Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Metropola bez letov

.matej Gašparovič .časopis .týždeň v ekonomike

Košické letisko chce pre vysoké letiskové poplatky opustiť kľúčový prepravca dovolenkárov. Ako je na tom naše jediné sprivatizované letisko? Naozaj je prehnane drahé?

.mário Kuruc odišiel z rodných Košíc po otvorení hraníc EÚ „čo najrýchlejšie, ako sa dalo“. V Londýne žije sedem rokov, živí sa ako fotograf a študuje kameru na filmovej fakulte Westminster University. Cestovanie domov bolo pohodlnejšie, kým na ostrovy lietal so SkyEurope priamo z Košíc. Dnes sa však musí domov vracať tŕňovou cestou cez Budapešť. „Moje cestovanie nie je taký masaker ako známych z Edinburgu, ktorí cestujú do Michaloviec s dieťaťom,“ vraví.
Mário patrí medzi ľudí, ktorým kríza a krach SkyEurope zasiahli do života. Časy, keď pristával v Košiciach doma „pod oknami“ a za spiatočnú letenku zaplatil sto eur, sú preč.
„S každým východniarom, ktorého stretnem v Londýne, nadávame na košické letisko, až sa iskrí. Prečo musí byť východ odseknutý od sveta?“ pýta sa Mário, podľa ktorého nový majiteľ letiska pre vysoké poplatky nedokáže získať nového prepravcu na pravidelné linky ani do Anglicka. .odlietame
Diskusiu o pridrahom letisku odštartovalo pred pár týždňami rozhodnutie dovolenkového dopravcu Travel Service, podľa ktorého sú poplatky v Košiciach privysoké, aby sa im lety oplatili. Česká spoločnosť Travel service má podľa svojho stanoviska naposledy z Košíc odletieť koncom októbra. Odchod spoločnosti z východu zaujal aj médiá, keďže firma má v košických charterových letoch dvojtretinový podiel.
Ako je to teda s výškou poplatkov, ktorá údajne z Košíc vyháňa prepravcov? Sú vyššie než v Bratislave či Viedni, no takéto porovnanie nestačí. Poplatky súvisiace so zahraničnými linkami letisko nezvyšovalo od roku 2003, teda tri roky predtým, než väčšinový podiel letiska prebral súkromník. Ide pritom o rovnaké poplatky, s akými na košických linkách dokázal tvoriť zisk SkyEurope. Peter Pihorňa (SaS), ktorý ako nominant štátu sedí v dozornej rade letiska, otvoril tému poplatkov aj na zasadaní kontrolného orgánu firmy. „Odpoveď manažmentu bola, že letisko má kvalitný produkt, do ktorého sa investovalo a budú ho ponúkať za cenu, ktorú si zaslúži bez ohľadu na to, že inde je to lacnejšie,“ reprodukuje. Privatizačná zmluva zaviazala investora na modernizáciu a rekonštrukciu, vďaka ktorej má dnes letisko novú pristávaciu dráhu a inovované navigačné či bezpečnostné systémy.
Travel Service si svojím rezolútnym vyhlásením vytvorila v každom prípade dobrú mediálnu pôdu na vyjednávanie s letiskom, ktoré v týchto dňoch napriek ohlásenému odchodu prebieha. .čoraz menej cestujúcich
Šesťdesiatšesťpercentný balík Letiska Košice v roku 2006 sprivatizovalo konzorcium TwoOne, zložené z majiteľa viedenského letiska Schwechat – spoločnosti Flughafen Wien –, rakúskej Raiffeisen Zentralbank a finančnej skupiny Penta (ktorá neskôr svoj podiel predala). Privatizačný poradca vtedy odporučil, aby sa košické letisko predávalo v balíku spolu s bratislavským, keďže také malé letisko sa v Európe dovtedy neprivatizovalo. Privatizácia bratislavského letiska však padla pre predčasné voľby.
Konzorcium ponúklo suverénne najvyššiu sumu – 30 miliónov eur. Okrem ceny boli kritériom pre víťazstvo v privatizačnej súťaži aj strategické investície. TwoOne sa zaviazal preinvestovať takmer 13-miliónov eur a podľa dostupných informácií svoj záväzok nezanedbáva.
Podľa dôvodovej správy výberu privatizačného partnera projekt TwoOne rátal s nárastom počtu cestujúcich. Je pravda, že v roku 2006 boli kríza a krach SkyEurope ešte za humnami. Letisku prvé dva roky po predaji dvojtretinového podielu Rakúšanom počet cestujúcich rástol. Odvtedy klesá každým rokom o desiatky percent, minulý rok odbavilo 267-tisíc cestujúcich (v roku 2008 to bolo 591-tisíc). No noví manažéri dnes tvoria dvakrát väčší čistý zisk než pred privatizáciou. Minulý rok po odrátaní nákladov zarobilo 1,2 milióna eur, predminulý dva milióny.      
Pirhoňu biznis plán firmy presvedčil a keďže letisko tvorí zisk, považuje ho (zatiaľ) za správne zvolený. Hoci aj on s rodinou v lete cestoval na dovolenku cez Travel Service a je mu príjemné, ak sa z Košíc dá cestovať do širokej škály destinácii, ako zástupca štátneho akcionára nesúhlasí s tým, aby sa dotovala nerentabilná prevádzka. „Nemôžeme politicky tlačiť na to, aby sa správali netrhovo.“    .kam lietať
Pre východné Slovensko je letisko často poslednou spojkou ambicióznych domorodcov so svetom. Je prirodzené, že im prepravca, ktorý by lietal aj mimo stredoeurópskeho regiónu, chýba. Z Košíc sa pravidelne lieta okrem Bratislavy len do Prahy, Viedne a chorvátskej Rijeky.  
Košičania však nemajú byť na koho spravodlivo nahnevaní. Tak ako Ryanair či EasyJet z Košíc nelietali ani v zlatých časoch nízkonákladoviek, Ryanair či Wizzair sa na náš východ nehrnú ani dnes. Košice sú, skrátka, okrajovým letiskom – teda miestom, kde sa cestujúci na dlhšie lety nezbierajú z viacerých regiónov, ako je napríklad Bratislava, Viedeň či Budapešť.    
„Hlavný problém je v tom, či sú lety vyťažené. A SkyEurope v Košiciach často cestoval poloprázdny. Manažéri letiska nám hovoria, že majú problém lákať dopravcov na slabý trh, keďže Košice sú chudobná spádová oblasť,“ tvrdí Pirhoňa. Zisk SkyEuropu z košických liniek evidentne nie je zaujímavý pre nikoho, aby sa ponáhľal ho nahradiť. Na nové linky pritom Letisko Košice ponúka polovičné zľavy, čiže menej, než iné letiská v regióne, odkiaľ lowcosty lietajú.
Ľudia si jednoducho po rokoch lacného a dostupného lietania musia zvykať, že budú cestovať za vyššie sumy. A tiež, že už do sveta neodletia zo všetkých okrajových letísk.     
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite