ANNA MARIA JOPEK
ID
UNIVERSAL MUSIC/HEVHETIA

Ak znamená ID jednoznačnú identifikáciu, tak z tejto nahrávky je zrejmé, že Anna Maria to svoje pozná veľmi dobre. Nikdy nebola hudobne a aranžmánmi tak blízko svojmu nezlomnému idolu Stingovi (človek neraz až čaká, že nastúpi) ako v úvodných skladbách albumu, nikdy tak husto nezaplietala sieť svojich zvodných viachlasov a ani tak masívne neuspokojovala svoju ambíciu hrať so svetovou hudobníckou elitou. Album je splnením snov hrať s vysnívanými hudobníkmi a údajne je im napísaný na telo. Aj preto ponúka takú národnostne i kultúrne rôznorodú zmesku, v ktorej figurujú mená ako McBride, Bona, Dhafer, Branford Marsalis, Katche či viacero európskych veličín. Napriek tomu, že sa tu pletie Afrika, Amerika, Blízky východ a Európa (poľskú ľudovú i popovú melodiku nevynímajúc) a rôzne aranžmány a žánre, však presvedčí. Až sa čudujem.
●●●●○
KURT ELLING
NIGHTMOVESE

Sýty hlas čoraz častejšie oceňovaného džezového speváka Kurta Ellinga (narodeného roku 1967 v Chicagu) je priam symbolom mužského, nie však machistického princípu. Elling sa sformoval na scatovom štýle Jona Hendricksa, a predsa sú tóny jeho hlasu takmer na celej platni unášané slovami piesní. Kurtovo komorné džezové kombo sa príležitostne scvrkne iba na klavír či kontrabas, prípadne sa obohatí o sláčikové kvarteto. K interpretačným prednostiam speváka patrí okrem hlasu schopnosť uchopiť tému a objaviť v skladbách klasických autorov magickú atmosféru plnú poézie písanej medzi riadkami notovej osnovy. Je to neraz takmer gýčovo melancholické, no vzrušujúce zároveň. Elling sa pritom k dokonalosti blíži akosi virtuálne. A možno oným zaujímavým nervným prvkom je práve tá štrbina, tenká ako vlas, oddeľujúca Kurtovu osobnosť od absolútna.
●●●●○
SAKO
VETY A VECI
STREET PRODUCTION

Gitary znejú tak, ako majú, spevák s príjemne zastretým hlasom spieva s chuťou, bez maniery a bez intonačných problémov, zvuk je moderný, pesničky majú hlavy aj päty, album má zaujímavý obal a členovia kapely aktuálny „indie“ imidž... Napriek tomu je to málo. Sympatické Sako má štramácky švih, ale chýba mu obsah a originalita. Kapela odvážne spieva väčšinou po slovensky, a nechtiac tak upozorňuje na svoj najväčší nedostatok: texty vŕšia jedno klišé na druhé, rýmy sú často násilné („teraz som úprimný bez ladu skladám rým ako rád by som ťa opil“). Zostávajú len pesničky, ktoré neurazia ani nezaujmú. Producenti Marek Rakovický a Matúš Vallo odviedli dobrú prácu, no originalitu sa im zo svojich domovských kapiel (Lavagance, Para) priniesť nepodarilo. Keď ten album počúvate, neprekáža vám to, keď dohrá, nemusíte si ho pustiť znovu. Konfekčné Sako.
●●○○○○
TYS TYS
TWISTED FINGERS SOFT LIGHT BLUE
ILK/WEGART

Dánske kvarteto Tys Tys hrá nezvyčajnú zmes džezu a folktroniky, priznáva inšpirácie ako pop 60. rokov, kabaret, klasická hudba, elektro či žalmy. Na čele projektu stojí speváčka a hráčka na basovej i akustickej gitare Maria Laurette Friis, ktorá album aj produkovala. Aranžmány sú dosť pochmúrne, temnota a radosť niekedy pútajú dokonca súčasne. Popri speváčke má na tom zásluhu trubkár Gunnar Halle, ktorého hra v pesničke Peel Me A Tiger pripomenie song Life In A Glasshouse britských Radiohead. Krehký úvod počujeme v piesni Grenadine so zvukmi hrkálok a jemnými tónmi španielky, éterickú dreampopovú vôňu platňa dostane vďaka skladbe Tons Of Dust. Óda You Are Mine je pre spojenie nástrojovej zladenosti, jemného klavíru a medového spevu príjemne zahmlená, a predsa farebne presvetlená. Necelá polhodinka hudby si na precítenie pýta viac času.
●●●●○
MANIC STREET PREACHERS
EVERYTHING MUST GO
SONY BMG (2CD + DVD)

Výročné edície známych albumov sú šikovným obchodným ťahom. Ale niektoré albumy si to naozaj zaslúžia – hoci bežný poslucháč by sa možno obišiel aj bez všetkých tých koncertných či akustických demoverzií, ktoré projekt často nafúknu na dvojalbum. V prípade Everything Must Go však niet sporu o to, že ide o významnú nahrávku. Pre waleských Manic Street Preachers to bol celkovo štvrtý album – a prvý od záhadného zmiznutia gitaristu a textára Richeyho Jamesa Edwardsa, ktorý je dodnes nezvestný a skupina mu verne odkladá tantiémy. Napriek dramatickým okolnostiam vzniku je Everything Must Go pomerne optimistický a rozhodne ušľachtilý album. Nahnevaní punkrockeri/glamrockeri mali jemné melódie už na svojom debute (napríklad Motorcycle Emptiness), no tu dostali zelenú košaté sláčiky a napríklad skladba A Design For Life je hotová hymna.
●●●●○
MANIC STREET PREACHERS
SEND AWAY THE TIGERS

V priebehu desiatich rokov od vydania albumu Everything Must Go to s Manic Street Preachers pomaly, ale isto išlo dolu vodou. Červení Walesania si súdnych ľudí načisto popudili v roku 2001 medializovaným koncertom na Kube a stretnutím s Fidelom Castrom. Ale aj keby sme ignorovali politické názory „Maníkov“, faktom zostáva, že ich posledný album Lifeblood (2004) pôsobil unavene a príliš mäkko. Minulý rok navyše vydali svoje sólové albumy gitarista James Dean Bradfield aj basgitarista Nicky Wire a zdalo sa, že kapela končí. A predsa je tu album Send Away The Tigers a Manic Street Preachers po čase znejú živšie, hoci nie každému budú po chuti klasické rockové riffy. Nezabudlo sa ani na pár bombastických sláčikových balád, príjemným osviežením je, naopak, veselý duet s Ninou Persson z The Cardigans v rezkej skladbe Your Love Is Not Enough.
●●●○○