Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Komentár Petra Zajaca: Historia magistra vitae

.peter Zajac .komentáre .komentár týždňa

Keď prijali na nemeckých univerzitách slávny bolonský model, bolo zle. Na Humboldtovu univerzitu, kde som pôsobil, vtedy začali chodiť z gymnázií študenti bez historického vedomia.

vtedy som si uvedomil, že uvažovanie v historických súvislostiach nie je vôbec také samozrejmé, ako sme si mysleli na základe vlastnej školskej skúsenosti. Nedávno mi historik Viliam Kratochvíl povedal, že dnešnému historickému vzdelaniu sa hovorí flešové. Je avízom, návestím, uvádzajúcim správu. Ale flash modus je aj zábleskový režim vo fotografii. Namiesto dejín, založených na usporadúvaní príčinných súvislostí a vzťahov medzi následnými a súslednými udalosťami, dostávame akési bodové, rýchlo sa vynárajúce zákmity, zážehy a záblesky diania, miznúce do nenávratna. Učivo sa minimalizuje, historické bezvedomie maximalizuje. Poškodzuje sa orientácia vo svete, v ktorom žijeme, z ktorého sme vzišli a do ktorého sa chceme dostať.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite