Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

The Daily – bude to niečo?

.časopis .médiá

Je Rupert Murdoch vizionár, alebo trpí stareckou demenciou? Podobné nezdvorilé otázky si kládla celá webosféra od chvíle, keď tento globalizovaný Austrálčan oznámil, že spustí denník The Daily, ktorý bude vychádzať na iPade.

Denník na iPade nie je vyšinutá myšlienka. Rozhodne nie vo svete Ruperta Murdocha. Tento, už takmer osemdesiatročný mediálny magnát sa stal jedným z prvých obhajcov spoplatneného obsahu na internete. V Murdochovom svete sa už pokladá za normálne, že človek, ktorý číta texty na internete, by mal za to platiť. Zostáva drobnosť – ako ho k tomu donútiť?

.zrážka s múrom
Spoplatnenie internetového obsahu denníkov, týždenníkov či mesačníkov je možné, ale problematické. Jeho hlavnou prekážkou je psychické nastavenie čitateľa. Bežný surfer po internete má pocit, že sa nachádza v grátis prostredí, kde sa dá obslúžiť podľa ľubovôle, a žiadosť o zaplatenie pokladá za nevychovanosť. Ak pri browsovaní po internete čitateľ narazí na paywall, elektronický múr, ktorý chráni spoplatnený obsah, zastane. Je veľmi pravdepodobné, že sa obráti a odíde inam.
Zmenil  to až Apple, ten naučil ľudí pohybovať sa po internete trochu inak, ako sa to robilo dosiaľ, a platiť za veci, ktoré majú pre nich hodnotu. „Ipadisti“ si na platby museli zvyknúť od začiatku, a to je v myšlienkovom svete Ruperta Murdocha dôležité. Prvý faktor: majitelia iPadov pokojne platia za sťahovanie filmov, kníh, hudby či hier a nepripadá im to čudné. Druhý faktor: majiteľov iPadov je veľa – takmer 15 miliónov na celom svete. Predstavujú už teda slušne veľký trh.
Rupert Murdoch dúfa, že z tohto trhu vytiahne, čo sa dá. Investoval tridsať miliónov dolárov do založenia svojho nového mediálneho produktu – denníka The Daily, dostupného na iPade. Zamestnal v ňom stovku ľudí, ktorí vytvárajú jeho obsah, a láka predplatiteľov. A tu je ďalší argument v prospech tohto projektu: predplatné je len 99 centov za týždeň. Aj v krízou otrasenej americkej ekonomike je to taká malá suma, že na drahotu The Daily sa vyhovárať nik nemôže.

.kríženec novín a webu
Aký teda The Daily je? Briti tvrdia, že príliš americký, a že keby sa mal rovnako uplatniť aj u nich, potreboval by ďalších sto zamestnancov a celkom iný prístup k tvorbe obsahu. (Nereálna možnosť.) Zatiaľ je The Daily naozaj dostupný len v USA a ponúka všetko, čo inak ponúkajú noviny. Správy aj komentáre, klasické články a fotografie. Ale aj to, čo je vlastné internetu: video, audio, spojenie so sociálnymi sieťami.
The Daily teda nie je klasický denník. Jeho obsah je niekoľkokrát denne aktualizovaný, čo ho približuje k internetovým verziám denníkov. Zároveň však do takej miery pripomína „normálne“ noviny, až by sa dalo spýtať, či bude pre užívateľov iPadov v tejto podobe dlhšie atraktívny. Títo užívatelia si už totiž zvykli na internetovú podobu správ a komentárov, na dynamické surfovanie, na linky, odkazy a rýchle aktualizácie obsahu. Nie je isté, či ich bude oslovovať „imidžová“ podoba The Daily, ktorá viac než len trochu odkazuje na staromódnu tlač.

.most medzi generáciami?
Takže ešte raz: Je Rupert Murdoch vizionár, alebo trpí stareckou demenciou? Trochu inak: je to staromódny vizionár. Vzišiel z vydavateľského sveta, aký už dnes neexistuje, ale siaha k budúcnosti. Na The Daily to vidieť. Je to z obchodného hľadiska bystrý krok. Zostáva však ešte doladiť to, za čo budú čitatelia naozaj platiť – obsah. A ten je predsa len trochu staromódny, teda príliš „novinový“. Môže to byť pozitívum, ak ho chápeme ako akýsi most medzi generáciami čitateľov. Dosť klasický pre jedných, dosť novátorský pre druhých.
Posledná otázka: bude The Daily komerčne úspešný? Nemusí byť, alebo nie nejako mimoriadne. Zatiaľ postačí, ak zostane tou vlajkovou loďou, za akú ho Rupert Murdoch považuje. Na vlajkovú loď sa v Murdochovom impériu nejaké tie financie nájdu. Stačí, ak bude The Daily šik, ak sa o ňom bude hovoriť, ak bude trendsetterom.
Trendsetter nemusí vydržať naveky – ani veľmi dlho. Ale kým vydrží, musí to byť niečo.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite