Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Rast online obchodu viazne na plytčine infraštruktúry

.redakcia .ekonomika .spoločnosť

Nákupy cez internet sa aj na Slovensku rýchlo stali neoddeliteľnou súčasťou spotrebiteľského života. Za rastúcim množstvom objednávok stoja ťažko regulovateľné zahraničné platformy, ktoré tlačia na domáci trh a napínajú kapacity logistickej infraštruktúry.

Rast online obchodu viazne na plytčine infraštruktúry PEXELS

posledná dekáda bola z pohľadu internetového predaja obdobím dynamického rastu. Internetovým obchodníkom ako jedným z mála prialo obdobie pandémie, keď ich súhrnný obrat zatiaľ jedinýkrát presiahol hranicu dvoch miliárd eur. Následne síce prišla nevyhnutná korekcia, no už vlaňajšok, ktorý bol pre odvetvie zatiaľ historicky druhým najsilnejším rokom, dokázal, že rast záujmu o online nakupovanie je pokračujúcim trendom. Internetové nákupy na Slovensku, napriek rozbehnutej konsolidácii, narástli aj v prvých dvoch kvartáloch tohto roka. „Výsledky potvrdzujú, že slovenský e‑commerce trh má mimoriadnu schopnosť adaptácie a rastu. Ukazuje sa, že investície e‑shopov do kvality služieb a rozširovania sortimentu prinášajú ovocie v podobe lojálnych a aktívnych zákazníkov, čo je pre zdravie celého trhu tá najlepšia správa,“ hovorí David Chmelař, CEO Heureka Group.

Vývoj podľa neho bude závisieť aj od toho, kedy spotrebitelia pocítia konsolidáciu vo svojich peňaženkách a či budú nútení obmedzovať svoje nákupy. „Predpokladáme, že to bude až v neskoršom období, keďže aj transakčná daň sa bude prejavovať postupne. Jej sadzba nie je síce vysoká, avšak dotkne sa najmä menších e‑shopov, ktoré ju premietnu do svojich cien, čo pre spotrebiteľov znamená ďalšie zdražovanie,“ dodal šéf portálu zameraného na porovnávanie cien v internetových obchodoch.

pohodlie nákupu je zdanené čakaním

Nevýhodou online nakupovania v porovnaní s tradičnou návštevou kamennej predajne je, že zákazník nemá tovar k dispozícii hneď po zaplatení. Prichystanie objednávky v distribučnom centre, jej expedícia a doručenie trvajú bežne aj niekoľko dní. Platí však, že zákazníci chcú mať svoje objednávky pod kontrolou.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite