Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ocenenie Biela Vrana za rok 2017 bolo udelené Zuzane Hlávkovej s Pavlom Szalaiom, ktorí sa postavili podozrivým praktikám na ministerstve zahraničia, Štefanovi Strakovi za prácu s Rómami a ochranárovi Erikovi Balážovi.

Mucha v pisoári

.ján Oravec .ekonomika .iný pohľad

Na úvod otázka, na ktorú vie odpovedať len pánska časť čitateľov: Všimli ste si už niekedy pri návšteve verejnej toalety muchu v pisoári? Ak áno, vedzte, že tam nebola len náhodou.

Mucha v pisoári Natália Ložeková / natalialozekova.sk

mucha v pisoári je výsledkom odporúčania behaviorálnej ekonómie, ktorá sa opiera o poznatky kognitívnej neurovedy, skúmajúcej súvislosti medzi fungovaním nášho mozgu a naším správaním. Jedným z nich napríklad je, že mozog „ukotví“ naše správanie vo vzťahu k niečomu, čo naše zmysly zaregistrujú bez toho, aby sme si to uvedomovali. Prítomnosť muchy v pisoári nám stačí na to, aby sme na ňu „zamierili“, čo obmedzí znečistenie podlahy na WC. To je skutočný dôvod, prečo tam tá mucha je.

Ak ste manažér letiska a chcete znížiť náklady na čistenie toaliet, môžete tam umiestniť „výchovné“ nápisy a apelovať na cestujúcich, aby udržiavali poriadok, môžete vyvíjať mierny nátlak informáciou, že ich sledujú kamerové systémy, alebo môžete skúsiť niečo netradičné, čo pomôže upraviť správanie cestujúcich tak, ako chcete vy, bez toho, aby si to uvedomovali. A to dosiahnete nakreslením muchy do pisoára. Tento prístup sa v angličtine označuje pojmom „nudging“, čo by sa dalo preložiť ako „postrčenie“. Aj vlády v mnohých krajinách prichádzajú na to, že takéto postrčenia sú často účinnejšie než tvrdý paternalizmus, teda príkazy, zákazy, tresty a pokuty v zákonoch.

Oproti šibrinkovaniu so zákonmi sa tento mäkký paternalizmus s úspechom využíva v oblasti verejných financií. Môže mať podobu listu cieľovej skupine, z ktorého sa tá dozvie, že jej správanie sa vymyká norme. Vo Veľkej Británii sa podarilo znížiť nedoplatky na daniach obyčajným listom adresovaným daňovníkom, ktorí boli upozornení, že patria k malej skupine, ktorá si neplní svoje daňové povinnosti. Rovnaký efekt mal list, ktorého cieľom bolo znížiť objem liekov predpisovaných na recept. Stačilo upozornenie rozoslané lekárom, ktorí patrili k dvadsiatim percentám s najvyšším počtom vypísaných receptov.

„Zostáva len stará obava – kto bude strážiť tých, ktorí ovplyvňujú naše správanie a rozhodovanie bez toho, aby sme o tom vedeli.
 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

prihlásiť predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite