Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

.fenomén
QR kódy sú  čoraz populárnejšie. Z automobiliek sa rozšírili do všetkých odvetví. V čom spočíva ich výhoda?

QR kódy sú čoraz populárnejšie. Z automobiliek sa rozšírili do všetkých odvetví. V čom spočíva ich výhoda?

.bibiána Kristína Danitová .lifestyle .fenomén 12.07.2024

Malý štvorec, ktorý tvoria rôzne pospájané štvorce pripomínajúce hru Tetris, je už niekoľko rokov bežnou súčasťou našich životov. Vieme si vďaka nemu zistiť informácie o produktoch a podujatiach, pozrieť si v podniku menu, objednať si aj prostredníctvom neho zaplatiť.

Pan Am: ako Juan Trippe prakticky sám zahájil prúdovú éru a druhý zlatý vek Pan Am

Pan Am: ako Juan Trippe prakticky sám zahájil prúdovú éru a druhý zlatý vek Pan Am

.juraj Petrovič .veda .fenomén 28.06.2024

Boeing 377 Stratocruiser bol asi najpohodlnejším lietadlom s ďalekým doletom. Civilná verzia armádneho dopravného lietadla Boeing C-97 Stratofreighter vznikla po tom, čo sa nový prezident Boeingu Bill Allen rozhodol, že po skončení vojny musí Boeing vyrovnať prepad vojenských dodávok civilnými lietadlami.

Pan Am: S veteránom cez Himaláje

Pan Am: S veteránom cez Himaláje

.juraj Petrovič .veda .fenomén 17.05.2024

Samuel Pryor bol šéfom Pan American Airports. Firmy, ktorú Trippe založil, keď dostal od vlády USA 12 miliónov dolárov, aby v Južnej Amerike úplne verejne postavil dvadsaťpäť letísk, ktorých tajným účelom bolo v prípade potreby slúžiť americkému vojenskému letectvu. Na Rooseveltov príkaz a Trippeho pokyn mal Pryor po vstupe USA do vojny zrazu 90 miliónov dolárov a úlohu postaviť letísk päťdesiat. Navyše musel už jestvujúce zásadným spôsobom rozšíriť a dovybaviť.

Problém troch telies: Boh nehrá kocky, ale Liou Cch'-sin hrá, čo len chcete

Problém troch telies: Boh nehrá kocky, ale Liou Cch'-sin hrá, čo len chcete

.marian Jaslovský .kultúra .fenomén 19.04.2024

Boh nehrá kocky, povedal vraj Albert Einstein. Ak by sme to aplikovali na Liou Cch’-sina, je vo svojej brilantnej trilógii Spomienka na Zem ako Boh – rozohráva hocakú hru, aká len vo vesmíre existuje: strelnicu, schovávačku, stavbu bunkrov, počítačové hry, a takto sa dá pokračovať dlho.

Kto (ne)chce v Číne demokraciu

Kto (ne)chce v Číne demokraciu

.martin Horička .kultúra .fenomén 19.04.2024

Autor Problému troch telies verí v ľudstvo, ale aj v komunistickú stranu. Ovplyvňuje tento rozpor jeho tvorbu?

Pan Am: Konečne cez Atlantik!

Pan Am: Konečne cez Atlantik!

.juraj Petrovič .veda .fenomén 03.04.2024

Šéf Pan Am Juan Trippe tlačil na dodávateľov lietadiel, aby pre spoločnosť vyvinuli a vyrobili niečo oveľa väčšie a výkonnejšie ako Martin M-130. S tými sa lietalo do Pacifiku, ale ich kapacita a dolet boli na hranici. Trippe chcel z pacifických trás urobiť ziskový podnik, čo sa mu od roku 1935 nedarilo. Navyše, príprava na otvorenie trás v Atlantiku tiež vyžadovala veľké sumy peňazí. To neuniklo ani správnej rade Pan Am, ktorá Trippemu formálne šéfovala.

Pan Am: Naprieč Pacifikom

Pan Am: Naprieč Pacifikom

.juraj Petrovič .veda .fenomén 28.03.2024

V januári 1935 začal L. L. Odell, bývalý Trippeho partner v Eastern Airlines a súčasný hlavný inžinier pre letiská Pan Am, dávať dokopy vybavenie a ľudí na stavbu letísk na ostrovoch uprostred ničoho. 118 mladých mužov, väčšinou vysokoškolákov, sa na štyri mesiace chystalo vyplávať na USS North Haven, aby v Pacifiku na ostrovoch Midway a Wake postavili základne pre hydroplány.

Pan Am: cez oceány

Pan Am: cez oceány

.juraj Petrovič .veda .fenomén 21.03.2024

V júni 1931 oslovil Juan Trippe šesť veľkých výrobcov lietadiel v Amerike, aby pre Pan Am postavili nový hydroplán. Mal mať dolet minimálne 4000 kilometrov v protivetre s rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu, uniesť štvorčlennú posádku a 400 kilogramov pošty. Podľa neho to boli mierne požiadavky.

Pan Am: začiatky

Pan Am: začiatky

.juraj Petrovič .veda .fenomén 08.03.2024

Vo svojich najlepších časoch predstavovali zlatý štandard, s ktorým sa porovnávali všetky ostatné letecké spoločnosti. Vždy patrili medzi priekopníkov techniky a inovácie, ktoré vyvolali, viedli k dramatickej zmene cestovania ľudí na celom svete. Ich logo – prezývané aj „modrá mäsová guľka“ – je dodnes svetoznáme a svojho času bolo rovnako známe ako Coca Cola. Kúzlo, pôvab, šarm a elegancia – tieto slová sa spájali s cestovaním v ich lietadlách. Neoficiálny medzinárodný letecký dopravca Spojených štátov – Pan American World Airways.

Vzducholode: Pád Hindenburgu a koniec jednej éry

Vzducholode: Pád Hindenburgu a koniec jednej éry

.juraj Petrovič .veda .fenomén 16.02.2024

Prvý let LZ 129 Hindenburg nebol komerčný let. Joseph Goebbels a jeho ministerstvo propagandy spolu s Göringovým ministerstvom letectva použili Hindenburg na propagandistické lety pred dodatočným referendom o Nemcami už spáchanom obsadení Porýnia.