KNIHA Ján Štrasser: Milan Kňažko – Nosím v sebe mnohé jazvy, Forza Music 2010
Jána Štrassera rozhovory bavia. Po Lasicovi, Studenkovej, Labudovi, Janovicovi, Peterajovi, Chudíkovi ponúka ďalšiu knižku. Tentoraz hovoril s Milanom Kňažkom. Keď človek vidí 237 strán, napadne mu hneď otázka, či je tento herec a politik až taký zaujímavý, ale po prečítaní možno skonštatovať, že Kňažkov životný príbeh vyše 200 strán unesie. Človek očakáva, že vzrušujúce budú najmä kapitoly o tom, ako uveril Mečiarovi alebo ako stál na novembrových tribúnach. Lenže na tú tému už Kňažko hovoril veľa a hoci k Štrasserovi je úprimnejší ako k „radovým“ novinárom, predsa len o tom nepovie veľa nového. Kde sa čitateľovi tají dych, to je čítanie o Kňažkovom detstve. Ak o niektorých ľuďoch metaforicky hovoríme, že sú to „deti s kinderstube (detskou izbou)“, tak Kňažko je pravý opak. Rozpadnutá rodina, otec triedny nepriateľ v base, detstvo v biede, na ulici. Aký život čaká človeka s takýmto rodinným pozadím? No a o tom je vlastne tá kniha. Paradoxne, ani nie tak o politike, hoci tej je tam veľa, a nie je primárne ani o divadle či komerčnej televízii, hoci aj tie témy sa v rozhovore podrobne rozoberajú. Kňažko je rozporuplný človek s veľkými vzostupmi, pádmi, víťazstvami aj prehrami. Ak človek chce pochopiť, prečo je taký, aký je, odpoveď môže nájsť aj v tom dlhom rozhovore.
.eva Čobejová

FILM Machete

Machete predchádza povesť fanjšmekrovskej maškrty nakrútenej viac-menej na divácku objednávku. Film je celovečerným rozvinutím jedného z fiktívnych trailerov projektu Grindhouse, v ktorom sa spojili Tarantino a Rodriguez, aby zložili poklonu filmovým béčkam. V centre „príbehu“ stojí ozrutný Mexičan, na ktorom sa kedysi dávno dopustil krivdy drogový barón, a neľahké postavenie ilegálnych mexických utečencov v Kalifornii. Hojne a okato sa zabíja, siete intríg spriadajú sily dobra aj zla. Kým sa film dotrmáca k predvídateľnej pointe, divákovi sa môže obrátiť žalúdok. Machete je pastiš, pseudosofistikovaná hra, v ktorej Rodriguez oživuje retro poetiku ukazovacích filmov bez presahu. Vykorisťuje diváka emblematickými obrazmi – zväčša na to, čo dokáže mačeta urobiť s ľudským telom. Je to film bez duše, na ktorom sú zaujímavejšie veci vôkol – okolnosti vzniku, digresie, zvýznamnenia, persifláže, parafrázy. Je to škoda, najmä preto, že disponuje fantastickým hereckým obsadením (Robert DeNiro, Don Johnson, Steven Seagal, Jessica Alba, Lindsay Lohanová) spája nespojiteľné typy, ktorých herecké schopnosti vedľa seba nemôžu fungovať. Korunu tomu dáva Danny Trejo, mizerný herec, ktorému sa nedá veriť ani len to tetovanie. A to je jeho vlastné, žiadne šminky. Katastrofálne zlý film, ktorého jediným ospravedlnením je, že je to jeho program. V tom je dobrý, ba výborný. Načo to však je, to netuším.
.juraj Malíček

KNIHA Dave Ulrich, Norm Smallwood, Kate Sweetman: Kód lídrov Eastone Books, 2010
Lídri sa učia z úspechov, neúspechov, prednášok, od iných ľudí i od života a v neposlednom rade: z kníh! Aj to je jedna z myšlienok knižky Kód lídrov, patriacej do série odborných publikácií vydavateľstva Harvard Business Press, ktoré na Slovensku vychádzajú v Knižnej edícií Nadácie Tatra banky. Ako zvládať stres? Prečo zvedavosť poháňa chuť učiť sa nové veci? Akým spôsobom motivovať záujem seba i svojich podriadených o trendy budúcnosti? Čo robia inak lídri, ktorí dokážu presadiť v podniku skutočné zmeny? Je známe, že riadenie je o dosahovaní náležitých výsledkov správnymi spôsobmi. A konkurencieschopnosť znamená, že robíte niečo užitočné, čo vaši zákazníci oceňujú. Autori, ktorí sú uznávanými odborníkmi na manažment, vydestilovali z akademických štúdií svojich kolegov i vlastných skúseností päť pravidiel úspešného riadenia, ktoré nazvali „kód lídrov“. Na 150 stranách rozoberajú, že lídri sú predovšetkým stratégmi, ktorí formujú budúcnosť. Ako realizátori zabezpečujú, že veci sa uvedú do pohybu. Nikdy pritom nesmú zabúdať na výchovu talentov a potenciálnych nasledovníkov, pretože oni zaručujú udržanie firmy do budúcnosti. Úspešný líder v neposlednom rade investuje do seba, čo znamená nielen uchovávanie odbornosti a sebapoznanie, ale aj schopnosť udržať si energiu, vypnúť a zachovať si čistý štít... Možno nejde o objavné zistenia. Je však fajn prečítať si ich na úrovni, ktorá presahuje formát bežných manažérskych príručiek.
.lukáš Krivošík