Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Podľa Andreja Danka nemôže prezident vymenovať Janu Laššákovú aj Mojmíra Mamojku naraz za ústavných sudcov. Informovala o tom agentúra SITA. 

Ako sa nezadláviť eurofondmi

.dalibor Roháč .ekonomika .iný pohľad

Minulý rok bol Richard Sulík kritizovaný za svoj výrok o tom, že „eurofondy priniesli na Slovensko korupciu.“ Čo k tomu povedal aktuálny škandál?

Ako sa nezadláviť eurofondmi Natália Ložeková / natalialozekova.sk

v úzkom zmysle mali Sulíkovi kritici pravdu. Korupcia na Slovensku samozrejme kvitla dávno predtým, než k nám európske peniaze vôbec začali tiecť. A aj ostatný škandál týkajúci sa 300 miliónov na vedu a výskum (ktoré skončili najmä vo vreckách majiteľov firiem, čo výskum nevideli ani z vlaku) vypovedá predovšetkým o charaktere tých, ktorí dnes náš štát spravujú, nie o Európskej únii.

Ale eurofondy naozaj prispeli k tomu, že peňažné výnosy z korupcie a klientelizmu vzrástli. Tu má Sulík pravdu. To, že si politici a na nich napojené skupiny odlievajú zdroje z verejných financií, je vážna vec. Ešte horšie však je, ak k tomu majú dodatočný zdroj príjmov, nezávislý od toho, koľko vie štát vybrať na daniach. Príjmy z ropy a zemného plynu, nezávislé od zdravia ruskej ekonomiky, nespôsobili ruskú korupciu ani Putinovu tyraniu.  Rusko by však dnes vyzeralo inak, ak by tam tento zdroj ekonomickej renty (rádovo väčší než naše eurofondy) neexistoval.

Samozrejme, dobre spravovaným krajinám, akou je Nórsko, príjmy z prírodných zdrojov neškodia, ale naopak, pomáhajú. Podobne hospodárskemu rozvoju pomáhajú aj rozumne investované peniaze z európskych zdrojov. Zvlášť v chudobných regiónoch EÚ mali európske fondy významný efekt na ekonomický rast.

„Európske inštitúcie musia zaujať aktívnejšiu úlohu pri distribuovaní prostriedkov.“

U nás je to inak. Minister Plavčan a jeho kolegovia eurofondovým klientelizmom Slovensku kradnú budúcnosť. A v Poľsku či Maďarsku, kde eurofondy minulý rok predstavovali masívnych 6 percent HDP, slúžia ako vreckové pre čoraz autokratickejších politikov. 

Rozdeľovanie peňazí má svoje pravidlá a členské krajiny musia zavše prostriedky vracať. Ale dohľad nie je dokonalý, zvlášť v prostredí, keď sú domáci aktéri čoraz sofistikovanejší pri spĺňaní formálnych náležitostí.

Čo s tým? 

Predovšetkým, ako štrukturálne fondy, tak aj tzv. Junckerov plán pre verejné investície potrebujú jasnejšie ciele. Dnešné štrukturálne fondy majú 11 vágnych prioritných oblastí, ktoré pokrývajú väčšinu možných verejných výdavkov, mnoho z nich lokálnych.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite