Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Médiá

.časopis .médiá

TELEVÍZIE Pomalé, nepružné, zaspaté
V utorok večer padla na Slovensku vláda. Zapíname najdrahší a najreprezentatívnejší produkt Rozhlasu a televízie Slovenska – Jednotku Slovenskej televízie. Tam vycítili, že treba niečo robiť. No zapnúť na prvý kanál diskusiu Večer na tému z druhého kanála, ktorá nemala svojou zostavou hostí nič spoločné s témou, to urobilo len hanbu. Moderátor  – skúsený čítač správ Viliam Stankay – s polichoteným úsmevom jachtal otázky, keďže tušil pozornosť. No očakávania človeka, zapínajúceho v tejto situácii televízor, už nevytušil. „Aký dôsledok má pád vlády na bezpečnosť v krajine?” – spýtal sa. Dvojka vysielala automagazín, Markíza a Joj, inak so silnými spravodajskými ambíciami, v čase nášho prepínania nereagovali ani len informačným kraulom.
Ešteže tu máme Ta3, ktorá najvyššiu kvalitu prináša vtedy, keď položí kameru na tlačovku a nikto z jej novinárov do toho nezasahuje. Tak to bolo aj teraz. Toto však čiastočne zvládla aj Dvojka. Práve od Ta3 by sa čakalo niečo navyše, napríklad zvolanie prvých debát. Nie. O polnoci nasledoval monoskop a audiotexové súťaže. A čo polnočné správy na spravodajskej stanici rozhlasu Slovensko 1? Repríza z večera.
Naše klasické médiá pád vlády zaskočil. A to vôbec nešlo o udalosť, ktorá sa nedala predpokladať. Jedinou možnosťou pre človeka, ktorý hľadal informácie, zostal internet a priehrštie názorov a komentárov na sociálnych sieťach. Dobre im tak, starým médiám. Učia divákov a poslucháčov, kam treba chodiť, keď sa niečo deje.
.radoslav Augustín MÉDIÁ Fox vľavo vbok?
Fox News má v Spojených štátoch imidž pravicovej televíznej stanice. Tamojší moderátori plamenne kritizujú prezidenta Baracka Obamu, rozoberajú kroky jeho administratívy a poukazujú na negatívne dopady jeho politiky. Aspoň doteraz to platilo, a hoci sa Fox News neprestali usilovať o objektívnosť, väčšinu svojho publika si vždy získavali medzi voličmi pravice. Najnovšou správou je, že smerovanie stanice sa má zmeniť. Oznámil ju majiteľ Fox News, Roger Ailes, ktorý sa preslávil nielen kariérou v najvyššej lige amerických médií, ale aj tým, že bol pred vyše 40 rokmi súčasťou predvolebného tímu Richarda Nixona. Ailes hovorí o „úprave kurzu“ pre svoju stanicu, ku ktorej pristúpil už minulý rok – vtedy o nej ešte takto verejne nehovoril. (Impulzom bola aj tragédia: keď duševne chorý strelec vážne zranil kongresmanku Gabrielle Giffordsovú, americkú politickú scénu zaplavili zúfalé žiadosti o zmiernenie rétoriky v medzistraníckych sporoch.) Znamená to, že Fox News sa obracia doľava? Ide skôr o príklon k mainstreamu. Ailes zrejme predpokladá, že pred prezidentskými voľbami, ktoré budú v roku 2012, sa atmosféra v americkej politike aj tak dostatočne rozhorúči. Ak sa Foxu dovtedy podarí ubrať plyn a predstaviť sa verejnosti ako menej ideologické médium, bude mať v kľúčových momentoch pôsobenie stanice vyššiu predvolebnú váhu. Ailes plánuje vplyv Foxu posilniť, nie rozriediť. Prieskumy ukážu, či sa vybral správnou cestou.
.marína Gálisová INTERNET Sociálne siete sú zradné a deravé
Po minulotýždňových udalostiach  budú zrejme v niektorých redakciách riešiť aj otázku, čo je ešte únosné, aby novinár zverejňoval na Facebooku, kde má desiatky či stovky priateľov. Budú možno riešiť, či je vhodné, aby spravodajcovia písali na Facebooku o politikoch vulgarizmy. To už je asi za hranicou prípustného, a viaceré svetové médiá to majú vo svojich štatútoch upravené, pretože verejnosť prirodzene spája tieto „súkromné“ vyjadrenia novinára na sociálnych sieťach s jeho „verejnou“ činnosťou, takže aj tie polosúkromné statusy môžu poškodiť imidž novín. Vrcholné číslo predviedol hovorca premiérky Rado Baťo, keď na sociálnu sieť zavesil status tohto znenia: „O Slovensku by nemal rozhodovať kokaín.“ Možno si ani neuvedomil, že všetky jeho slová – aj na internete – sú relevantné, a možno si to uvedomil, a práve preto to pustil von. Baťovo vyjadrenie okamžite zverejnil najčítanejší slovenský denník Nový čas a aj redaktor Markízy potom citoval tieto slová hovorcu premiérky, keď robil rozhovor s predsedom parlamentu Sulíkom. Baťo potom vysvetľoval, že išlo len o „jedovatú metaforu o stave politiky“, ale trápnosť situácie nezachránil. Zatiaľ je stále hovorcom premiérky a tento status si žiada istú vážnosť a dôstojnosť aj na facebookovom statuse. Obvinenie je totiž príliš vážne a zaznelo vo vypätých chvíľach, ktoré si od ľudí priamo zúčastnených vyžadujú chladnú hlavu a aj istý rešpekt k svojim protivníkom.
.eč
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite