ak je teda toto jeho stratégia, tak vôbec nepozná ako funguje schvaľovanie legislatívy v EU. Z akého dôvodu by Komisia sťahovala svoju legislatívu, keď ju podporuje väčšina členských krajín? Proces schvaľovania môže na prvý pohľad vyznieť zložito, no pre štvornásobného premiéra, by to nemal byť až taký problém pochopiť, a ak to nevie, tak mu to určite vedia odborníci vysvetliť.
Jediný orgán, ktorý môže predkladať legislatívne návrhy je Európska komisia. Akonáhle však Komisia predloží návrh legislatívy na rokovanie Rady a členským krajinám, tak už do textu svojho návrhu nemôže zasahovať a nemôže podávať ani žiadne pozmeňovacie návrhy nieto nejaké garancie, čo bude alebo čo nebude obsahovať finálny text. Čiže požadovať v tejto fáze rokovaní, aby Komisia zapracovala do návrhu to, čo presadzuje premiér, je právny nezmysel. Návrhy na zmeny totiž v tejto fáze môžu prekladať len členské krajiny.
Čo môže Slovensko urobiť? Môže podávať pozmeňovacie návrhy počas rokovania v orgánoch Rady, no každá zmena navrhnutá členským štátom musí byť odsúhlasená kvalifikovanou väčšinou všetkých členských krajín. Takže v tejto fáze schvaľovania jej návrhu je ingerencia Komisie takmer nulová. Aj keby táto Ficova podmienka bola teoreticky uvedená v primárnom návrhu Komisie, tak členské krajiny počas rokovaní v orgánoch Rady môžu takúto podmienku vypustiť a Komisia proti tomu už nemôže nič spraviť. Ak by sa však návrhy odsúhlasované členskými krajinami vymkli zo zmyslu predloženej legislatívy tak by mohla Komisia svoj návrh stiahnuť, no na to nie je žiadny dôvod, čo potvrdil aj Robert Fico.
Komisia zaslala Slovensku niekoľko garancií v súvislosti so zastavením ruského plynu. Rozoberme si ich postupne:
- Navrhovaná opatrenia od roku 2028 boli navrhnuté tak, aby zachovali bezpečné dodávky energií do EÚ, čo sa potvrdzuje už v súčasnosti, keďže veľa krajín už plyn z Ruska nedováža.
- EK vytvorí pracovnú skupinu, ktorá bude poskytovať Slovensku pomoc a monitorovať jeho pokroky. Ako dopadla tá predchádzajúca skupina, ktorá mala riešiť tranzit plynu? NIJAKO, NIČ sa nedohodlo! Ukrajina je suverénny štát a jednoducho nepredĺžila s agresorom tranzit plynu cez svoje územie!
- Komisia navrhuje zaviesť „uspokojivé“ riešenie pre cezhraničné tarify v sektore ropy a plynu. Jedná sa o tranzitné poplatky, ktoré si uplatňujú za tranzit plynu a ropy jednotlivé súkromné spoločnosti na komerčnej báze. Komisia však nemá žiadnu právomoc stanovovať tieto poplatky, môže len apelovať, aby sa poplatky stanovili v "uspokojivej" výške.
- Spotové obchody sú už teraz čiastočne riešené v predloženej legislatíve. No ako som vyššie uviedol, akékoľvek zmeny musia odsúhlasiť a hlavne navrhnúť členské krajiny. Komisia už nemá žiadnu právomoc robiť v tom zmeny.
- Akékoľvek zmeny počas prechodného obdobia s cieľom zaviesť výhodnejšie podmienky pre Slovensko, musia odsúhlasiť členské krajiny. Komisia v tom nemá žiadnu právomoc.
- Komisia navrhuje pripraviť možné riešenia, ako využiť fondy EÚ na energetické účely, ako aj spolupracovať na nových a existujúcich riešeniach zvyšujúcich energetickú bezpečnosť. Čiže, inými slovami, aby sa dotovanie energii mohlo naďalej plošne poskytovať z európskych peňazí. Takže budeme zas prejedať fondy EU, aby Fico mohol demonštrovať populistické udržanie nízkych cien energií pre spotrebiteľov a pomohlo mu to pri konsolidácii.
Takže čo vyrokoval Fico? Nič! Navyše, to čo teraz žiada od Komisie je právny nezmysel, Komisia už nemá právomoc meniť text svojho návrhu.
Nezabúdajme, že predmetný návrh spadá pod energetickú legislatívu. Treba stále pripomínať, že to bola Ficova vláda, ktorá súhlasila s rozšírením kvalifikovanej väčšiny práve v tejto oblasti v rámci Lisabonskej zmluvy. Dovtedy spadala táto oblasť pod jednomyseľné schvaľovanie t,j. pod právo veta. Takže to, s čím Fico vtedy súhlasil, sa teraz otočilo proti nemu.
Tento text ste mohli čítať len vďaka našim predplatiteľom. Pridajte sa k nim a predplaťte si .týždeň.