Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Siločiary hudby

.časopis .hudba

Na Slovensku nie je zvykom, aby pred sálou, kde sa koná koncert vážnej hudby, zostalo stáť niekoľko desiatok sklamaných ľudí, ktorí sa nedostali dnu.

Na Slovensku nie je zvykom, aby pred sálou, kde sa koná koncert vážnej hudby, zostalo stáť niekoľko desiatok sklamaných ľudí, ktorí sa nedostali dnu.

Už vôbec to nebýva prípad komorných koncertov, kde sa hrá hudba súčasných autorov, ako sa to stalo na otváracom koncerte festivalu Konvergencie v bratislavských Klariskách. Vystúpenie štvorice renomovaných violončelistov v projekte Visegrad Cello Quartet (Jozef Lupták, Aleksandra Ohar, Tamás Varga, Jiří Bárta) opäť potvrdilo, že dobre vybraté, kvalitne naštudované a presvedčivo interpretované súčasné diela dokážu osloviť vnímavé publikum bez ohľadu na hudobnú skúsenosť. Zvyšok večera vyplnilo spojenie džezu a world music v projekte Tria Pacora a sláčikového orchestra Komorní sólisti Bratislava, ktoré bolo – podobne ako neskôr vystúpenie vynikajúcich Acoustic Colours a ich „džezových hostí“ huslistu Romana Jánošku a klaviristu Klaudiusa Kováča – výborné. Ťažiskom Konvergencií je však najmä „klasická“ komorná hudba a aj tentoraz priniesli symbiózu dramaturgie a výnimočných interpretačných výkonov.

.hommage ? Ravel
Základňou festivalu bol už druhý rok príťažlivý „recyklovaný“ továrenský priestor DESIGN FACTORY. Pre návštevníkov i hudbu príjemná budova má veľký podiel na atmosfére festivalu.
V decembri uplynie 70 rokov od smrti francúzskeho skladateľa Mauricea Ravela. Konvergencie v spolupráci s Francúzskym inštitútom pripravili exkluzívne kompletné uvedenie jeho komorného diela. Táto inštitúcia, ktorú dnes vedie dirigent Didier Talpain, sa za posledný rok stala jedným z najfrekventovanejších partnerov slovenských hudobníkov. Francúzske Trio Dumky bolo dobrou voľbou. Aj preto, lebo ich obraz Ravela bol „iný“. Namiesto hudby „švajčiarskeho hodinára“ (ako Ravela nazval Stravinskij) zaplnili priestor emócie, temperament, hravosť a nadhľad. Nezanedbateľnou súčasťou večera boli výkony slovenských interpretov (J. Lupták, klaviristka Veronika Lacková, klarinetista Ronald Šebesta, flautista Cyril Šikula) v Ravelovej Introdukcii a alllegre a hudbe jeho súčasníkov, Satieho a Faurého. Koncert vyvrcholil Ravelovým Sláčikovým kvartetom F dur. Česko-slovenský Icarus Quartet, kde pôsobia mladí slovenskí huslisti Milan Paľa a Marián Svetlík, podal výkon plný napätia a energie.

.večer romantikov
„Festivalovou hviezdou“ bol aj predstaviteľ slovenského hudobného romantizmu Ján Levoslav Bella. Jeho diela zazneli na tradičnej Bratislavskej noci komornej hudby v konfrontácii so skladbami slávnejších súčasníkov Brahmsa a Dvořáka. Tak sa mohol každý na vlastné uši presvedčiť, že Bellova hudba nemá „len“ historickú hodnotu. Na festivale nechýbali slovenskí hudobníci, ktorí úspešne pôsobia v zahraničí (huslistka Ivana Pristašová, violista Milan Radič). Na „bellovských“ koncertoch ich doplnili elektrizujúci Icarus Quartet, M. Paľa, M. Svetlík, violista Peter Vrbinčik a kontrabasista Richard Gašpar. Konvergencie ukončilo programom Ruské uspávanky a sny vystúpenie speváčky Petry Noskaiovej a Vladimíra Godára. Známy slovenský skladateľ, ktorý netradičný projekt mapujúci históriu ruskej hudby prostredníctvom uspávaniek pripravil, sa predstavil ako klavirista.
„Pod vežou kostola i pod komínom továrne sa stretne Dvořák s Ligetim, Satie s Brahmsom, a mnohí z nás, ktorí by sme sa inak možno nikdy nestretli,“ napísal v úvode k festivalovému bulletinu Daniel Pastirčák, ktorého charakteristiku Konergencií som si požičal aj v názve článku. Prinajmenšom hudobné stretnutia patrili určite k najvydarenejším v histórii festivalu.

.andrej Šuba
Autor je redaktor časopisu Hudobný život

Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie, 13. – 16. septembra Klarisky,  DESIGN FACTORY, Bratislava
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite