Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

What Is Wrong With Oskar Dawicki?

.alena Vrbanová .časopis .umenie

Z iniciatívy mladých kunsthistorikov a galeristov vznikla v júni 2011 v Bratislave nová galéria s názvom Faica. Úvodné výstavy Ľubomíra Ďurčeka (kurátor Juraj Čarný) a poľského multimediálneho umelca Oskara Dawického sú prísľubom vskutku kvalitného programu.

Kurátor galérie Omar Mirza priniesol na Slovensko prvú výstavu výrazného poľského autora Oskara Dawického (1971) pod zvláštnym, sugestívnym názvom What Is Wrong With Oskar Dawicki?, čo je citát z jeho e-mailovej komunikácie s autorom a jeho poľským galeristom. Súčasne tiež ide o výstižné konceptuálne vyjadrenie ducha tvorby autora.
Komorné historické priestory galérie Faica umožnili kurátorovi prezentovať len redukovaný prierez Dawického tvorby od roku 2004, no celok pôsobil kompaktne a bol nabitý iskrivou atmosférou. Výstava obsiahla dve ťažiskové videá z performancií, v ktorých účinkuje výhradne samotný autor. Doplnené boli konceptuálnymi fotografiami aranžovaných a manipulovaných rastlín z cyklu Herbarium, ktorý vzniká od roku 2004 a textovými kolážami. sa Dawicky prezentoval ako typický, no veľmi osobitý, neokonceptuálne orientovaný umelec. Typický v neutrálnom, no subverzívne zacielenom jazyku, osobitý uchopením sugestívnych existenciálnych tém a najmä ich autorským rekontextovaním, ktorého kvality spočívajú najmä v nejasnom rozhraní medzi iróniou a tragickým pátosom romantického hrdinu dneška. Dominantnými sa v rámci celku výstavy stali video Hanged Man (Obesenec) z roku 2011, kde sa autor v kostýme kabaretného herca (častý, takmer trvalý atribút autora) neúspešne pokúša obesiť. Jeho visiace telo so slučkou na krku však levituje. Telo nadnášajú z oboch strán biele balóniky. Aj keď táto bizarná akcia má vzbudiť ironické pocity na pomedzí tragického a komického výrazu, nedeje sa tak. Vec totiž silno kóduje existenciálne pocity, zobrazené v nadčasovej ikonografickej reči a otvára tému túžby umrieť a jej hravej ľahkej nemožnosti. Autor je inšpirovaný dielom Samuela Becketta, ako ústrednej postavy žánru absurdnej drámy. Druhou kľúčovou prácou, ktorú Mirza od Dawického prezentuje, je spektakulárny videofilm z performancie The Tree of Knowledge (Strom poznania), 2008, ktorú autor prezentoval na Manifeste 7 v Taliansku a je často citovaná. Toto dielo v istom estetickom rámci pripomína aranžované fotografie českej skupiny Bratrstvo zo začiatku 90. rokov. Ide o typicky potmodernú reč apropriovania si a reinterpretácie mýtického príbehu a archetypu stromu poznania, aktualizovaného autentickým, až frenetickým obhrýzaním neodtrhnutých jabĺk zo stromu samotným autorom. Vyjadruje túžbu za každú cenu, tak trochu hlúpym spôsobom, pochopiť bytie a súčasne ukazuje jeho fatálnu nemožnosť (strohé vypľúvanie rozžutých jabĺk). V prácach na papieri sa na výstave objavili niektoré ukážky z fotografií manipulovaných rastlín, digitálne kolážovaných textov a aj kresba – veristický portrét Cicely Saundersovej, ktorý v rámci výstavy možno vnímať ako prítomnosť patrónky „neumierania“.
Nedbalo inštalovaný TV prijímač pod stolíkom dozorcu galérie ponúkal Dawického ospravedlnenie sa slovenskému (a akémukoľvek) publiku, že samotnú výstavu akosi podcenil a mohol priniesť viac a lepších vecí. Vo videu Prepáčte, 2005, ktoré bolo prvýkrát prezentované v Centre súčasného umenia vo Varšave, sa Dawicki s plačom ospravedlňuje návštevníkom galérie za to, že výstavu mohol zvládnuť lepšie. Toto nenápadné video je ironickou sebareflexiou autora vo vzťahu k publiku ako vzťahu fatálnej závislosti či submisívnosti umelca od verejného fungovania jeho diel. Sako smiešneho entertainera, ktoré má autor na sebe v každej z performancií, sa stáva evidentným symbolom postavenia umelca v dnešnej spoločnosti, kde vládne diktát plytkej zábavy typu mediálneho primitivizmu, ktorý vznikol na základe objednávky divákov. Vynikajúci autor a dôležitý výstavný počin. Treba veriť, že dielo Dawického sa u nás ešte objaví vo veľkorysejšej, komplexnejšej výprave. Výstava Oskara Dawického je v bratislavskej Galérii Faica do 29. októbra 2011. Autorka je teoretička a kritička umenia
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite