Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Špecifický mix v Mafstory fungoval

.radoslav Augustín .časopis .médiá

Televízne inscenácie sa vrátili. Nechýbajú statické zábery na jednoduché kulisy ani herci s viac divadelným ako televíznym prejavom. Akurát zápletky nevznikali pred sto rokmi v hlavách klasikov, ale písali ich najatí scenáristi, ktorým nejde o žiadnu originálnu výpoveď, ale len o to, aby ich divák neprepol.

A namiesto snahy priblížiť literárnu klasiku širokým masám je tu snaha masy zabaviť. Takéto inscenácie sme tu mali päť rokov. Volali sa Mafstory.
Keď Mafstory v roku 2005 začínalo, materská TV Joj bola trochu nafúknutá košická regionálna televízia, ktorá sa presťahovala do Bratislavy. A mala už za sebou svoj najväčší úspech – reality šou VyVolení. Ľudský zverinec sa skončil a stanica akoby nebola pripravená na úspech. Spustila množstvo programov, okrem iného aj komediálny seriál. Jeho pôvod nebol televízny. Napokon, bez produkčného zázemia a kreatívneho bublania by sa ťažko zrodil námet na hraný projekt priamo v televízii, navyše, v tom čase sa tam tvorcovia bavili o súťažiach a zábavných šou. Námet na Mafstory sa objavil v divadle GuNaGu a tvorcovia ho jednoducho bez veľkých úprav preniesli z pódia do štúdia. A tak to aj vyzeralo, program bol nepozerateľný. Množili sa negatívne kritiky a dokonca sa začal rozpadať tvorivý tím. Všetky novinky tej jesene však Jojke prepadli. A keby ich všetky zrušili, nemali by čo vysielať. Mafstory si napriek zlým číslam stanica podržala a prišiel legendárny moment – keď program začal z úplného dna zrazu stúpať. Mafstory sa chytilo.
Zatiaľ čo ďalšia úspešná televízna komédia tej éry – Susedia – bezvýhradne napĺňala kánony sitcomu, Mafstory si akoby vytvorilo vlastný žáner. Pre tlak na rozpočet dostalo lacnú formu inscenácie. Pre divadelný pôvod zase afektovaný herecký prejav. Pre komerčnú podstatu svojho producenta sa zas rozšírilo z klasickej dvadsaťminútovky na násobok. Veľmi dôležité boli dobre zvolené ambície. Keďže program sa vysielal po desiatej večer na menej sledovanej televízii, nepotreboval naviazať masy. Stačila mu menšia, no verná komunita. Keď tento špecifický formát fungoval, televízia skúsila do formičky naliať novú hmotu – Profesionálov. Recept s tými istými prísadami zafungoval tak isto. Potvrdilo sa, že strojček v pozadí je navrhnutý dobre.
Z tejto stránky je Mafstory v našej malej televíznej histórii úspešnejšie ako Susedia. Tí fungovali na základe komiky maďarsko-slovenských nedorozumení a prúdu lacných vtipov. Keď formu naplníme iným obsahom, nefunguje, ťahákom je téma. Tvorcovia Mafstory z mixu televíznych inscenácií, VyVolených a divadla vyrobili špecifický slovenský komediálny seriál. Práve objavenie tohto opakovateľného vzorca je pre televíziu prínosom. Stopäťdesiat dielov a pauza pre únavu tvorcov, nie divákov, to už je hodné zápisu do slovenskej televíznej histórie. Koniec koncov, mafii sa tu darilo vždy.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite