Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pouta

.ľuba Heinzlová .časopis .film

Československo, osemdesiate roky. Komunistický režim demonštroval svoju moc sústavným dohľadom nad občanmi. Jedným z vykonávateľov tohto dozoru bol agent ŠtB Rusnák, sledujúci odporcu režimu Sýkoru.

Keď sa Sýkora zamiluje do žeriavničky Kláry, Rusnák pocíti mučivú žiarlivosť a jeho patologická posadnutosť Klárou ho vedie k zúfalým činom. Film Pouta režiséra Radima Špačeka podáva sociologicky presné svedectvo o komunistickom režime, ktorý nemilosrdne mrzačil ľudské charaktery. Eštebáci, opojení mocou, vierolomní pozéri, tváriaci sa ako disidenti, i bezstarostná žeriavnička, tí všetci sú morálne deformovaní komunizmom, ktorý zároveň svojimi činmi udržiavajú pri živote. Film popiera klasické delenie hrdinov na páchateľov a obete; ukazuje, že svoj diel viny na dobovom marazme niesla každá z postáv. Práve toto odmietnutie bežného čierno-bieleho spodobňovania reality snímke dodáva vzácnu hĺbku a komplexnosť. Pouta sú zároveň i vypätou drámou o človeku, ktorý v márnej snahe nájsť východisko z vlastnej prázdnoty bezmyšlienkovite marí životy ostatných. Režisér príbeh rozvíja pomaly, nenáhlivo; necháva dostatok priestoru na psychologickú drobnokresbu jednotlivých postáv. Ondřej Malý v roli Rusnáka podáva skutočne pozoruhodný výkon, dokáže verne stvárniť jeho vnútornú vyprahnutosť, narastajúce zúfalstvo i slastné opojenie mocou. Film sa pýši výrazným vizuálom. Temné ladenie a mnoho dobových detailov dokresľuje šedivosť života v totalite. Rafinovaným spôsobom snímania tvorcovia vytvárajú klaustrofobický pocit izolovanosti komunistického sveta. Pouta ponúkajú prenikavú sociologickú sondu do reality komunizmu i silnú psychologickú drámu. Vzácna kombinácia.  
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite