Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Hudba Recenzie

.časopis .hudba

Vrbgovskí víťaziHuklZVA 12-28 bandAnimal CollectiveRôzni...

Vrbgovskí víťazi
Hukl
ZVA 12-28 band
Animal Collective
Rôzni...



VRBOVSKÍ VÍŤAZI VRBOVSKÉ VETRY  v2p2
Hudobné DVD má zmysel vtedy, keď je na ňom okrem samotnej hudby ešte niečo navyše, zvyčajne filmový či výtvarný nápad alebo majstrovsky nasnímaný koncert. V prípade Vrbovských víťazov je však obraz a príbeh minimálne taký dôležitý ako hudba. Multiorganizácia KRIAK, jej „precceda“ (a zároveň producent tohto hudobno-obrazového nosiča) Húpací kón, Branuško Jobus a jeho pán brat Andrej, hry večných detí, smrteľne vážny humor, mystifikácia na nerozoznanie od reality a skvelá hudba. Vrbovské vetry sú šikovne zostavenou chuťovkou bohatého vrbovského menu: veselé klipy (v réžii Antona Šulíka), reportáže zo svadby Húpacého kóna a jeho milovanej Húpacej kobyly a iných patafyzických akcií, záznamy koncertov Víťazov aj Karpatských chrbátov, jedna Láskavá rozprávka... Krásne DVD, určené ustavične sa zväčšujúcej komunite, ktorá vie, že „stred sveta je vo Vrbovom.“

.juraj Kušnierik

HUKL REYNKARNACE INDIES SCOPE

Bohuslav Reynek (1892 – 1971) bol český básnik, prekladateľ a grafik. V počiatkoch svojej básnickej tvorby ho ovplyvnili prvky expresionizmu, neskôr prevážila spiritualita a hlavne inšpirácia rodnou Vrchovinou, láskou k prírode a všetkým Božím stvoreniam. Reynek bol rovnako majstrom slova aj suchej ihly. Podstatná však bola jeho schopnosť osloviť a zasiahnuť dušu diváka, čitateľa či poslucháča. Jeho oduševnená poézia na seba pútala pozornosť aj nasledujúcich generácií a vyskytli sa viaceré pokusy o jej zhudobnenie. Reynkarnace je projekt folkovej skupiny Hukl, v ktorej podaní ožil výber z Reynekovej tvorby. Prekomponovaný softrock s prvkami folklóru a silnou moravskou identitou svedčí o úprimnom zanietení a očarení básnikovým svetom. Hoci hudba nie vždy udrží krok s čistotou poézie, z výsledku prevažuje príjemný a pozitívny pocit.

.martin Chrobák

ZVA 12-28 BAND ZA FÚZY MA POŤAHAJ INDIES SCOPE

Všetko je tu kompaktné. Hudba, čo sa valí v hypnotickom shuffle a na temných groovoch, spontánne vokály skupiny Buty i texty, čarovná kombinácia reality a absurdity, neoddeliteľné od Norovho podania – čosi medzi Jožom Barinom a Johnom Lee Hookerom. Keď počúvame „... inak rieka zmelie ma, zmelie ma“ s Borisovou harmonikou, točíme sa v jej víroch ako smeti na sútoku Slatiny a Hrona. Áno, tam dole pod Pustým hradom, kdesi na polceste medzi Kováčovou a Ostrou Lúkou, odkiaľ posádka ZVA 12-28 vyráža na svoje cesty a vyváža slovenské blues do českých a moravských klubov. Ich druhá platňa vyzrela do zvukovej i štýlovej čistoty. Tajomstvo úspechu? ZVA nič neimitujú, vedia hrať a nahrávať svojmu frontmanovi zrodenému pod zlým znamením. Noro Červenák je živým dôkazom, že pravdivé blues nepramení z predvídateľných schém, ale z nevyspytateľnosti života.

.martin Chrobák

KORN „UNTITLED“ VIRGIN/EMI

Zoštíhľovanie zostavy skupiny Korn už pomaly začína pripomínať pesničku Bolo nás jedenásť. Pred nahrávaním albumu See You On The Other Side kapelu opustil gitarista Brian „Head“ Welch, ktorý radikálne zmenil životný štýl a stal sa z neho kresťan. Na aktuálnej bezmennej nahrávke zostalo z päťčlennej kapely už len trio, lebo bubeník David Silveria si vybral oddychový čas a venuje sa svojim reštauráciám. Dočasne ho mal nahradiť legendárny Terry Bozzio, niekdajší spoluhráč Franka Zappu, ale na novom albume napokon účinkuje iba v polovici skladieb. Podobne ako na See You On The Other Side je tu viac elektroniky a menej typických gitár aj údernej rytmiky, ale novinka má temnejšiu, gotickejšiu atmosféru. Na jednej strane je sympatické, že Korn sa chcú vyvíjať, je však otázne, či má zmysel, aby zneli podobne ako Nine Inch Nails alebo Depeche Mode.

.vladislav Gális

RÔZNI LA VIE EN ROSE/LA MÔME LEGENDE/EMI

V posledných rokoch sa tešia značnej obľube životopisné filmy o legendárnych spevákoch, a tak po Rayovi Charlesovi (Ray) a Johnnym Cashovi (Walk The Line) prišiel rad aj na Edith Piaf. Zaujímavou kapitolou tohto filmového žánru býva riešenie soundtrackov. Zatiaľ čo soundtrack k filmu Ray tvorili pôvodné nahrávky Raya Charlesa, na soundtracku k Walk The Line piesne Johnnyho Casha a June Carterovej prekvapujúco slušne zaspievali ich filmoví predstavitelia Joaquin Phoenix a Reese Witherspoon. Soundtrack k filmu režiséra Oliviera Dahana La Môme (uvádzanému aj pod názvom La Vie En Rose) je šalamúnsky rozdelený na tri kapitoly: prvú tvorí jedenásť remastrovaných nahrávok Edith Piaf, druhú filmová hudba Christophera Gunninga a tretiu skladby Edith Piaf v podaní iných interpretov, najmä speváčky Jil Aigrot. Najviac však poteší prvá kapitola.

.vladislav Gális


Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite