Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?


Pápež a farizeji

.časopis .klub

Tá knižka ešte nebola ani na trhu, a už vyvolala rozruch. Niekoľko dní pred vyjdením druhej časti Ježiša z Nazaretu od Benedikta XVI. agentúry hlásili, že pápež v nej oslobodil Židov od zodpovednosti za smrť Krista.

Ocenilo to veľa pochvalných komentárov. Právom?
V prvom rade, otázka zodpovednosti za smrť Učiteľa z Nazaretu je v pápežových rozjímaniach vedľajšia. Okrem toho, z agentúrnych správ by mohla vyplývať pomerne bizarná vec, a síce, že znakom súčasného kresťanského myslenia je masové obviňovanie Židov vinných za smrť Ježiša. Tento názor, hodný opovrhnutia, nemá už minimálne niekoľko desaťročí svojich prívržencov. 
Dokonca si myslím, že silnie presne opačný jav: tragédia holokaustu, jeho obrovitosť a neľudskosť, spôsobili, že mnoho súčasných autorov interpretuje starodávne texty takým spôsobom, aby za každú cenu zbavili evanjelistov obvinenia z antisemitizmu. Občas nie je úplne jasné, či sa venujú histórii, v ktorej má ísť o zisťovanie pravdy a faktov, alebo sa angažujú vo vojne proti rasizmu. 
Stačí spomenúť, koľko miesta tomuto problému venoval americký biblista Raymond Brown v svojej zásadnej knižke Smrť mesiáša. A predsa sa mi zdá, že – ako píše napríklad vynikajúci teológ Josef Blinzler v knihe Ježišov proces – že zo skutočnosti, že vina za smrť Ježiša leží najmä na strane vtedajších židovských vodcov, nijako nevyplýva antisemitizmus.
Aký názor má v tej veci pápež? Nie som si istý. 
Benedikt XVI. najskôr poznamenáva, že nočné chytenie Ježiša v Getsemanskej záhrade nebolo možné bez predchádzajúceho rozhodnutia Sanhedrinu. Píše, že na zasadaní Veľrady sa zúčastnili veľkňazi aj farizeji. Píše, že obava pred politickými konzekvenciami pôsobenia Nazaretského spojila kňazskú vrchnosť s farizejmi. Konštatuje tiež, že Sanhedrin sa skladal z troch frakcii: kňazov, starších a vzdelaných v písme a že v takom zložení uznal Ježiša vinného z rúhania. Všetko to vyplýva z textov evanjelií. Rovnako ako to, že predstavitelia Sanhedrinu obvinili Ježiša pred Pilátom, ktorý ho nakoniec odsúdil na trest smrti. 
Kto boli teda žalobcovia? Bnedikt XVI. najskôr zdôrazňuje, že to neboli priamo „židia“, neskôr, že nimi boli iba členovia chrámovej vrchnosti. Čo sa potom stalo so staršími a vzdelanými v písme? Tí druhí boli poväčšine farizejmi. Alebo teda farizeji hlasovali proti smrti Ježiša, čomu protirečí svedectvo evanjelií, alebo pápež zabúda farizejov spomenúť. Veľmi by som chcel vedieť, ako by to sám Benedikt XVI. vysvetlil. 
 
POPISKA AUTORA
Autor je poľský novinár, filozof a šéfredaktor druhého najväčšieho denníka Rzeczpospolita a týždenníka Uważam Rze. Vydal štyri teologické a esejistické knihy, napísal dve divadelné hry a politický triler. Žije vo Varšave. 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite