Jimi Hendrix Anthology West Coast Seattle Boy Sony Music
Pred niekoľkými rokmi získala po dlhom boji na americkom súde práva na všetky nahrávky Jimi Hendrixa. A treba povedať, že na rozdiel od jej predchodcov sa o ne stará veľmi dobre. Tento rok vyšli až dva pozoruhodné albumy z jeho pozostalosti. Najprv album nevydaných vecí Valley Of Neptune a nedávno aj rozsiahla antológia West Coast Seattle Boy. Tá sa od ostatných výberoviek nikdy nevydaných vecí líši tým, že zachytáva Hendrixovu kariéru od A po Z. Teda od nahrávok ešte neznámeho zelenáča, ktorý pred výstupom na vrchol robil sidemana v rokenrolových a soklových kapelách až po jeho štvorročnú jazdu, končiacu sa predčasnou smrťou v roku 1970. Hendrixova antológia je dokument, v ktorom sme svedkami toho, ako Jimi mení jednoduchý nápad na zlato.
Aj pracovné verzie jeho slávnych, ale aj menej známych songov znejú skvelo.
4/5

White Lies Ritual
Universal
Takpovediac znudene som hodil tracky ostatného albumu White Lies do prehrávača, aby som úporne hľadal tých pár slov na recenziu. Opäť som čakal všetko to klišé, ktoré v sebe zahŕňa samozrejmú záľubu v Joy Division a utrpení Iana Curtisa. Namiesto trpiteľstva som sa však dočkal naliehavosti, pretekajúcej celou štruktúrou tohto diela. Počnúc vokálom Harryho McVeigha, pokračujúc hudobnými nápadmi a aranžmánmi a končiac pri vcelku originálnom modernom zvuku je nahrávka plná kreatívnej energie. Nie je ako posledný album kapely Interpol, ktorý vyslovene vykrádal prázdny dom. Aj keď ma takéto kapely už nemajú čím prekvapiť, môžu ma ešte stále vtiahnuť do deja. Pravda, ak sa nejaký dej odohráva. Ak máte radi kombináciu tanečnej britskej gitarovky, elektroniky a melanchólie, je tento album pre vás. Dnes si však pustím niečo staršie.
4/5

Teskohippies Trying To Make U Stay
Teskohippies.com
„Viééétóór maa aj taak učešééé,“ spievali kedysi pradávno Teskohippies v jednej z raritných nahrávok. Kapela s dvoma spevákmi/gitaristami v minulosti vydala EP I Lie Q, a teraz prichádza s albumovou novinkou (obe platne sú k dispozícii na stiahnutie z internetu). Posun vo zvuku (harmonika v Jack & Coke, ženský vokál v Almost Dead) našťastie neznamenal odklon od chytľavého indie gitarového čara, pre muziku Teskohippies typického už dlhšie (tentoraz to najviac vyšlo v trackoch End of Summer či Better Than Life). Od slovenčiny sa takmer úplne odklonili (výnimkou je divoký, bluesom nasiaknutý song Kalendár), čo je určite škoda, nové podoby dostali aj staršie single Do You Remember? a zvlášť vydarená hitovka Billionare’s Trade Center. Teskohippies neponúkajú jednoduché pesničky s vykalkulovanými aranžmánmi, ale komplikovanejšie vystavanú gitarovú alternatívu, čo je pre obohatenie domácej muziky jednoznačné plus.
4/5

Figli Di Madre Ignota Combat Disco Casbah
Saphary Deluxe
Predstavte si, že Senzus by mali prevažne vlastnú tvorbu, reagujúcu na aktuálne hudobné a politické dianie vo svete, a to alternatívnym spôsobom. Lenže, boli by to ešte Senzus? Stovky skupín na Zemi hrajú takúto hudbu ľudu. Patrí k nim aj talianska Figli Di Madre Ignota (Deti neznámej matky), strelená kompánia so skladbami ako Pavúkova rumbita (mix rumby, ska, sicílskej, balkánskej dychovky), Frigor Story (mix surf rocku a kankánu), evergreen La Bambola (rockovo pretvorený), Bruce Lee (hopsasa kabaret s čínskou melódiou a výkrikmi karatistov), Exxxotika (špagetywesternové gitary, arabský rytmus, španielske trúbky). Všetky spomenuté skladby majú spevné melódie, rozšafnú náladu a ťah na vnímanie rytmov. Obyčajná ľudová zábava? Aj Mozart ju mal rád.
4/5