Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Umelá inteligencia: Konkurenčná nutnosť roku 2026

.redakcia .ekonomika .anketa

Takmer polovica slovenských firiem už aktívne testuje umelú inteligenciu, no kto váha, riskuje stratu konkurenčnej výhody. Podľa odhadov až tri štvrtiny spoločností nestíhajú tempo digitalizácie.

Umelá inteligencia: Konkurenčná nutnosť roku 2026 PEXELS

branislav Straka

člen predstavenstva ČSOB zodpovedný za bankové produkty, procesy a inovácie, Československá obchodná banka

Som presvedčený, že v roku 2026 už nebude otázkou, či firmy nasadia umelú inteligenciu, ale ako rýchlo a efektívne ju dokážu implementovať. AI sa stane základnou súčasťou biznis infraštruktúry a spoločnosti, ktoré ju nevyužijú, môžu stratiť schopnosť konkurovať v rýchlosti, nákladoch aj kvalite rozhodovania. Ignorovanie AI považujem za rovnaké riziko, ako dnes nemať digitalizované procesy či online kanály. Implementácia umelej inteligencie prestane byť konkurenčnou výhodou, stane sa podmienkou prežitia.

miroslav Červenec 

Dreame Product Manager, WESTech

Pre väčšinu slovenských firiem bude v roku 2026 implementácia umelej inteligencie kľúčová. Tento nástroj sa stáva motorom produktivity a zdrojom nových príležitostí, ktoré jasne oddeľujú lídrov trhu od tých, ktorí iba dobiehajú.

Spoločnosti, ktoré ju dokážu aktívne nasadiť, získajú výraznú konkurenčnú výhodu v efektivite, automatizácii a presnosti rozhodovania.

ivan Kasanický

riaditeľ IT, PARTNERS

Využívanie umelej inteligencie prechádza globálnou transformáciou z konkurenčnej výhody na očakávaný operačný štandard. V niektorých odvetviach, ako je napríklad e-commerce, je využívanie AI už dnes absolútnou nevyhnutnosťou.

Firmy pôsobiace výlučne na slovenskom trhu majú vďaka jeho pomerne malej veľkosti ešte malý časový priestor na strategické sledovanie a adaptáciu riešení úspešne implementovaných globálnymi lídrami. Tento priestor sa však rýchlo vyčerpáva. Osobne očakávam, že v priebehu dvoch až troch rokov sa konkurenčný a prevádzkový odstup medzi spoločnosťami, ktoré AI riešenia úspešne implementovali, a tými, ktoré ju ignorovali, stane kritickým.

daniel Minárik

Chief Data & Innovation Officer, Tatra banka

Možno si to neuvedomujeme, ale riešenia založené na technológii umelej inteligencie sú v biznise bežné a len málo firiem túto technológiu aktívne nevyužíva. V posledných desaťročiach bola skôr doménou expertov a bez výraznej pozornosti. Príchod generatívnej AI však priniesol zmeny, ktoré bude potrebné adresovať. Určite bude dôležité, aby sa každá spoločnosť na túto oblasť špecificky zamerala.

jana Lvová

generálna riaditeľka, Mastercard pre Slovensko a Česko

Digitalizácia a inteligentné využívanie nových technológií sa stávajú kľúčovým predpokladom konkurencieschopnosti nielen pre veľké spoločnosti, ale aj pre malé firmy a živnostníkov. Umelá inteligencia už dnes pomáha zvyšovať efektivitu, zlepšovať zákaznícku skúsenosť a posilňovať kybernetickú ochranu, ktorá je v čase rastúcich hrozieb mimoriadne dôležitá. V e-commerce navyše prichádza zásadná zmena v podobe agentic commerce: ľudia začnú v najbližších rokoch nakupovať prostredníctvom digitálnych asistentov, ktorí sami vyhľadajú, vyhodnotia a zrealizujú nákup podľa zadaných parametrov. Firmy, ktoré sa na tento posun nezačnú pripravovať už dnes, môžu stratiť kontakt s budúcimi zákazníkmi.

juraj Kadáš

manažér pre komunikáciu, ITAS

Z dát, ktoré máme k dispozícii v Slovenskom centre digitálnych inovácií, vieme, že mnohé slovenské firmy sú slabo digitalizované, riešia oveľa banálnejšie IT výzvy než nasadenie technológií AI. Samozrejme, zaujímajú sa o ňu a sú zvedavé, ako im reálne môže pomôcť, a tiež platí, že zavedenie AI má pre firmy jednoznačne merateľné prínosy – znižovanie nákladov, lepšiu efektivitu a pripravenosť reagovať na zmeny. AI by teda mala byť súčasťou strategického plánu s pripravenou infraštruktúrou, kompetenciami a dátami. Nevie robiť zázraky a nie je to všeliek na všetky biznisové výzvy. Jej význam a investície do nej budú nesporne rásť, no predtým než sa bezhlavo vrhnete do nákupu drahých riešení, najprv sa porozprávajte so skúseným IT konzultantom, ktorý vám poradí, kde by ste mali začať.

zuzana Lauermannová

vedúca organizačnej zložky, PREMIUM Poisťovňa

V našej poisťovni je už využitie AI súčasťou každodenných procesov. Vďaka inteligentným funkciám umelej inteligencie zvyšujeme efektivitu interných procesov aj kvalitu poskytovaných služieb pre klientov a sprostredkovateľov. Implementáciu AI preto považujeme za kľúčovú pre budúci rozvoj sektora. Pre nás je to cesta ako byť presnejší, rýchlejší, konkurenčne silnejší a pripravený na budúcnosť. AI vnímame ako „strategického partnera“ a sme presvedčení, že firmy, ktoré ju dokážu integrovať do svojich procesov, získajú výraznú konkurenčnú výhodu. 

 

GRAF TÝŽDEŇ

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite