Žena filmového kritika nemá ľahký život

.bianca Krajčovičová .kultúra

Sarkastické, osobné zhrnutia takmer stereotypného života ženy v strednom veku spočiatku zdieľala anonymná blogerka s internetovým publikom. Jej popularita však rástla a príhody Ženy filmového kritika, zoskupené do knižných vydaní, postupne putovali až na nomináciu literárnej ceny Magnesia Litera, a napriek tomu si želala zostať anonymná.

Žena filmového kritika nemá ľahký život

za divadelnou adaptáciou sebereflexívnych historiek stojí režisér Tomáš Dianiška, známy aj pod pseudonymom F. X. Kalba. Prezývka Kalba naznačuje, z akého umeleckého zázemia Dianiška pochádza. Rovnaký názov totižto niesol aj divadelný spolok z Liberca - punková odnož divadla F. X. Šaldu. Dianiška a jeho divadelní kolegovia tvorili v súbore autorské inscenácie s cieľom ponúknuť tematickú voľnosť, odlíšenie od konvenčnosti repertoáru tradičného divadla. S uvoľneným prístupom k divadlu s cieľom zabaviť sa a baviť iných pokračuje Dianiška aj v Prahe. V štúdiu PalmOFF Divadla pod Palmovkou priemeruje mimo iné aj hry ako 1000 věcí, co mě serou či Poslední důvod proč se nezabít. Rovnako ako Žena, vychádzajú z blogových príspevkov a obracajú vlastné zúfalstvo na vtip a využívajú rôzne pop kultúrne odkazy.

Pár rokov života ženy podáva divadelná hra Žena filmového kritika v krátkych epizódach. Scénky sa striedajú rýchlym tempom, podobnému listovaniu medzi fotografiami v domácom archíve, ktoré sú zachytené voľnosťou momentiek. S týmto tempom korešponduje sloboda, ktorá žiari z celej inscenácie a vťahuje aj diváka do divadelnej akcie.

Fyzická blízkosť, ponúkajúca komorné štúdio PalmOFF a interakcia hercov s divákmi vedie ku komickým situáciám, v ktorých sa publikum stáva terčom neškodného humoru. Iba tí, ktorým neprekáža trochu prievanu, či pokropenie, sú odhodlaní sedieť v prvom rade! Epizódy Ženy filmového kritika svojou skromnou, za to však aktívnou komunikáciou s divákmi podkopávajú pomyselnú stenu medzi publikom a scénou, uvoľňujú atmosféru a predstavenie sa zdá byť už viac kamarátskym stretnutím.

„Muži od filmu“ už nemajú miesto v jej živote. To je pravdou iba kým žena nestretne ďalšieho - spočiatku nevinného dinosaura na večierku, kde je sama prezlečená v kostýme Dr. Ellie Sattlerovej z Jurského Parku. Zoznamka s vyhynutým druhom sa končí vzájomným sexuálnym bádaním. Filmový kritik, ktorý predstiera, že je opravár, udržuje ženu v klamstve pár ďalších mesiacov. Nájdenie tašiek z každého ročníku filmového festivalu Karlových Varov jej ale dá najavo, že do rovnakej mláky vkročila zas a znova. Už je to však medzi nimi až príliš vážne na to, aby utiekla. Žena je totiž tehotná, čaká malú kritičku. Pred divákmi tak stojí hodina a pol predstavenia tých najzásadnejších etáp dvojice - od šialeného domáceho pôrodu, počas ktorého sa kritik venuje viac telefónnej šnúre ako tej pupočnej, pretože intelektuálni poslucháči v rádiu proste musia počuť hlboký rozbor artového filmu, po prvé zelené zvratky kritičky. Sledujeme aj úplnú neschopnosť kritika pri opatrovaní novorodenca, ktoré končí takmer tragikomicky, až po uvedomenie si, že každý ďalší filmový festival, na ktorom filmový kritik, ako nenahraditeľná osobnosť filmového sveta nesmie chýbať, znamená pre ženu festival domácich prác.

Herečka Barbora Kubátová premieňa pichľavú rétoriku blogerky do uvoľneného, ale stále teatrálneho hereckého prejavu. Dopĺňa ju vorkoholik, tak trochu stratený mimo sveta filmu, ale za to úprimne milujúci filmový kritik, hraný Jakubom Albrechtom. Herecké duo spolupracuje s Dianiškom už od čias súboru F. X. Kalby. Žena dokazuje, že táto spolupráca má naďalej zmysel a trojica sa výborne dopĺňa.

Pri vymýšľaní stvárnenia filmových referencií pomáhal  pravdepodobne tzv. apendix režiséra - filmový publicista Petr Cífka. Ktokoľvek sa podieľal na zakomponovaní referencií do scénok, trafil sa do chute a humoru ako fanúšikom kultového filmu, tak aj artovým kinofilmom. Sú to práve referencie na Exorcistu pri extrémnych telesných prejavoch novorodenca, na Bergmana pri zámernej ignorancií ženy voči autorskej kinematografií, či Hriešny tanec s Kenom - bábkou zvodného filmového publicistu Kamila Filu. Smiech bolo počas predstavenia počuť takmer nepretržite.

Príbeh inscenácie Ženy filmového kritika je zrozumiteľný aj pre diváka, ktorý nikdy predtým nečítal blogové príspevky. Má charakter každodennosti, či už v príbehu alebo aj prirodzenom prejave hercov a nenáročnom, niekedy až triviálnom humore, ktorý si zakladá na starostiach a radostiach všedného romantického vzťahu. Žena filmového kritika je žánrovkou, groteskné divadlo ktoré zrkadlí autorský, bláznivý prístup režiséra Dianišku. Je to divadelné predstavenie aj pre znalcov kinematografie, ale predovšetkým však pre tých, ktorí nehľadajú viac ako prostý a uvoľnený prístup k divadelnej zábave.

Žena filmového kritika, Divadlo pod palmovkou

Podľa článkov na rovnomennom blogu anonymnej autorky. Dramaturgia: Ladislav Stýblo. Výprava: Lenka Odvárková-Hollá. Hudba: Matej Štesko a citácie. Réžia: Tomáš Dianiška, Petr Cífka & kol.

Recenzia bola uverejnená na základe spolupráce s Katedrou filmových štúdií na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU.