Gwerkova: Nada Marrissa Nadlerová: Marrissa Nadler Friendly Fires: Pala Momus and John Henriksson: Thunderclown

Gwerkova: Nada (Exitab)
Môžete to počúvať ako éterický ambient alebo ako temný konceptuálny album. Jedno aj druhé je správne. Janiho bíty, šumy, sample a zvuky pokojne komunikujú so Zsuzsinou melodickou, jemnou gitarou a basou a nad tým lieta expresívny, často šikovne overdubovaný Gaspin spev. To je kapela Gwerkova, po skupine Moustache (s ktorou ju spája gitaristka Zsuzsi) ďalšia hudobná krása z Dunajskej Stredy. Nada je album o smrti, rozklade, krvi, potkanoch – aj o nebi („I wanted to go to heaven / to see if the gossips are true..."), záverečný remix prvej skladby z albumu by mohol naznačovať akýsi kolobeh života a smrti. Nada je album silných atmosfér, hypnotických bítov, silných zvukov, vážnych textov a neopočúvaných melódií. Nada je album čistý, hlboký. Opakovaným počúvaniam sa nedá vyhnúť.
5/5
Marrissa Nadlerová: Marrissa Nadler (Box Of Cedar Records)
Eponymný album Marissy Nadlerovej najviac ocenia tí, ktorí vyžadujú okrem úprimne obnaženého srdca umelca aj dušu samotných piesní. Americká pesničkárka, maliarka a rezbárka sa na svojom piatom počine posúva od folkovej jednoduchosti smerom k jemnému country a vrstvovému zvuku dream popu. Imaginatívne príbehy opustených, nechcených či nemilovaných žien zručne vyvažuje intímnejšími spoveďami vlastných pocitov. Plynulý prechod z tretej osoby do prvej zvyšuje autenticitu a skutočnosť jednotlivých piesní. Či už sa vyznáva z túžby byť „tvojou alabastrovou kráľovnou,” alebo rezolútne deklaruje, že svojho milého opustí na druhé ráno, Nadlerová umne prechádza z pozície nežnej naivky do polohy femme fatale, pričom ostáva nielen konzistentná, ale rozvíja aj tematickú pestrosť. Marissa Nadler je nahrávka vyspelej umelkyne, inšpirovanej Leonardom Cohenom a Virginiou Woolfovou, ktorá svoje najtajnejšie pocity balí do zmyselných, no prirodzených piesní, akým treba veriť.
4/5
Friendly Fires: Pala (XL Recordings)
Milovníci inteligentného popu sa môžu tešiť, pretože Friendly Fires sú tu s albumovou novinkou. A čo je to ten inteligentný pop? Je to pop, ktorý sa dokonale orientuje v Kantovej Kritike čistého rozumu? Ani nie, ale už dlhší čas mám pocit, že by sa toto označenie nemalo používať. Namiesto o inteligentnom a menej inteligentnom či hlúpom, alebo infantilno-idiotskom a vkus urážajúcom by sa malo hovoriť iba o dobrom či zlom pope. Hudba Friendly Fires by sa dala charakterizovať ako tanečný pop s prvkami elektro a funky, o ktorý sa mierne obtrel aj math-rock (chvíľami počujem The Foals). Ok, zhrniem to takto. Pala znie ako zrážka Kylie Minogue s Daft Punk. Príliš ma to neoslovilo, ale... Milovníci inteligentného popu sa môžu tešiť, pretože Friendly Fires sú tu s albumovou novinkou.
3/5
Momus and John Henriksson: Thunderclown (American Patchwork)
Výnimočný pesničkár, tento Škót – Nick Currie, alias Momus (antický grécky boh posmievania a kritizovania). Páska cez jeho pravé oko nie je výstrednosť, skutočne naň oslepol. Zaujal ma už na začiatku sólovej dráhy v roku 1986. Bez jeho skladby A Complete History Of Sexual Jealousy (Parts 17-24) si neviem predstaviť osemdesiate roky. Postupne sa prestal viazať na Britániu. Stal sa svetoobčanom. Jeho albumy sú intímne, elektronicko-akustické. Prispel k vzniku žánru folktronica (LP Folktronic). Novinka Thunderclown je tiež intímna, komorná, krehká, snivá, nostalgická. Momus ju nahral so Švédom Johnom Henrikssonom. Elektroniku dopĺňa saxofón, klarinet, vibrafón, čelesta, marimba. Možno, ako hovorí Momus, je to naozaj retro-deco, dekoratívne stretnutie s počítačmi. Najčastejšie si doprajem pieseň We Don't Have To Make Children. Inteligentná hudba.
3/5