Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

.nepriame efekty: Dane, smrť a cukor

.richard Kališ .ekonomika

O tom, že isté sú len dane a smrť, sa už niečo narozprávalo. Nemohol by však byť tento vzťah trochu iný? Čo ak by sme práve daňami smrť vedeli zneistiť? Tie totižto okrem toho, že plnia štátne pokladne, vedia ovplyvňovať naše správanie. Napríklad aj smerom k zdravšiemu životnému štýlu.

.nepriame efekty: Dane, smrť a cukor Fernando Gregory Milan/stock budget/profimedia

fungujúcim príkladom sú dane z cigariet či alkoholu.  Svetová zdravotnícka organizácia konštatuje, že jednodolárové zvýšenie daní z tabaku v rozvojových krajinách viedlo k viac ako jednopercentnému poklesu fajčiarov. Zároveň poklesol počet úmrtí na choroby spojené s fajčením o pätnásť miliónov. Pri alkohole sú efekty spotrebných daní ešte pozitívnejšie. Medzi cenou alkoholu a počtom ochorení spojených s nadmerným pitím existuje jasný negatívny vzťah. Zároveň však poklesli i autonehody, domáce násilie, samovraždy či úrazy na pracoviskách. A pritom všetkom netreba zabúdať na to, že časť daní sa využíva i v zdravotníctve, čo celkový efekt ešte posilňuje. 

Otázka, či by sa spotrebnými daňami nedalo bojovať aj proti iným zdraviu škodlivým zlozvykom, je teda na mieste. Prvýkrát dnes vidíme na planéte viac zdravotných problémov vyplývajúcich z obezity ako podvýživy. Téma zdaňovania cukru a nezdravých jedál je teda namieste a, pravdu povediac, nie je ničím novým. Čo však vrhá na „nezdravé“ spotrebné dane nové svetlo, to je záujem Svetovej zdravotníckej organizácie a najmä jej ambasádora Michaela Bloomberga. Bývalý starosta New Yorku sa rozhodol preskúmať fiškálne efekty spotrebných daní z nezdravých pokrmov. Skutočne by sa mohlo zdať, že ovocie v tomto prípade visí nízko, existujú však viaceré kontrasty s existujúcimi spotrebnými daňami. 

„Práve lacným kalóriám, aj v podobe sladených vôd, vďačíme za potlačenie podvýživy v zaostalom svete.“

Tou prvou je citlivosť spotrebiteľa na zmenu cien. Pri tabaku, alkohole alebo pohonných látkach platí, že užívateľ veľmi na výber nemá, hovoríme, že je necitlivý. Naopak, pri nezdravých jedlách je výber široký a spotrebiteľ vie veľmi ľahko nahradiť zdanený tovar iným, relatívne lacnejším. Alternatívou by bolo zdaniť všetko, od cukru cez sladené vody, tuky, jedlá v rýchlom občerstvení až po väčšinou nezdravé lokálne špeciality. To však nie je prakticky možné a pravdepodobne by to nemalo želateľný efekt.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite