Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Najbezpečnejšie auto na svete

.elena Akácsová .časopis .lifestyle

Rekordne nízky počet mŕtvych. V takomto zvláštnom spojení bulvárnych a záporných slov začiatkom roka prebehla médiami nečakane pozitívna správa. Je to tým, že jazdíme v čoraz bezpečnejších autách, alebo napriek tomu?

Odkedy sa začali v roku 1966 sledovať štatistiky dopravnej nehodovosti, nebolo ešte tak málo nehôd so smrteľnými následkami ako v roku 2010. Minister Lipšic považuje znižovanie dopravných nehôd za jednu z priorít ministerstva, exminister Kaliňák to, prirodzene, vyhlasuje za svoju zásluhu a varuje nás, aby sme sa neradovali a počkali si, aké budú výsledky nového ministra až o rok.
Bez ohľadu na pozitívne správy a osobné zásluhy, bez ohľadu na to, že na 21 959 nehôd pripadá „len“ 345 mŕtvych, z toho 113 chodcov, 26 motocyklistov a 21 cyklistov, sú to stále hrozivé čísla, lebo za nimi nie sú len hory skrčeného plechu, ale konkrétni ľudia.

V roku 1967 zomrelo u nás pri 9 223 nehodách 542 ľudí. Už na prvý pohľad je zrejmé, že oproti súčasnosti boli následky nehôd kedysi oveľa fatálnejšie. Čo sa odvtedy zlepšilo? Predpisy, vymáhanie ich dodržiavania, samotné cesty, lepšie značenie, riadenie križovatiek. Určite aj lepšia zdravotnícka pomoc a vôbec medicína, ktorá zachráni aj prípady, ktoré boli pred časom ešte beznádejné. (V minulom roku sa pri nehodách ťažko zranilo 1 204 a ľahké zranenia utrpelo 6 936 osôb.) Aj z toho, že úmerne počtu nehôd rastie práve len počet ľahko zranených vidno, že najmä samy automobilky maximálne vylepšili a stále vylepšujú vyhliadky vodiča na prežitie.

.trabant a Wartburg
Američania každoročne zverejňujú výsledky bezpečnosti testov, ktoré vykonáva poisťovací inštitút pre bezpečnosť na cestách (IIHS) a zoznam nových modelov automobilov, ktoré v nich víťazne obstáli. Pre rok 2011 vyhlásili spolu vo všetkých veľkostných kategóriach 66 víťazov. Milovníci rebríčkov si neprídu veľmi na svoje, nedá sa jednoznačne určiť jedno najbezpečnejšie auto, skôr automobilka, z ktorej vychádza najviac nových modelov plniacich prísne testovacie kritériá. Z tohto uhla pohľadu sa o prvú pomyslenú priečku delia Hyundai Motor a jej dcéra Kia Motors s Volkswagenom a jeho luxusnou značkou Audi, obe majú po deväť víťazných modelov tesne nasledované výrobcami GM, Ford a Toyota s ôsmimi modelmi. Subaru má ako jediný výrobca víťaza v každej jednej zo sledovaných kategórií.

V Európe vykonáva testy najnovších modelov áut EuroNCAP, nevyhlasuje však žiadnych výročných víťazov a aj hodnotenie bezpečnosti je komplikovanejšie. Testuje odolnosti vozidla v prípade čelného aj bočného nárazu, úrovne ochrany, ktoré poskytujú vozidlá cestujúcim a deťom. Navyše skúma, do akej miery dokážu vozidlá ochrániť chodca v prípade zrážky.

Zo štatistík dopravných nehôd by sa dalo vyčítať, aké autá, akých značiek, spôsobujú najmenej nešťastí. Nedá sa však z toho vyvodzovať žiadny zmysluplný záver a tvrdiť, že práve to sú autá pre všetkých účastníkov premávky, nielen pre vodiča, najbezpečnejšie. V predminulom roku napríklad najmenej dopravných nehôd na Slovensku spôsobili také autá ako Trabant alebo Wartburg. To však rozhodne nemôžeme pripisovať tomu, že sú bezpečné, skôr skutočnosti, že ich je v činnej službe u nás najmenej. Z toho istého dôvodu nič nenapovie ani číslo, ktoré značky spôsobujú najviac nehôd, pretože sú to presne tie isté, ktorých sa na našich cestách v súčasnosti pohybuje najviac.

.nôž na volante
Ale možno na tom Trabante a Wartburgu, či iných papundeklových autách na konci rebríčka nehodovosti, predsa len niečo bude. Podľa známeho amerického ekonóma Armena Alachaina najbezpečnejšie auto na svete nemá ani opierku hlavy, ani bezpečnostné pásy, ani airbagy, nieto ešte nejaké bočné. Po ABS, EBD, TCS či VSC nie je v ňom ani pamiatky. Namiesto toho má vylepšenie v podobe noža pripevneného na volant tak, aby jeho čepeľ mierila rovno na srdce vodiča. Ak by auto išlo rýchlejšie ako 30 km/h, pri prudkej zmene rýchlosti by nôž prebodol vodičovi srdce a ten by zomrel. Tento hypotetický model by si asi nikto nekúpil a nikto príčetný by do neho ani nesadol. Hovorí však veľmi jasne o tom, že najviac riskujeme vtedy, ak si myslíme, že nám sa nemôže nič stať. Dôsledky nášho riskovania padajú na iných.

Napokon, to zdôraznil na minulotýždňovej tlačovke aj policajný prezident Spišiak. Vodiči nejazdia bezpečne, bez alkoholu a podľa predpisov preto, že si uvedomujú, že môžu zapríčiniť smrť iných ľudí, ale len preto, že sa obávajú policajtov a vysokej pokuty. Ak vedia, že sa im nemôže nič stať, riskujú. A riskujú nielen mladí a neskúsení vodiči, skôr naopak. Z minuloročných policajných štatistík vyplýva, že najviac dopravných nehôd, až 6 604, zapríčinili  vodiči, ktorí  šoférujú viac ako 10 rokov. Najnehodovejšia je skupina vodičov vo veku 30 až 39 rokov, ktorí zavinili 3 059 dopravných nehôd, pričom najviac ich bolo aj pod vplyvom alkoholu, až 373.

.vymeňte vodiča
Evidentne najnebezpečnejším a najnepredvídateľnejším zariadením v aute je vodič. Nielen pre nezodpovednosť a neprimerané riskovanie, ale jednoducho preto, že človek sa ľahko pomýli, je nepozorný či nesústredený. Keďže najnespoľahlivejšie zariadenie auta – vodiča žiadna automobilka nevytunuje, autá budúcnosti, údajne už niekedy okolo roku 2030, by mali vodičovi úplne zobrať možnosť šoférovať.

Od pasívnej ochrany, ktorá len zabraňuje fatálnym následkom po zrážke, sa automobilky orientujú na aktívnu ochranu, ktorá nehode predchádza úplne. Napríklad Volvo XC60 pri rýchlostiach do 15 kilometrov za hodinu, teda napríklad pri posúvaní sa v kolóne, dokáže vďaka elektronike pri hroziacej kolízii úplne zastaviť. Iný model tejto značky S60 má senzor aj na chodcov, ten však vyžaduje splnenie istých predpokladov, aby zafungoval. Mercedes-Benz má zas adaptívny tempomat, ktorý je schopný rozpoznať nebezpečenstvo zrážky a upozorniť naň zvukom, svetlom a zároveň pribrzdiť vozidlo. Autá niektorých automobiliek už vedia čítať značky a upozorňovať na ne vodiča, väčšina prestížnych značiek už má systém varovania vodiča pred autom vo vedľajšom pruhu, ktoré nevidí v mŕtvom bode spätného zrkadla. Spoločnosť Google zase testuje prototyp, ktorý by mal čerpať dáta z Google's Street View system a úplne bez akéhokoľvek „ručného“ zásahu šoféra len s kombináciou radaru, laseru a videokamery by mal bezpečne dopraviť auto z bodu A do bodu B.

Na prvý pohľad vyzerá budúcnosť áut fantasticky. Ako každá slnenčná utópia. Len tie medzistupne na ceste k nim bývajú strastiplné. Utópie navyše zvyknú počítať s ideálnym človekom. Neviem si celkom dobre predstaviť, ako sa tieto dokonalé inteligentné autá budú správať, keď medzi nimi bude kľučkovať adrenalínom nadupaný idiot a pri autopilote bude sedieť človek totálne otupený elektronikou, zvyknutý, že ho na všetko upozorňuje a všetko rozhoduje za neho, jednoducho nenaučený v núdzi automaticky zareagovať. Najbezpečnejšie auto je stále len to, v ktorom sedí slobodný a zodpovedný vodič.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite