Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

IKEA efekt: Ekonomický fenomén, ktorý mení biznis modely

.petra Wercholáková .ekonomika

Prečo sme ochotní platiť viac za produkty, do ktorých sme investovali vlastnú prácu.

IKEA efekt: Ekonomický fenomén, ktorý mení biznis modely KILITO CHAN/GETTY IMAGES

kedysi platilo jednoduché pravidlo: zákazník platí, predajca dodáva hotový produkt. Digitalizácia, globalizácia a tlak na efektivitu však priniesli zásadnú zmenu v tomto vzťahu. Časť práce sa presunula na plecia zákazníka, čo viedlo k prekvapivému ekonomickému paradoxu. IKEA efekt, pomenovaný po švédskom nábytkárskom gigantovi, je psychologický fenomén, ktorý odhalili výskumníci z Harvardovej univerzity Michael Norton, Daniel Mochon a Dan Ariely v roku 2011.

Ich prelomová štúdia dokázala, že spotrebitelia sú ochotní zaplatiť až o 63 % viac za nábytok, ktorý si sami zmontovali, v porovnaní s identickým, už zloženým produktom. „Práca sama osebe môže byť dostatočná na to, aby vyvolala väčšiu náklonnosť k plodom vlastnej práce,“ vysvetľuje profesor behaviorálnej ekonómie Dan Ariely. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite