Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Dunajdráma

.peter Scherhaufer .časopis .divadlo

Dunaj je po Volge druhou najdlhšou riekou v Európe. Pramení v nemeckom Čiernom lese a na hranici Ukrajiny a Rumunska sa vlieva do Čierneho mora. Okrem Claudia Magrisa či Michala Hvoreckého inšpiroval aj desiatku autorov a autoriek z krajín, ktorými preteká.

Výsledkom ich spoločného workshopu bolo deväť autonómnych krátkych hier, ktoré jedna z autoriek – Anna Grusková – zrežírovala v bratislavskom Štúdiu 12. Dunajdráma je multimediálnou cestou po dunajských krajinách, ktorá v sebe spája divadlo, dokument, ale i zvukovú a vizuálnu inštaláciu. Jednotlivé hry nesú nielen vzťahové konflikty postáv, ale aj sociálne či politické problémy daných krajín: migráciu, nezamestnanosť alebo prostitúciu. Ich hrdinami sú často životní stroskotanci. Sociálny akcent inštalácie podporila Grusková aj angažovaním hercov Divadla bez domova, čím na javisku došlo k raritnému spojeniu reálnych bezdomovcov s profesionálnymi hercami a herečkami. Unikátnou však robí Dunajdrámu predovšetkým premyslená kombinácia rôznych umelecko-vyjadrovacích prostriedkov. Skôr čítané než hrané texty sú podfarbené hudbou konkrétneho regiónu, ako aj aktuálnymi fotografiami pobrežia Dunaja, ktoré zachytávajú typické črty jednotlivých miest. Ako dobový kontrast k nim stavia režisérka scény z filmového dokumentu o plavbe po Dunaji z roku 1957, ktorými jednotlivé hry oddeľuje. To všetko evokuje pocit fyzickej prítomnosti v tej-ktorej krajine.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite