Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Médiá

.časopis .médiá

TELEVÍZIA Česko hľadá televízneho riaditeľa
Česká televízia hľadá nového riaditeľa, a je to pomaličky také zaujímavé, ako keď Česko hľadá Superstar. Pravdupovediac, dobrý riaditeľ verejnoprávnej televízie je oveľa viac ako Superstar, a o tom vieme čosi aj my na Slovensku. Po prvých výberových kolách je veľkým favoritom bývalý riaditeľ TV Nova Petr Dvořák, ktorý sa dostal do finále ešte spolu s ďalšími štyrmi uchádzačmi. Za vážneho konkurenta pre Dvořáka sa považuje len jeden človek – šéf spravodajstva ČT Roman Bradáč. Prekvapením voľby bol fakt, že do druhého kola nepostúpili kandidáti, ktorí mali politickú podporu. Bývalý riaditeľ vydavateľstva Economia Michal Klíma mal podporu šéfa českých sociálnych demokratov Bohuslava Sobotku. Šéfdramaturgičku ČT Janu Škopkovú považovali za kandidátku s podporou premiéra Petra Nečasa. Českí komentátori tradične kritizujú úplne všetkých kandidátov, hoci je medzi nimi niekoľko ľudí, ktorí nemusia byť zlými šéfmi. Ale českí novinári sú k verejnoprávnej Českej televízii podobne nemilosrdní ako my k tej našej, hoci nám sa zdá, že ČT je čosi ako nedostižný vzor. Toto české prehnané kritizovanie vcelku fungujúcej a stále aj pozeranej televízie si uvedomil aj mediálny analytik Filip Rožánek a svojich kolegov upozornil: „Česká televize je v dobré kondici, místnímu brblání navzdory. Chcete-li vidět skutečný průšvih, podívejte se na Slovenskou televizi (aspoň zvednete její marginální podíl na trhu). Tamní politici by ji nejradši podpálili, kdyby nebyla plná azbestu.“
.eva Čobejová INTERNET Koniec vizionárky v Yahoo
Z Yahoo vyhodili šéfku a je to škandál. Tak by sa dali zhrnúť komentáre, ktoré vyvolalo prepustenie Carol Bartzovej z pozície generálnej manažérky Yahoo. Predovšetkým ju vyhodili telefonicky (ako sa hneď posťažovala v dvojvetnom e-mailie rozoslanom všetkým spolupracovníkom). A to sa, aspoň podľa etikety prepúšťania, aká sa približne dodržiava aj v menej formálnych IT firmách, nerobí.
Väčší rozruch však spôsobuje iná otázka: Nie je čas odzvoni celému Yahoo? Ak sa nad tým zamyslíme, tak Carol Bartzová z tamojšej šéfovskej stoličky neletí ako prvá. A nie je prvá, ktorú odtiaľ odsunuli preto, lebo napriek snahe nezvýšila ekonomické výkony Yahoo. Carol Bartzová prišla do Yahoo ako vizionárka, ostrá manažérka s úspechmi na konte a tiež s nekonvenčnými metódami, ktorá mala byť pre firmu záchrankyňou. Pred ňou sa tam vystriedali (a tiež zle dopadli) iní generálni manažéri: spoluzakladateľ firmy Jerry Yang, mediálny čarodejník Terry Semel, ktorý 24 rokov veľmi úspešne riadil Warner Bros. Je Yahoo začarovaný? Nedokážu jeho šéfovia robiť správne rozhodnutia? Chýba im šťastie? Alebo sa tá firma jednoducho nedá vylepšiť? Možno je to prozaickejšie. Yahoo sa preslávil príliš diverzifikovanou štruktúrou riadenia, v ktorej sa v neznámom pomere miešajú rozhodnutia správnej rady, spoluzakladateľa Jerryho Yanga a, samozrejme, človeka, ktorý je práve na poste generálneho manažéra. Toto vytvára zmätok a zmätok jasným rozhodnutiam neprospieva. Možno netreba meniť ľudí, možno treba zmeniť systém. IT-špecialisti by o tom mohli niečo vedieť.
.marína Gálisová MÉDIÁ Médiá alebo korupcia
Zverejňovanie depeší z americkej ambasády v Bratislave cez WikiLeaks prekvapilo viacerých čitateľov týchto dokumentov. Ako v tomto čísle .týždňa hovorí novinár Tom Nicholson, on s prekvapením zistil, že Američania na naše problémy s korupciou viac-menej kašlú. Nemali preto ani chuť preverovať, či tu nejaká finančná skupina naozaj uplácala poslancov. Akoby o nič dôležité nešlo... Zaujímavé však je, že veľmi podrobne sa americkí diplomati venovali prípadu, keď vo verejnoprávnej televízii prišlo k cenzúrnemu zásahu. Ako si všimla kolegyňa Mirka Kernová, Američania svojim šéfom vo Washingtone veľmi podrobne referovali o prípade, keď Nižňanského manažment chcel zastaviť kritickú reportáž Martiny Kubániovej o sociálnom podniku v Bardejove. Dokonca celý príbeh dokreslili aj životopisom novinárky a psychologizujúcimi opismi hlavných aktérov. Do Washingtonu poslali aj informáciu, že Štefan Nižňanský poslal Martine Kubániovej – ktorej nepredĺžil po tejto kauze zmluvu – kvety. Ako však Medialne.sk upozornila samotná M. Kubániová, žiadne kvety sa nekonali, a Američania si zrejme Štefana Nižňanského zidealizovali do podoby síce slabošského, ale romantického hrdinu. Podstatný je však iný odkaz, ktorý správy americkej ambasády vyslali: pre amerických diplomatov bola asi dôležitejšia kauza porušovania slobody a nezávislosti médií ako korupčná kauza, ktorá možno zmenila parlamentné počty. Ale svoju logiku to má: ak budú silné a slobodné médiá, aj korupcia bude komplikovanejšia a hanebnejšia, keď sa jej aktéri ocitnú v médiách. V tomto zmysle je odkaz amerických diplomatov pre slovenskú spoločnosť zaujímavý.
.eč
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite