Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Náhoda a šťastie ako strategické faktory biznisu

.boris Daru .ekonomika .spoločnosť

Obraz „self-made“ podnikateľa je veľmi silný a populárny. Úspešní muži sú označovaní za vizionárov, ktorých spája sebadisciplína, strategické myslenie a odhodlanie ísť si za svojím cieľom.

Náhoda a šťastie ako strategické faktory biznisu KIM KULISH/CORBIS/GETTY IMAGES Zakladatelia Googlu Larry Page a Sergey Brin, 2003.

a hoci sú tieto aspekty nepochybne kľúčové, mnohé príbehy úspechu stáli na tenkej hrane nepredvídateľnosti a často v nich zavážili znepokojivo jednoduché, no často prehliadané faktory – šťastie alebo zhoda náhod. 

byť v správnom čase na správnom mieste

Niektoré štúdie naznačujú, že hoci úroveň zručností a talentu je nesporne potrebná, len zriedka sú najtalentovanejší jedinci aj najúspešnejší. Práve súhra talentu a náhody môže odlíšiť úspech od zlyhania. Aj obyčajná prechádzka v lese tak môže viesť k objavu, ktorý by inak nevznikol. Príkladom môže byť švajčiarsky inžinier George de Mestral, ktorého počas prechádzky zaujali „bodliaky“ (úbor rastliny lopúcha, pozn. redakcie) prichytávajúce sa na jeho oblečenie a rozhodol sa ich bližšie preskúmať. Keď pod mikroskopom následne odhalil drobné háčiky, inšpirovalo ho to k vývoju háčikovo-zámkového systému spojenia vlákien – suchého zipsu.

Patent bol udelený v 50. rokoch a Velcro sa neskôr stalo neoddeliteľnou súčasťou širokej škály produktov vrátane oblečenia a výstroja NASA. Rovnako keď v roku 1886 lekár John Pemberton namiešal z listov koky a orechu koly sirup proti bolestiam hlavy, nepremýšľal nad jeho iným využitím. Až náhodné zmiešanie sirupu s perlivou vodou vytvorilo ikonický nápoj, ktorý dnes poznáme pod názvom Coca-Cola. Súhrou náhod sa tak zrodila jedna z najobľúbenejších svetových limonád. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite