Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Popcorn Juraja Malíčka

.juraj Malíček .časopis .lifestyle

Načo by mal človek, túžiaci po všeobecnom rozhľade, čítať odborné knihy, ak existujú ich light verzie? Na nič. Ak teda vôbec pripustíme takúto hlúpu otázku a tiež predpoklad, že niečo ako všeobecný rozhľad sa dá vôbec získať.

Namiesto desiatich, dvadsiatich, päťdesiatich kníh stačí jedna a hoci ten nepomer musí klať oči i slepému, sme ochotní ho ignorovať, lebo takto je to pohodlnejšie. Tisíce strán textu, z ktorých na konci zostane veta. Gödelova veta, Higgsov bozón, Platónova jaskyňa, Myslím, teda som, Boh je mŕtvy. Redukcia dovedená k absolútnej dokonalosti –úplnému vyprázdneniu. Na tomto mieste potom už niet rozdielu medzi Occamovou britvou a Elvisovou bokombradou. Akoby sme nazerali kľúčovou dierkou do miestnosti, v ktorej je zhasnuté svetlo. Vieme, že tam čosi je, alebo by aspoň byť malo, ale nevieme, čo presne a či vôbec.
Popkultúra sa dá milovať kvôli rôznym veciam, rovnako nenávidieť, najkrajšie je, keď sa to stretne a človek zmietaný medzi láskou a nenávisťou skúša zachovať si aspoň zvyšky zdravého rozumu a celkom nezblbnúť. Dokonalým príkladom sú práve „populárno-náučné“ knihy, celý jeden segment literárneho trhu postavený na predpoklade, že poznanie v nejakej oblasti sa dá zhrnúť do pár odľahčených, široko čitateľsky prístupných, zrozumiteľných viet v lepšom prípade, v horšom priamo do sloganov. A najlepšie, ak je to navyše troška uštipačné, ironizujúce, vtipné.
Náučný pop je skvelý v tom, že – napĺňajúc ideu pragmatizmu – pracuje síce priamo s nepomenovaným, ale v pozadí prítomným konceptom užitočnosti. Nestačí, aby súcno len bolo, ak súcno je, musí byť na niečo, musí byť „užitočné“. Preto má náučný pop často podobu manuálu alebo návodu a platí vzácne pravidlo, že čím sa tento jeho aspekt viac zvýrazňuje, tým je knižka blbšia. Ako zbohatnúť za sedem dní a nevytiahnuť pri tom prst z nosa. A redukcia môže pokračovať ďalej, lebo ani tieto knižky netreba už čítať, názvy pohodlne vystačia, človek sa prejde po náležitom oddelení v kníhkupectve a je úplne v obraze. Negramotnému by mu azda bolo najpohodlnejšie.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite