Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Z cloudu do oblakov

.boris Daru .ekonomika .spoločnosť

Amazon posilňuje svoju pozíciu v oblasti umelej inteligencie a akcie Airbusu reagovali na problémy so softvérom a kvalitou komponentov poklesom.

Z cloudu do oblakov NOAH BERGER/GETTY IMAGES 2. december 2025 Las Vegas, USA: Konferencia AWS.

v Las Vegas prebehla každoročná konferencia AWS re:Invent spoločnosti Amazon Web Services, poskytovateľa cloudových služieb pre firmy ako Netflix, Airbnb, Škoda či Siemens. Jednou z hlavných tém bola – už tradične – umelá inteligencia.

zníži Amazon svoju závislosť od Nvidie?

Práve pre efektívnejšie využívanie a trénovanie umelej inteligencie predstavila spoločnosť nový čip Trainium 3, ktorý má pracovať štvornásobne rýchlejšie než jeho predchodca, avšak pri omnoho nižšej energetickej náročnosti. Ešte ďalej má ísť jeho štvrtá verzia, vďaka ktorej chce Amazon výrazne znižovať svoju závislosť od Nvidie. Nová generácia má byť navyše so softvérovým prostredím Nvidie plne kompatibilná, čo je kľúčové pre firmy, ktoré roky investovali do softvéru optimalizovaného na túto infraštruktúru a problémy s kompatibilitou im bránili prejsť ku konkurencii.

Ak budú nové Trainium čipy naozaj tak efektívne a ich cena by bola nižšia než u produktov od Nvidie, môžu byť pre niektoré spoločnosti reálnou alternatívou. AWS zároveň predstavilo druhú generáciu vlastných modelov Nova 2 a platformu Frontier Agents, zameranú na automatizáciu firemných procesov. Práve Frontier Agents prichádza s dôležitým prvkom – modulom Policy, ktorý umožňuje firmám striktne definovať limity správania agentov a znížiť tým riziko chybovosti či známych halucinácií (situácie, keď model prezentuje nepravdivé alebo vymyslené informácie ako fakty), ktoré by mohli v niektorých odvetviach, napríklad v zdravotníctve či farmaceutickom priemysle, spôsobiť až fatálne chyby. Nové prostredie Nova Forge zas dáva podnikom možnosť dotrénovať modely na vlastných dátach v súkromnom cloudovom prostredí, čo ocenia hlavne firmy pracujúce s citlivými informáciami.

Analytici tiež upozorňujú na unikátnu výhodu Amazonu, keďže infraštruktúru AWS dokáže spoločnosť zhodnocovať dvakrát. Na jednej strane ponúka služby AWS zákazníkom, na strane druhej ich Amazon sám využíva na zefektívnenie svojho obrovského retailového biznisu. Napriek týmto sľubným inováciám však akcie Amazonu ostávajú voči pozitívnym správam relatívne imúnne a od začiatku roka rástli len o pár percent. Samozrejme sa na ich cene odrazil aj marcový výplach spôsobený Trumpovou colnou vojnou, no je možné, že sentiment na trhu čiastočne ovplyvňuje aj masívny výpadok služieb AWS z konca októbra, ktorý odhalil niektoré zraniteľnosti cloudovej architektúry a poukázal na značné nevýhody prílišnej závislosti od jedného poskytovateľa. 

reputácia francúzskeho klenotu mierne utrpela

Akcie Airbusu začiatkom decembra klesli o takmer 10 percent po tom, čo spoločnosť oznámila nutnosť aktualizácie softvéru u približne 6000 lietadiel niektorých variantov modelu A320. Koncom novembra ju nariadila Európska agentúra pre bezpečnosť letectva, ako aj americký regulátor po tom, čo na možné problémy s ovládaním stroja poukázalo vyšetrovanie incidentu lietadla spoločnosti JetBlue Airways, ktoré pri lete z mexického Cancúnu do New Jersey náhle stratilo výšku kvôli chybe systému spôsobenej silnou solárnou búrkou. K prudkému poklesu akcií však prispel aj samostatný, so softvérovou chybou nesúvisiaci problém. Ten sa týkal zistených nedostatkov pri kontrole kvality niektorých dielov. Konkrétne išlo o obmedzený počet krycích panelov trupu dodávaných pre modely A320, pri ktorých Airbus odhalil výrobnú chybu u jedného zo svojich dodávateľov. Aj keď podľa manažmentu nešlo o bezpečnostné riziko, firma sa rozhodla pre preventívnu kontrolu viac ako 600 lietadiel, na ktorých boli tieto panely inštalované. Z nich je pritom už viac ako 160 kusov v komerčnej prevádzke. Spoločnosť následne mierne upravila svoj plán dodávok na rok 2025 z pôvodne očakávaných 820 strojov na 790, čo je však relatívne malý pokles vzhľadom na rozsah globálnych objednávok. Akcie časť strát neskôr zmazali, a tak sa zdá, že investori pozitívne ocenili proaktívne kroky vedenia pri objasňovaní situácie, ktorá pripomenula sériu vážnych incidentov konkurenčného Boeingu, pri ktorých softvérová chyba viedla k dvom haváriám lietadiel 737 Max v rokoch 2018 a 2019. Americký výrobca lietadiel tiež zaznamenal problémy s kontrolou kvality, ktoré viedli k viacerým incidentom nielen pri výrobe, ale aj počas prevádzky niektorých strojov. Všetky tieto udalosti, vrátane riešenia žalôb rodín obetí, leteckých spoločností či vládnych orgánov, ale aj rok a pol trvajúceho uzemnenia modelu 737 Max mali za následok kumulovanú stratu vyše 35 miliárd dolárov. Na akciách Boeingu sa táto kríza dlhodobo podpisuje a od svojich maxím v roku 2019 sa stále obchodujú približne o polovicu nižšie.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite