Zuzana Homolová: Čas odchádza z domu, Galén
Pražské knižné a hudobné vydavateľstvo Galén sa pustilo do chvályhodného a dobrodružného počinu – postupne dopĺňa na cédečkách doteraz chýbajúce nahrávky českého folku (Mertov album Ballades de Prague, Hutkove Pravděpodobné vzdálenosti a pod.). Do tohto konceptu zapadá i reedícia debutového albumu slovenskej pesničkárky Zuzany Homolovej, členky folkového združenia Šafrán, ktorý pôvodne vyšiel v Opuse v roku 1989. Dobrodružstvom bol objav štúdiových pások nahratých u producenta albumu Vladimír Mertu, ktoré obsahujú mierne odlišné verzie piesní od tých oficiálnych – v prípade Poľnej madony chýbal na oficiálnom nosiči takmer poldruhaminútový záver! A tak sa môžete zahrať hru Nájdi desať rozdielov, lebo na cédečku sú vylisované obidve verzie platne, a k tomu ešte aj Homolovej singel z roku 1973. Ako teda znie Čas odchádza z domu po viac ako dvadsiatich rokoch? Stále rovnako inovatívne, sviežo a nadčasovo.
5/5

Kabát: Banditi di Praga
, Universal
Čo je na Kabáte pôvodné? Okrem textov (basista Vojta Špalek patrí k majstrom českej slovesnosti) a melódií (rozumej inak preskupených tónov) asi len málo... a aj tie vyvolávajú skôr pocit déjà-vu. Ale koľko takýchto rockových kapiel ešte naozaj funguje a nie sú odkázané na príležitostné firemné večierky financované nostalgickými spolužiakmi? Kabát je hudba pre ľudí, jednoduchá, štýlová, so super zvukom, podaná profesionálne, pritom s arómou človečiny. Je to mohutná parná lokomotíva, ktorá uviedla do pohybu rad vagónov plných ľudí. Akokoľvek chytľavé sú pesničky Kabátov, nebudú tu navždy. Sotva sa stanú rodinným striebrom. Zábava, ktorú skupina ponúka, je kolektívna. Tu a teraz ju zhodnotia až fanúšikovia, podobne ako na futbale. To, koľko paliva ešte Kabátu zostáva v „hitláku" nevedno, zdá sa, že momentálne skôr zúročuje nadobudnutú energiu.
3/5

Sin Fang: Summer Echoes
, Morr Music
Islandský výtvarník Sindri Már Sigfússon sa začal venovať hudbe pred štyrmi rokmi. Je preto neuveriteľné, že odvtedy vydal dva albumy so svojou kapelou Seabear a dva albumy sólové ako Sin Fang (pôvodne Sin Fang Bous). A každý z tých štyroch albumov stojí za mnohonásobné pozorné počúvanie. Summer Echoes je album snivý a hravý. Sindri si sám nahral všetky nástroje a naspieval všetky vokály a zjavne sa pritom dobre zahral. Jadrá pesničiek tvorí jemne zastretý spev, sprevádzaný jednoduchými akordmi na gitare alebo klavíri. K tomu sú prihrané zvuky, vylúdené z elektronických mašiniek, perkusií a hrkálok. Pri počúvaní si spomeniete na Animal Collective alebo na Grizzly Bear, melódie rastú, krútia sa, strácajú sa v detskom zvukovom svete a znovu sa objavujú. Bláznivé pesničkárstvo v najislandskejšej podobe.
5/5

The Felt Tips: Living And Growing
, Plastilina Records
The Felt Tips. Škóti. Plus jeden Španiel. Vraj sú nástupcami The Smiths. Možno sú, no museli by nahrať ešte viac takých albumov, ako tento debutový Living and Growing.  A má to ešte háčik. Z ich piesní síce badať tvorivé nadšenie,  no podobnosť s The Smiths je prílišná. Pripomínajú ešte aj inú dobrú kapelu zlatej éry britských nezávislej scény – McCarthy. Sedem skladieb z pätnástich pokladám za jasné ťaháky, hlavne Boyfriend Devoted  a The One Who Got Away. Mám však dojem, že vkusu dnešných Britov vyhovuje niečo iné, čo Felt Tips nemajú – drzosť, extrémnosť. Asi budú ponímaní ako zastaraní indies v duchu 80. rokov minulého storočia. Mne to nevadí. Najdôležitejší je pocit z hudby. Z tohto albumu ho mám dobrý.
4/5