Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Šéfka ako premrhaná šanca

.lukáš Krivošík .časopis .médiá

Keď pred pár rokmi fičal televízny program Učeň (The Apprentice) s Donaldom Trumpom, zostával som kvôli nemu každú sobotu do tretej v noci hore. Reality šou z podnikateľského prostredia ukazovala, že snaha a nápaditosť sa cenia, aj keď konkurencia je v biznise tvrdá. Bolo to napínavé, nikoho to nepohoršovalo a podnikanie i podnikatelia boli ukázaní v pozitívnom svetle. Vtedy som si prial, aby sme tento program mali aj na Slovensku.

 To, že u nás JOJ-ka do formátu producenta Marka Burnetta dosadila Noru Mojsejovú, vnímam ako „svätokrádež“. Keby to videl Donald Trump, asi by sa mu neposlušná ofina dupkom postavila. S jeho Učňom má šou televízie JOJ spoločný asi iba dizajn kancelárie, v ktorej súťažiaci čakajú každý týždeň na vyhadzov.
A tak tu máme Šéfku! V hlavnej úlohe s košickou podnikateľkou a bratislavskou Euroveou, šikovne natáčanou z uhlov, z ktorých nie je vidieť poschodia zívajúce prázdnotou. Tvorcovia sa snažili dať programu nablýskaný lesk bohatstva (napríklad upútavky s Mojsejovou v limuzíne), no v slovenských pomeroch to vyznieva ako pozlátka z prestarnutej čokolády. Súťažiaci pôsobia kuriózne. Medzi ženami dominujú peroxidové blondíny a jedna brunetka s gigantickými okrúhlymi náušnicami, ktorá to zjavne prehnala so soláriom. Muži pôsobia ako „finanční poradcovia“, predávajúci poistky za 3,50. Prvý diel ukazoval divákom skôr podnikateľské necnosti. Po splnení úloh sa súťažiaci navzájom prekrikovali, obviňujúc a vyhovárajúc sa jeden na druhého, prečo ich predaj drobností v obchodnom dome dopadol tak katastrofálne. Zbavovanie sa zodpovednosti a hľadanie dôvodov, prečo sa veci nedajú – to je niečo, čo naše domáce (nielen podnikateľské) pomery vystihuje skutočne dokonale.   

Rušivo pôsobí aj to, že všetky sumy v súťaži vrátane hlavnej výhry sú uvádzané v dolároch. To mohli výhru rovno denominovať v indických rupiách! Keby sme boli v Mexiku, v Guatemale alebo inde vo sfére amerického dolára, vôbec by to neprekážalo. Ale počuli už tvorcovia relácie o eure?  
Samozrejme, aj Učeň stál na Trumpovom gigantickom egu. Lenže tento svojrázny realitný magnát nie je iba nafúknutou mediálnou celebritou, ale aj serióznym podnikateľom, ktorý kupuje a stavia budovy po celom svete. V Trumpovom podaní bolo podnikanie vždy predstavované ako prudko konkurenčná, no predsa len seriózna záležitosť. Popravde si nespomínam, žeby ho niekedy bolo nutné vypípať pre nadávky (tak ako Mojsejovú). Ale možno je to len spomienkový optimizmus. Či program Šéfka upúta divákov, nevedno. Zasluhuje si však pozornosť sociológov, psychológov i kultúrnych antropológov. Fakulty manažmentu by ho mali púšťať študentom ako ukážku, ako sa to robiť nemá. No nemuselo to takto dopadnúť. To, že podobný program sa dá robiť aj na úrovni, dokazuje česká relácia Den D, v ktorej sa o peniaze pätice investorov uchádzajú všemožní ľudia – od úplných cvokov až po osoby so zaujímavými nápadmi. Formát Učňa v sebe niesol potenciál skutočne kvalitnej zábavy na vysokej úrovni. Televízia JOJ ten potenciál nevyužila a výberom hlavnej predstaviteľky z neho urobila frašku.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite