Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Oskar Rózsa, od Mareka Brezovského k Hrane

.časopis .hudba

Hudbu som začal robiť extrémne skoro, lebo som sa narodil v muzikantskej rodine. Hudba bola všade okolo mňa. Nehrával som sa s hračkami, ale s hudobnými nástrojmi, takže od nejakých troch rokov som hral.

.marek a GUnaGU
Na konzervatóriu som sa zoznámil s Marekom Brezovským a začali sme spolu hrávať. Založili sme všelijaké kapely, napríklad punkovú kapelu Avanavani, potom som začal hrávať v divadle GUnaGU a prvá platňa, ktorú som nahrával, bol album Roba Grigorova Z extrému do extrému, kde som hral na klávesoch a druhá, hneď vzápätí, bola Müllerova platňa 33, kde som už hral na base. A potom to už išlo jedno za druhým. .dežo
V GUnaGU ma videl hrať Dežo Ursiny a zavolal ma hrať do jeho kapely. Deža som, bohužiaľ, zažil len veľmi krátko. Pamätám sa na jednu noc, keď ma pozval k sebe domov, celú noc sme pili víno a bavili sa o živote. Na základe toho ma zavolal nahrávať album Príbeh, potom sme spolu zahrali dva koncerty a bol koniec. Bol som vtedy veľmi mladý a Dežo bol úžasná osobnosť. Nebol len skvelý muzikant, bol aj originálny človek. Mal jasnú hudobnú predstavu, nahrávanie s ním bolo fascinujúce. Doniesol do štúdia len tempo skladby, formu skladby, akordy a, samozrejme, text a svoju melódiu. Celý aranžmán sa tvoril na mieste. Dovtedy sa to hľadalo, kým Dežo nepovedal, že teraz to je ono. Keďže v štúdiu boli skúsení a citliví muzikanti, išlo to rýchlo – celý album Príbeh sme urobili za dva dni. .andrej a Richard
Dežo Ursiny ma zoznámil s Andrejom Šebanom, s ktorým som potom hral asi desať rokov. Hrávali sme vlastné veci a absolvovali sme nepočetné množstvo sprevádzaní – od Mariána Vargu a Jiřího Stivína až po Janka Ledeckého, Ivana Krála či Riša Müllera. Potom sme si urobili vlastnú kapelu Free Faces a nakoniec Ash Band. Bolo to výborné. Hlavne v triu, kde okrem nás dvoch hral na bicích Marcel Buntaj. Hudobne sme si výborne rozumeli a veľmi dobre sme sa dopĺňali. On mal isté prednosti, ktoré sú inšpiráciou pre mňa, ja som zase niečím inšpiroval jeho.  A všetko to krásne fungovalo.
Prvé roky s Richardom Müllerom boli divoké, teda aspoň pre mňa. To boli roky formácie PPF a albumu LSD. Ja som potom svoju kariéru na chvíľu prerušil a išiel som na liečenie. Keď som sa z neho vrátil, bol som milý a dobrý chlapec. Ja mám strašne rád Jarove pesničky a kým žil Jaro, bolo to úžasné. Müller nás skontaktoval s Táslerom, na základe čoho som potom nejaký čas hrával s Ivanom, absolvovali sme spolu turné a produkoval som aj jeho sólový album. Niekoľko rokov som sporadicky spolupracoval aj s Janou Krischnerovou, odohrali sme spolu niekoľko šnúr. .vlastné veci
Moje projekty sa začali albumom Hrana, potom bol projekt Free Faces s Marcelom Buntajom, Andrejom Šebanom a Marošom Hečkom. Nejaký čas sme veľa hrávali v s Mikim Skutom a Martinom Valihorom a Ľuborom Priehradníkom. S Robom Ristom a Ľuborom sme vytvorili drum and bassovú kapelu Barflies, kde v koncertnej zostave s nami hrával aj Miki a Stano Palúch. Potom prišiel Sextet, ktorým som sa snažil vzdať hold improvizovanej muzike. Dva albumy som nahral s americkým trubkárom Danom Brantiganom, ďalšie veci som robil v triu s Johnom Shanonom a Universal Cure. V súčasnosti je aktívny môj projekt Oskar Rózsa Partnership Unlimited, čo je osemčlenná kapela a pár ďalších vecí a ad hoc zoskupení. .hrana
V roku 1999 som vydal album Hrana s hudbou Mareka Brezovského a celý čas sa ma ľudia vypytovali, prečo s tým nerobíme koncerty. Váhal som preto, lebo je to náročný umelecký projekt a ten album som naspieval ja. V štúdiu mám na to neobmedzený čas, a to je iné ako postaviť sa ako nespevák pred ľudí na pódium. Minulý rok ma presvedčil Matej Drlička, ktorý to veľmi chcel na festival Viva Musica. Tak sme dali dokopy kapelu a urobili sme koncert, ktorý bol pre nás veľmi silný, a tak sme sa rozhodli dotiahnuť ten koncert aj do iných slovenských miest. Paralelne s tým vznikla myšlienka urobiť film o Marekovi a tej dobe, ktorého súčasťou budú aj záznamy koncertov. Film bude mať premiéru vo februári. Zároveň vyjde aj cédečko a dévedéčko so záznamom koncertov a k tomu ešte aj brožúra s maľbami Mareka Ormandíka. Oskar Rózsa/
narodil sa v roku 1974 v Bratislave, vyštudoval orchestrálne dirigovanie na Štátnom konzervatóriu a VŠMU a kompozíciu filmovej hudby na Berklee College of Music v Bostone. Na basgitare a klávesových nástrojoch hral s Dežom Ursinym, Andrejom Šebanom, Richardom Müllerom, Janou Kirschnerovou a s mnohými ďalšími. Ako štúdiový muzikant a producent bol pri nahrávaní niekoľkých desiatok albumov. Jeho aktuálny džezový projekt má názov Oskar Rózsa Partnership Unlimited. V súčasnosti pripravuje koncertné turné Hrana Tour venované tvorbe svojho priateľa a spouhráča, výnimočného hudobného skladateľa Mareka Brezovského, ktorý zomrel v roku 1994.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite