Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ježiš ako obchodný partner

.lukáš Krivošík .časopis .týždeň v ekonomike

Ak sa občianske združenie s názvom „Mládež pre Krista“ spojí s popredným severoírskym biznis konzultantom, aby spoločne uskutočnili seminár pre malých a stredných podnikateľov na Slovensku, vyzerá to ako neobvyklá kombinácia.

.veriaci kresťan v biznise
Marián Lipovský na Ranči v Kráľovej Lehote uprostred malebnej prírody Liptova pravidelne hostí akcie, kde sa duchovný rozmer stretáva s praktickým životom, od hudobného festivalu CampFest po vzdelávacie semináre pre kresťanov na rôzne témy. Ku koncu októbra sem zavítalo 44 malých a stredných podnikateľov z celého Slovenska, aby si na víkendovom stretnutí vypočuli od konzultanta z Belfastu, ako sa kresťan môže presadiť v podnikaní biblickým spôsobom.  
„Ježišovi nevadí, keď vlastníš peniaze. Vadí mu, ak peniaze vlastnia teba.“ Hovorí Jeremy Harbinson. Energický muž v stredných rokoch pred dvanástimi rokmi opustil firmu Price Waterhouse, aby sa osamostatnil. Založil spoločnosť Harbinson Mulholland, ktorá sa sústreďuje na dane a audit, biznis konzulting, poradenstvo pri insolventnosti či likvidácie. Asi tretinu obratu firmy tvoria súdnoznalecké služby v oblasti forenzného účtovníctva. Človek, na ktorého úsudok sa spoliehajú súdy, nie je žiadny rojko. Hovorí, že keď v roku 1998 začínal, zo všetkého najhorší bol strach z možného zlyhania. Nemal jediného zákazníka, no musel platiť mzdy pätnástim zamestnancom a nájom priestorov. Istotu nadobudol v modlitbe. Harbinson svoje podnikanie zveril Bohu. Keby zlyhal, bral by to ako signál, že ho Hospodin pripravuje na čosi iné: „Ako kresťan by si sa mal pokúsiť o niečo veľké. O niečo také veľké, až sa zdá, že sa to nemôže podariť, pokiaľ v rovnici nie je Boh.“ Dnes má viac ako päťdesiat zamestnancov a početnú klientelu z radov malých a stredných podnikateľov. Aký je podľa neho v dobe krízy liek na nespavosť a existenčné obavy majiteľov firiem? Uvedomiť si, že všetko, čo v našich životoch vlastníme, je len prepožičané od Boha. „On je vlastníkom materiálnych požehnaní okolo nás, my sme len ich správcami“, hovorí Harbinson. „Keď si uvedomíme, že nemôžeme nič stratiť, lebo nič z toho, čo užívame, v skutočnosti nevlastníme, v podnikaní zrazu získame pokoj.“ Veriaci sú vraj navyknutí modliť sa za zdravie či iné veci, no aj kresťanským podnikateľom sa zdá často zvláštne prosiť za hojnosť zákazníkov a dobrú platobnú disciplínu či ďakovať za kvalitných zamestnancov, prípadne úspešne uzavretý obchod. Byť kresťanským podnikateľom znamená, že tie malé zázraky, ktoré veriaci poznajú z civilného života a neveriaci by ich odbavili ako „podivuhodné náhody“, vpustíme aj do svojho biznisu. Fatalizmus? Harbinson rozpráva vtip o zbožnom kresťanovi, ktorý sa dostal do dlhov. Začal teda prosiť Boha, aby vyhral v lotérii. Prebehlo niekoľko žrebovaní a nič. Kresťan prosil čoraz viac. Napokon sa mu prihovoril Boh s otázkou: „Mohol by si mi to aspoň trochu uľahčiť a najprv si kúpiť žreb?“ Paradox, v ktorom by sa mal pohybovať kresťan, sa teda dá zhrnúť do slov: Konaj, akoby všetko záviselo od teba a modli sa, akoby všetko záviselo od Boha. Harbinson zhrňuje: „Boh bude konať v našich životoch, ale očakáva, že aj my urobíme svoj diel.“
.štát ako Goliáš
Osem prednášok, do ktorých je víkendovka rozdelená, si prítomní podnikatelia pochvaľujú. Medzi účastníkmi možno nájsť účtovníkov, projektantov, majiteľov jazykových škôl či reprezentantov stavebných a remeselných činností. Zaťahovanie Ježiša do podnikania im neprekáža. Mnohí sú cez týždeň natoľko pohltení nárokmi bežného pracovného dňa, že oceňujú aspoň túto príležitosť urobiť niečo pre svoj duchovný život. Výhody vidia aj v networkingu a praktických radách, ktoré Harbinson dáva o plánovaní času, rozvoji a motivácii podriadených či možnostiach zvýšenia predaja. V prestávkach medzi jednotlivými prednáškami sa vymieňajú vizitky a podnikateľské skúsenosti. „Páčila sa mi Jeremyho myšlienka, že aj v podnikaní máme byť kresťanmi na plný úväzok.“ Hovorí Ján Skubeň z Dolného Kubína. Spolu s manželkou Jankou sa zaoberajú účtovníctvom a problematikou bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Mladá žena vraví, že jej najväčšou slabosťou je plánovanie a takýto seminár hľadala už dlho. Oceňujú najmä organické prepojenie duchovného a praktického rozmeru. 
Počas jednej z aktivít dostanú účastníci za úlohu v menších skupinkách sa zamyslieť ako starozákonný príbeh o Dávidovi a Goliášovi pripomína problémy, ktorým sami musia čeliť v ich modernom podnikaní. Dávne rozprávanie o súboji dôvtipného chlapca s hrubým silákom sa vykladá ako metafora trhovej konkurencie. V ére globalizácie môže malá inovatívna firma položiť aj zabehnutého giganta. Je však nastolená aj otázka, či Goliáš nesymbolizuje súčasný koristnícky štát, proti ktorému stojí šikanovaný drobný podnikateľ. Debata sa náhle stočí k tomu, či je etické podvádzať pri DPH, prípadne doplácať zamestnancovi s minimálnou mzdou rozdiel na ruku, alebo to nerobiť a riskovať prežitie celej firmy. Prevláda však názor, že cisárovi treba dať, čo je cisárovo. Podobný názor má aj Harbinson: „Verím, že môžete zaplatiť všetky dane a napriek tomu zvíťaziť.“ 
Marián Lipovský odhaduje, že štvrtinu účastníkov seminára tvoria katolíci a zvyšok príslušníci menších protestantských cirkví či neveriaci. No akcia je ekumenická. Pritom presbyterián Harbinson prišiel z miesta, ktoré ešte pred pár rokmi rozdeľovalo sektárske násilie. On sám hovorí, že „katolíci“ i „protestanti“ sú v severoírskom konflikte len politickými nálepkami: „Nejde tam o vieru, ale o lojalitu k Anglicku alebo Írsku“. Vo vlastnej firme má obe skupiny zastúpené pol na pol. Bežní ľudia vraj spolu problémy nemajú. Iba radikáli na oboch stranách. „Posledných 10-15 rokov všetci ochutnali, čo znamená mier a už by nedopustili návrat násilia,“ hovorí Harbinson o pomeroch doma. 
.definícia úspechu
Kľúč k úspechu spočíva podľa Harbinsona v dvoch veciach: mať nezdolnú túžbu a potom jasne formulovanú definíciu úspechu. Keď človek disponuje zreteľným cieľom, túžba si už cestičky nájde. Dopady krízy nechce podceňovať. No klientom v Severnom Írsku i účastníkom seminára v Kráľovej Lehote pripomína, aby neupierali natoľko svoju pozornosť na výkon a stav celej ekonomiky. Radšej nech sa sústredia na vlastné podnikanie a snažia sa v ňom excelovať. V každom hospodárstve a každom odvetví totiž existujú víťazi i porazení, bez ohľadu na to, či sa celok nachádza v štádiu rastu, alebo poklesu. „Najdôležitejšie je, že vy sa snažíte byť vo svojom odvetví najlepší.“ Keď to Harbinson hovorí, zase chvíľu pôsobí menej ako kazateľ a viac ako klasický konzultant.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite