Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

The Economist: Európa sa musí zmeniť, ak chce zostať zelená a konkurencieschopná

.the Economist .the economist .spoločnosť

Európska zelená dohoda mala byť pre Európu historickým míľnikom. Jej cieľom je dosiahnuť klimatickú neutralitu kontinentu do roku 2050 a zladiť výzvu udržania konkurencieschopnej ekonomiky s potrebami našej planéty. Teraz však musíme dbať na to, aby sme sa pri tom nezamotali do príliš komplikovaných postupov.

The Economist: Európa sa musí zmeniť, ak chce zostať zelená a konkurencieschopná FLORIAN WIEGAND/GETTY IMAGES Ola Källenius: Súčasné sankcie na emisie CO2 osobných vozidiel a dodávok spomaľujú hospodársky rast.

európsky automobilový priemysel vynaložil obrovské úsilie, aby bola zelená dohoda úspešná, a naďalej sa plne angažuje v prechode na bezemisnú dopravu a mobilitu. Spoločne sme uviedli na trh stovky nových modelov elektrických vozidiel a investovali viac ako 250 mld. eur (290 mld. USD) do prechodu na zelenšiu ekonomiku do roku 2030.

Mnohí spotrebitelia však zostávajú opatrní. V súčasnosti majú elektromobily na batérie v EÚ trhový podiel približne 15 %, čo je výrazne menej, ako sa odhadovalo ešte pred pár rokmi. Krátkodobé riešenie EÚ – nižšie priemerné ciele pre emisie CO2 v rokoch 2025 až 2027 – poskytuje časový rámec, ktorý umožňuje lepšie plánovanie a adaptáciu. Ekonomické prostredie sa však výrazne zhoršilo a pokiaľ sa podmienky nezlepšia, tak sa nezmenia ani trendy na trhu.

Rizikom je, že tento prakticky zákaz spaľovacích motorov by mohol spôsobiť tzv. „havanský efekt“. Spotrebitelia, ktorí ešte nie sú pripravení na využívanie elektromobilov, by mohli byť nútení dlhšie používať staršie, znečisťujúcejšie vozidlá – podobne ako na Kube, kde už dlho pre ľudí nie sú nové vozidlá dostupné. V súčasnosti majú automobily v EÚ v priemere viac ako 12 rokov a pri súčasných reguláciách bude toto číslo naďalej rásť. To bude mať negatívne dôsledky na klímu, zamestnanosť, prosperitu a celý automobilový ekosystém, čo ešte zhorší problémy odvetvia, ktoré už teraz zápasí s ťažkosťami: viac ako 40 % európskych dodávateľov automobilových komponentov a technológií by mohlo byť v roku 2025 bez zisku. Preto chceme spolupracovať s tvorcami politík na nájdení riešení.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite