Hudobné recenzie

Chick & Tin
Kontinuum
Azyl
Nebyť Maroša Hečka a jeho sympatického vydavateľstva Azyl, nemali by sme príležitosť počuť výborne nahraný (majster zvukár Ľuboš Války) album kapely, ktorá má chuť a talent, ale stojí ešte len na začiatku. Kľúčovou postavou tria Chick & Tin je Monika Satková, ktorá spieva, hrá na klavíri a je autorkou všetkých pesničiek. Spolu s ňou hrajú (na basu a bicie plus gitaru) bratia Miloš a Peter Bulíkovci. Prvá hviezdička je za produkciu – nástroje hrajú to, čo majú hrať, majú čistý zvuk, Monikin hlas je pekne zafarbený. Druhá hviezdička patrí týmto trom mladým ľuďom za ich talent a hudobný názor – oni totiž nekopírujú, ale hrajú svoju hudbu. Prekážajú mi príliš prosto zrýmované texty, neprirodzený pátos v speváčkinom hlase a časté prázdne hudobné plochy, keď všetci hrajú, no nič sa nedeje. A to sú tie tri hviezdičky, ktoré zatiaľ chýbajú.
2/5
Juraj Kušnierik
Lucinda Williams
Blessed
Universal
Americká pesničkárka Lucinda Williams je príkladom toho, že nikdy nie je neskoro, aby sa človek stal hviezdou. Keď vydala svoj prelomový album Car Wheels On Gravel Road, mala takmer 50 rokov. Odvtedy je kritikmi považovaná za prvú dámu Americana, zhromaždujúceho pesničkárov, hrajúcich mix klasických štýlov americkej hudby, od country až po blues. Je pravda, že na jej predošlých dvoch albumoch trochu stratila dych – neboli také výnimočné ako napríklad Essence alebo World Without Tears. Najnovší Blessed je návratom vo veľkom štýle aj vďaka šikovnému producentovi menom Don Was. Lucinda je najsilnejšia v skladaní krehkých piesní, ktoré sa najlepšie počúvajú v takzvaných „small hours“, čiže osamote a pred spánkom. Veľmi talentovaná speváčka je majsterkou skratky. Mnohí pesničkári si pomáhajú rôznymi textárskymi barličkami a zaujímavými aranžmánmi. Lucinda nie. Jej jednoduché piesne mieria priamo do cieľa.
4/5
Peter Bálik
Paolo Fresu /A Filetta / Daniele di Bonaventura
Mistico Mediterraneo
ECM
Keď môžem nejakú hudbu ponímať ako krásnu, originálnu a vysoko kultivovanú, je to sviatok, pretože je vzácna. Takej totiž vzniká najmenej. Väčšina skladieb na albume Mistico Mediterraneo do tejto 24-karátovej umeleckej kategórie patrí. Sú tiché, rozjímavé, romantické, impresionistické, nostalgické, mystické, magické, trošku stredoveké a zároveň moderné, ambientné, folklórne i jazzové. Ich korunou je famózny zborový spev jednej z najlepších speváckych skupín na svete – Korzičanov A Filetta. Videl som ich naživo. Divákom tiekli slzy dojatia. V spojení s talianskymi superinštrumentalistami, akými sú jazzový trubkár Paolo Fresu a bandoneonista Daniele di Bonaventura, vytvorili oázu duševne očistných tónov, prekračujúcich tisícročia. Majú nádherný, spirituálny, chrámový zvuk. Vrcholom je skladba Le Lac. Vyniesla ma do neba. Bohužiaľ, len pocitovo.
4/5
Miro Potoček

Vladyslav Sendecki
Solo Piano at Schloss Elmau
ACT Music / Divyd
Elektrické výboje Chicka Coreu inšpirovali v 70. rokoch poľského klaviristu Władysława Sendeckého, aby spolu s gitaristom Jarekom Smietanom založili legendárne jazzrockové kapely Extra Ball a Sun Ship. Ich trvanie narušila klaviristova emigrácia v roku 1981 a kariéra vyhľadávaného spoluhráča svetových hviezd (bratia Breckerovci, Michał Urbaniak). Prestížne vydavateľstvo ponúklo Poliakovi nahrávku sólového recitálu v rovnakých priestoroch ako pred časom „čiernym koňom svojej stajne“ – Esbjörnovi Svenssonovi a Michaelovi Wollnemu. Sendeckého adaptácia ľudových popevkov (Mein Mädchen) naznačí spriaznenosť s chopinovskou tradíciou, v baladách kladie dôraz na spevnosť melódií (beatlesácky Blackbird je v jeho podaní rovnako krehkou koledou ako rytmicky vrstevnatou kolážou). A zvuk zámockého Steinwaya je fantastický!
4/5
Peter Motyčka