Hudobné recenzie

Pearl Jam
Alan Morse
Ska2tonics
DJ Kappa

WE ALL LOVE ELLA
CELEBRATING THE FIRST LADY OF SONG

Hold Elle Fitzgerald (1917 – 96) zložili speváci Michael Bublé, Natalie Cole, Chaka Khan, Gladys Knight, Diana Krall, k.d. lang, Linda Ronstadt, Lizz Wright a Nikky Yanofsky a ďalší. Skladby z repertoáru prvej dámy džezu odzneli v ich podaní s podobnou ľahkosťou a suverenitou ako v origináli, niektoré okorenené scatovanými improvizáciami, iné postavené na poučenom
výraze a prednese. Lekciu, ktorú spevákom Ella podvedome udelila, zachytil producent Phil Ramone, pričom každý z interpretov svojím osobitým spôsobom dokazuje, že slogan v titule mu nie je cudzí. We All Love Ella je citátom z úvodu ku skladbe Stevieho Wondera You Are The Sunshine Of My Life, ktorú spoločne s Ellou zaspieval na festivale New Orleans Jazz and Heritage roku 1977. S výnimkou tejto rarity je platňa poctou dobovým skladateľom, ktorí prispeli do Elliných songbookov.
●●●●●
THE ENEMY
WE’LL LIVE AND DIE IN THESE TOWNS
WARNER

The Enemy z anglického Coventry sú nabrúsení pesničkári. Lídrovi Tomovi Clarkovi (spev, gitara) a spoluhráčom Andymu Hopkinsovi (basa) a Liamovi Wattsovi (bicie) stačil rok na vymyslenie najmenej dvadsiatich skladieb, z ktorých na debutovú platňu vybrali jedenásť. Spevákove lásky: The Rolling Stones, The Who, Oasis. V textoch počuť buričské výzvy na precitnutie zo zabehanej rutiny a na uvedomenie si skutočných hodnôt – nie v mentorskej, ale dobre napísanej podobe. Hudobne ide o svižný pankáčsky rokenrol. Singlové hitovky (You Are Not Alone, Had Enough...) sadnú k rozľahlejším albumovým piesňam, titulná vec s príjemnou textovou gradáciou musí pripomenúť Going Underground od The Jam. Upúta aj Clarkovo briskné veršovanie: „And all of this, our hearts, our nation / A total lack of civilization“. Niektorých nepriateľov si, skrátka, obľúbite!
●●●●○
PEARL JAM
LIVE AT THE GORGE 05/06
MONKEY WRENCH/RHINO (7CD)

Bez troch sto skladieb a bez minúty osem hodín hudby obsahuje sedemdiskový živák posledných skutočne žijúcich pamätníkov grunge. Pearl Jam sú zverejňovaním koncertných záznamov povestní – len po turné k albumu Binaural vyšlo 72 oficiálnych live CD. Live at the Gorge 05/06 je však v mnohom unikátna zbierka: obsahuje trojicu dlhých, no ucelených koncertov z amfiteátru v Gorge, nahraných v rokoch 2005 a 2006. Každý z diskov poskytuje iný zážitok, miešajúc v rôznych pomeroch skladby zo všetkých období histórie seattleských veteránov. Komplet otvára I Believe in Miracles od Ramones, záľubu Pearl Jam v coververziách dokazujú piesne od Neila Younga, Toma Pettyho, The Who či Jimiho Hendrixa. Na zimomriavky však dôjde, až keď dav s Eddiem Vedderom spieva jeho vlastné skladby. Na Live at the Gorge 05/06 si tie „svoje“ nájde úplne každý.
●●●●○
.juraj Olejník
ALAN MORSE
FOUR O’CLOCK AND HYSTERIA
INSIDEOUT/SPV

Hlavným pôsobiskom amerického gitaristu Alana Morsa je skupina Spock’s Beard, z ktorej sa v 90. rokoch stali hviezdy oživenej  progrockovej scény. Po deviatich albumoch so Spock’s Beard  nahral Alan Morse svoj prvý sólový projekt, na ktorom sa mihnú aj spoluhráči z jeho domovskej kapely či legendárny huslista Jerry Goodman z Mahavishnu Orchestra. Najviac (v úlohe multiinštrumentalistu, spoluproducenta a spoluautora)  vypomáha Alanov brat Neal Morse, kedysi tiež člen Spock’s Beard. Namiesto očakávanej divočiny album Four O’Clock And Hysteria pripomenie skôr tohoročnú nahrávku koncertného gitaristu Genesis Daryla Stuermera. Žiadne odvážne experimenty ani prázdna exhibícia, ale profesionálne urobený inštrumentálny gitarový album na pomedzí rocku, džezu a popu, ktorý sa dá počúvať hoci aj ako príjemný „podmaz“ pri práci alebo v aute.
●●●○○
SKA2TONICS
SKATASTROFA

Najslávnejšia slovenská ska skupina Polemic nedávno vydala svoju prvú koncertnú nahrávku. A kým otcovia takto rekapitulujú svoju doterajšiu tvorbu, o slovo sa už hlásia synovia. Rozhodne nejde o nevďačných synov – Ska2tonics si na svoj prvý album sKatastrofa ako hostí prizvali troch členov Polemicu a zverili im aj úlohu krstných rodičov. Cesta ska na Slovensku je už vyšliapaná a Ska2tonics sa po nej pohybujú istým krokom – hoci spev, napríklad v clivom reggae Vlnky, palmy, by veru mohol byť istejší. Ska2tonics veľmi neprekračujú základné vzorce ska, skôr si v rámci žánrových hraníc hľadajú vlastnú tvár. Mačiatko sa hitovými ambíciami vyrovná najväčším hitom Polemicu („mačiatko / žijeme len raz aj to krátko“), k najvýraznejším skladbám albumu patrí aj anglicky spievaná Bsrs alebo inštrumentálka Glorious Hepcat. Katastrofa? Nie. Ska? Áno!
●●●○○
DJ KAPPA
HRA SA ZAČÍNA (MIXTAPE)
HIP-HOP.SK/EMI

Hip-hop je u nás momentálne na vrchole popularity, z ktorého sa dá už len klesať. Ale hra je ešte stále v plnom prúde a správu o nej podávajú aj dídžejské mixtejpy. Po RapSuperstar od Viktora Hazarda z AMO je tu Hra sa začína od DJ Kappu. Nájdeme tu hádam všetky významné postavy a postavičky domácej scény (Vec, L.U.Z.A., Čistychov, Rytmus, H16, Miky Mora, Moja reč...), hostí z Čiech, Jamajky a Británie aj dve speváčky – Tinu a Daru Rolins, ktorej zaradenie vyvoláva najviac otáznikov. Témy sú také isté ako vždy: pouličný život a divoké večierky, ale vďaka pestrosti interpretov je to celé stráviteľnejšie ako mnohé radové hiphopové albumy. Najzábavnejšie sú slovné prestrelky medzi Mikym Morom a H16: „radšej buď vďačný za to, za čo máš, lebo máš toho dosť na to, že to iba hráš – na vesty a na zbrane, možno tých, ktorí nevedia, to dostane.“

●●●○○