Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Peter Lipa: Som poslucháč

.časopis .hudba

Už ako dieťa som bol poslucháč a som ním dodnes. V Prešove sme bývali v dome, na ktorom bol amplión. A z neho stále išla hudba – dychovky, Alexandrovovci, folklór – všetko okrem tanečnej hudby.

Neskôr prišlo domáce rádio, na ktorom sa dalo kadečo ladiť, aj Československý rozhlas, ktorý vysielal „hudbu do tanca aj na počúvanie". No a mali sme doma aj šelakové platne. Hlavne české. Pamätám sa napríklad na Cecíliu od Voskovca a Wericha. .pop a Ray Charles
Od začiatku som chcel robiť muziku, ale nič som preto neurobil. Chodil som asi dva roky na husle, potom som to nechal. Pamätám sa, že som vtedy hrával obľúbené slovenské tango Vám o láske spievam, ktoré v originále spieval Jozef Borároš. Keď som dorastal do puberty, začala byť aktuálnym nástrojom gitara a s kamarátmi sme hrávali Elvisa, rokenrol, Suchého a Šlitra. Paralelne s tým som počúval džez. Keď som mal 18 rokov, dostal som prvú gitaru, prišiel som do Bratislavy študovať a kamaráti, ktorí si založili kapelu, ma do nej pozvali ako speváka. Kapela sa volala Struny. Hrali sme na Bernoláku v chodbe, ktorá dnes vedie do jedálne. Raz som ako taký potulný muzikant hral v Tatrách. Boli tam nejakí Francúzi, ktorým sa to páčilo a pozvali ma do medzinárodného kempu pri Tatranskej Lomnici. Znela tam hudba, ktorá ma úplne šokovala: výborný spev, výborné vokály, výborné dychy, výborné aranžmány. Ray Charles. Bol to extrakt z každej hudby, ktorú som mal vtedy rád. .blues, dixieland, vlastná  kapela
Keď som končil vysokú školu, založili sme kapelu Blues Five a na druhom Beatovom festivale v Prahe sme boli vyhlásení za Objav roka. Niekedy v tom období som si uvedomil, že bez hudby neviem ďalej žiť. Dva roky som pôsobil v Kombe Gustáva Offermana. To bol veľmi dobrý kaviarenský hudobník a manažér, cestovali sme spolu po západe, kde sme hrávali v tzv. „stolových zariadeniach". Po dvoch rokoch som sa vrátil naspäť, lebo tento druh hudby mi veľmi nesedel. Začiatkom sedemdesiatych rokov som sa dal dokopy s Revival Jazz Bandom. Prvé dva roky sme hrávali každý piatok vo Véčku. Od roku 1980 do roku 1995 sme hrávali ako T+R Band pravidelne v pivárni u Mamuta. Túto hudbu mám stále veľmi rád, hoci dnes sa už považuje tak trochu za archaizmus.
V roku 1980 vznikol Lipa & Andršt Blues Band. Luboš Andršt hral na džezákoch a navrhol mi spoluprácu. Išiel som do Prahy, Andršt dal dokopy partiu muzikantov a začali sme hrávať. Pôsobili sme 6 rokov, nahrali sme dve platne, do dnešného dňa sme v kontakte a občas si spolu zahráme.
Moja vlastná kapela začala v spolupráci s Petrom Breinerom. Potom prišiel Andrej Šeban a Boris Urbánek. Kľúčoví boli pre mňa klaviristi. Nahrával som s Emilom Viklickým, s Milanom Svobodom, s Lacom Gerhardtom či Gabom Jonášom. S týmito ľuďmi som v osemdesiatych rokoch nahral prvé dve platne. V roku 1994 sme s Andrejom nahrali album Naspäť na stromy. Dlho sme mali pomerne stabilnú zostavu Tatár, Buntaj, Gašpar, Žáček. Tí však neskôr odišli k Cmoríkovi. Posledné štyri roky mám stabilnú zostavu, v ktorej je môj syn Peter na klávesoch, Michal Šimko na base, Robo Rist alebo Emil Frátrik na bicích a Michal Žáček na saxofóne. .džezáky
S Revival Jazz Bandom sme boli na turné v NDR. Absolvovala ho s nami jedna poľská a jedna nemecká skupina. Hralo sa nám tak dobre, že sme ich potom pozvali do Bratislavy. Tak vznikli v roku 1976 Bratislavské jazzové dni. Prvé tri ročníky boli vo Véčku, všetky ďalšie potom v PKO. Tento rok prejde festival veľkou skúškou – prvýkrát bude v Inchebe. Výborné je, že ľudia dnes nechodia na jednotlivých účinkujúcich, ale chodia na „džezáky". Tento rok tu budú dvaja výborní speváci. Raúl Midón je nevidiaci Juhoameričan, žijúci v USA, a je to jeden zo súčasných speváckych zázrakov. Hrá na gitare, spieva, príde s vlastným triom. Druhým spevákom je Curtis Stigers, ktorý je aj výborný saxofonista. To je muzikant, ktorý všetko robí akoby „ľavou zadnou", no robí to výborne. Ďalej príde otec kubánskeho džezu Chucho Valdés a trubkár Nicholas Payton z New Orleans, ktorého považujú za nástupcu Louisa Armstronga. V Inchebe postavíme také malé PKO a dúfame, že to bude fungovať. Peter Lipa/
Narodil sa v roku 1943 v Prešove. Vyštudoval architektúru na Stavebnej fakulte SVŠT, pôsobil ako redaktor v Československom rozhlase, od roku 1977 je ako hudobník v slobodnom povolaní. V roku 1968 spoluzakladal kapelu Blues Five, spieval s Orchestrom Gustáva Offermana, s Revival Jazz Bandom a T+R Bandom. S Lubošom Andrštom založil Lipa & Andršt Blues Band. Od roku 1980 má vlastnú kapelu, v ktorej sa vystriedalo viacero slovenských a českých hudobníkov. Je zakladateľom a kľúčovou osobnosťou Bratislavských jazzových dní.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite