KNIHA Vladimir Nabokov: Bledý oheň (Paseka, 2011)
„Věřím, že čtenář si uvědomuje podivnost toho všeho, jinak by nemělo smysl psát básně, poznámky k básním, ba vůbec cokoli." Nabokovov Bledý oheň je román skutočne podivný. Na prvý pohľad ide o 999-veršovú báseň Johna Shada s názvom Bledý oheň a o predhovor, komentár a register pojmov, ktoré k tejto básni napísal po básnikovej tragickej smrti jeho sused a obdivovateľ Charles Kinbote. Lenže autorom s veľkým A je Vladimir Nabokov. Tento vášnivý šachista s nami hrá majstrovskú partiu, tento milovník motýľov ju napĺňa neuchopiteľne krehkou krásou, tento veľký spisovateľ z toho všetkého robí mimoriadny literárny zážitok. Kto je to ten John Shade, autor dokonale vystavanej básnickej skladby (sama osebe je pôsobivým dielom)? A kto je Kinbote, ktorý sa vtieral do Shadovej priazne a následne jeho báseň bravúrne dezinterpretuje? Je kráľom nordicko-slovanskej Zembly (A to je čo za krajina?), neúspešný profesor literatúry, alebo šialenec? A kde je skrytý Nabokov, ktorý stvoril jedného aj druhého? Len posledná otázka má odpoveď: Vladimir Nabokov, jeden z najväčších spisovateľov 20. storočia, je básnik, aj jeho (dez)interpretátor. Bledý oheň je mnohonásobnou literárnou hrou na skrývačku – pri každom zdanlivom odhalení pozorný čitateľ nachádza ďalšie skrýše. Je to literárny rébus, ktorého riešenie je rovnako prekvapivé ako cesta k nemu. Cieľ, ktorý  môže byť aj cestou.
.jk KNIHA Zuska Kepplová: Buchty švabachom (KK Bagala, 2011)
„Naozaj vraj hovoríme len v rodnom jazyku. V tých ďalších konverzujeme." Rozprávačka – a ako som sa dozvedel, ani autorka – si nevie spomenúť, kto túto múdru vetu povedal. To nič, lebo je to pekná a výstižná (hoci ktovie, či aj pravdivá?) veta. Taký je celý mozaikovitý román Zusky Kepplovej. Jej štyri mladé hrdinky a jeden mladý hrdina toho času pôsobia v štyroch európskych mestách. Už to nie sú zakomplexovaní Východoeurópania, obdivujúci farby a vône Západu, ale pomerne sebavedomí ľudia, ktorí, aj keď vykonávajú nekvalifikovanú prácu a bývajú v tajmer neobývateľných bytoch, nepôsobia bezbranne ani bezradne. A pritom sú sami, domovy doma aj v zahraničí sa im akosi zrelativizovali a aj vzťahy sa pomaly rúcajú. Mozaiku príbehov trochu narúša posledná časť knihy s názvom Trianon – Delta. Dej sa odohráva v Budapešti a v delte Dunaja a hlavné postavy vytvárajú zaujímavý milostný trojuholník. Zuska Kepplová napísala všetky príbehy svižne a uveriteľne. Hoci majú jednotlivé príbehy veľa spoločného, neopakujú sa či nerecyklujú jednu tému. Hoci sa autorka nebráni komunikovaniu svojich názorov a postojov, robí to prostredníctvom svojich postáv prirodzene a s ľahkosťou. Neviem, či ide naozaj o „generačný román", v každom prípade však ide o pozoruhodný debut šikovnej autorky.
.jk KNIHA Tove Janssonová: Kniha léta (Plus, 2011)
Poznáte knižky o muminovcoch? Ak áno, tak presne viete, kto je Tove Janssonová. Ak nie, tak je najvyšší čas, aby ste sa s nimi zoznámili (české preklady nájdete v kníhkupectvách, slovenské v detských oddeleniach knižníc). V Knihe léta autorka muminovských príbehov literárne, vo forme krátkych poviedok, spracovala svoje spomienky na letá, strávené s rodinou na ostrove Klovharun vo Fínskom zálive. Hlavnými postavami sú dievčatko Sofia a jej babička, ktorá síce už ťažko chodí a rýchlo sa unaví, no stále má cit pre detskú hru a zmysel pre humor. Sofia môže s babičkou robiť veci, ktoré by jej rodičia nedovolili a pritom ju táto múdra žena učí najdôležitejšie veci v živote. Janssonovej príbehy sú napísané s detskou (či babičkovskou?) prostotou a priezračnou čistotou. Výstižné opisy ostrova, skál, zvierat, močiarov, rybárskych sietí či susedov, ktorí z času na čas prídu na návštevu, prezrádza cit a skúsenosť spisovateľky, zvyknutej písať jednoduchým jazykom veľké veci. Spisovateľky, ktorá dokáže aj v detských hrách či v príbehoch muminovcov nachádzať hĺbku a drámu. V Knihe léta sa prelína čistý svet mudrujúceho dieťaťa a tajne fajčiacej, zvieratká z dreva vyrezávajúcej babičky. Chodia sa spolu člnkovať, v močiari stavajú Benátky a pritom sa rozprávajú o láske, smrti a o Bohu. Kniha léta je ideálna letná kniha.