Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Radikálny návrh pre Írsko

.george Weigel .časopis .klub

Írsko je krajina, ktorej ústava sa začína slovami „V mene Najsvätejšej trojice“, a práve v týchto týždňoch sa stala jednou z najhlasnejších protikatolíckych krajín v západnom svete.

Taoiseach, alebo ak chcete, premiér Enda Kenny nedávno počas prejavu na pôde parlamentu odsúdil Vatikán za „disfunkčnosť, elitárstvo.. (a) narcisizmus“ a súčasne osočil pápeža Benedikta XVI., že je súčasťou krytia „znásilňovania a mučenia detí“. Írsky generálny prokurátor plánuje predstaviť nový zákon, ktorý bude hroziť kňazom päťročným väzením v prípade, že neporušia zásadu spovedného tajomstva a neoznámia polícií pedofilné zločiny. Prieskumy ukazujú pre návrh bezprecedetného porušenia náboženskej slobody podporu a írska tlač sa oddáva svojim proticirkevným fóbiám prakticky bez obmedzenia. .čo sa nestalo
Niet pochýb o tom, že sexuálne zneužitia duchovnými a paralelná kríza miestneho vedenia katolíckej cirkvi, ktoré zlyhalo a nedokázalo riešiť tento problém, je v prípade Írska obzvlášť akútne. Benedikt XVI. odsúdil jedno aj druhé, zneužitie aj krytie zločinov v nepríjemne ostro napísanom liste, ktorý adresoval celej írskej cirkvi pred 16 mesiacmi. V liste tiež ponúkol precítené ospravedlnenie obetiam. Na príkaz Vatikánu sa uskutočnili apoštolské vizitácie dôležitých írskych diecéz a seminárov vedené biskupmi z USA, Kanady a Veľkej Británie. Ich správy boli otvorené a nič nešetriace. Čo sa nestalo, a stať malo, bolo hromadné vymenenie írskej hierarchie spojené s dramatickým znížením počtu diecéz. Írsko zúfalo potrebuje nové a dôveryhodné vedenie cirkvi, a jeho časť môže byť aj importovaná: veď ak mohol byť írsky rodák v roku 1850 arcibiskupom New Yorku, prečo by nemohol byť, povedzme, rodák z Kalifornie v roku 2012 biskupom v Dubline? Spojené štáty a Kanada majú anglofónnych biskupov, ktorí už ukázali svoje schopnosti čistiť a obnovovať. Preto by Vatikán mohol zvážiť vyčistenie írskych stoličiek bez ohľadu na pôvod, prebudovať cirkev a zároveň povolať tých, ktorí vedia, ako treba čeliť mäkkému totalitarizmu európskych sekularistov. 
Vatikán v reakcii na hysterické vyjadrenia premiéra Kennyho povolal svojho nuncia z Írska na konzultácie a vyslal jasný signál nespokojnosti s írskymi politikmi, ktorí zámerne povzbudzujú protikatolícku hystériu. Napokon, aj to zdôrazňuje potrebu dramatickej zmeny. Hlbšia a podstatnejšia otázka uplynulých týždňov znie: ako je možné, že najkatolíckejšia z krajín na svete sa stala tak bojovne protikatolíckou? Ak máme na túto otázku odpovedať vážne, neuspokojí to ani írskych romantikov, ani obrancov starých aliancií medzi cirkvou a štátom. .chýbajúci intelektuáli
V 60. rokoch boli Írsko, Španielsko, Portugalsko a Quebec najkatolíckejšie štáty planéty. Po 50 rokoch je Quebec nábožensky najvyprahnutejšou oblasťou medzi Point Barrow a Tierra del Fuego, portugalský katolicizmus je s výnimkou fatimských pútí nevýznamný, Španielsko má najsebavedomejšiu sekularistickú vládu v Európe a Írsko sa stalo epicentrom európskeho antikatolicizmu. Čo sa stalo?
Odpoveď ponúka trochu komparácie dejín a sociológie. V každom z týchto prípadov štát spojený s autoritárskym režimom cieľavedomo odsúval konfrontáciu s modernosťou. V každom z týchto prípadov bola katolícka cirkev úzko zviazaná s mocou štátu (v prípade Quebecu s mocou dominantnej Liberálnej strany). V každom z týchto prípadov bol katolícky intelektuálny život vyschnutý a z veľkej miery nedotknutý renesenaciou biblických, historických, filozofických a teologických štúdií z polovice 20. storočia, ktoré viedli k Druhému vatikánskemu koncilu. A v každom z týchto prípadov bol miestny katolicizmus veľmi klerikálny, kde kňazstvo alebo episkopát znamenali príslušnosť k vyššej kaste.
A potom prišla záplava: koncil, rok 1968 a Tichá revolúcia v la Belle Province.  Ochranné opevnenie katolicizmu z obdobia protireformácie sa rozsypalo. A keďže chýbali intelektuálne zdroje, ktoré by reagovali na tieto záplavy, kedysi hyperkatolícke štáty prešli zrýchleným kurzom sekularizácie. A to dnes, v každom jednom prípade, vedie k vážnym problémom Kristofóbie: nie iba nezáujmu o cirkev, ale živej nenávisti k nej. Autor napísal biografiu Jána Pavla II. Svedok nádeje, pracuje v Ethic and Public Policy Center vo Washingtone. Krátené.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite