Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Píše Peter Zajac

.peter Zajac .časopis .osobnosti

Na prvej fotografii vidíme nočnú fasádu vo svetle reflektorov, svietiacich na priečelie s rozsvietenými oknami, projekciu štátneho znaku na stene a vzpínajúceho sa koňa v popredí.

Na druhej fotografii vidno ten istý Hrad v dennom svetle, v pozadí bránu, pred ňou hmýriace sa postavičky v mundúroch, so štátnymi vlajkami v rukách, kôň v strede obrazu je zabalený ako Christov objekt, pod podstavcom sedí skupinka ľudí, čosi čítajú z fasciklov, vpredu cvičia pochod vojaci hradnej stráže v modrých mentiekach, na hlavách klobúčiky s perečkom belavým, na nohách štrngotavé čižmičky. Vedľa nich kráčajú voľným krokom dvaja bielovlasí muži v oblekoch, kontrolujú nacvičovanie slávnosti. Tretí sa prizerá, obrátený tvárou k pochodujúcim vojakom. V protismere kráča takmer rovnakým krokom mladý muž v texaskách, s vlasmi, sčesanými do konského chvosta.
Dve fotografie, dve tváre slávnosti – jedna nočná, patetická, niečo, „čo sa prihodilo“, ako znie pôvodný filozofický pojem pátosu, ktorý vzbudzuje bázeň, vášne a afekty, druhá denná, profánna, ani nie ironická, vyžarujúca len akúsi bezradnosť. Dve fotografie a jedna skutočnosť, dva pohľady na divadelne inscenovanú performanciu reprezentatívnosti. Bratislavský hrad, máj 2010. 
Presuňme sa o dvadsať rokov dozadu – November 1989, Námestie SNP, v pozadí socha partizána, v popredí roh drevenej tribúnky, trčí z nej kus natiahnutej ruky so škatuľou, z ktorej vylietajú holuby, vo vzduchu husté vločky snehu.
Zimná situácia z februára 1948 – muž vo vypožičanej papache, pred tvárou mikrofón, z úst sa mu parí, dole sa davu ľudí opäť čosi prihodilo, tentoraz „víťazstvo pracujúceho ľudu“. 
Ešte iná situácia. Oslava narodenín vodcu Veľkonemeckej ríše Adolfa Hitlera v hlavnom meste Slovenska v roku 1941. V pozadí Mestské divadlo, z ktorého vyčnieva len strecha. Pred ňou nakašírovaná kulisa antického stĺporadia, medzi stĺpmi ostro nasvietené hákové kríže, v strede portrét Vodcu, vedľa neho dvaja rozkročení vojaci, pred fontánou detské zákryty, vojenská stráž,  vedľa tajuplní muži v raglánoch, oblekoch a klobúkoch.
Pohľad do knihy Bohunky Koklesovej V tieni tretej ríše, z ktorej je fotografia, poodhaľuje základné toposy, ktoré sa opakovali v celom dvadsiatom storočí - tribúny s vodcami, strážne veže s puškami, pripravenými na streľbu, vojenské prehliadky, masové športové vystúpenia, zvedavé davy, len krok od svojich reprezentantov, dotýkajúce sa ich aspoň očami,  krojovaní ľudia s rukami vystretými na jednotný pozdrav ako stelesnenie mýtu o ľudovej svornosti, vojak na nosidlách v poli, prikrytý klasmi obilia, deti, pochodujúce v zákrytoch so vztýčenými puškami, vojenské kolóny aut, rozrumená krajina, teritoriálne telo Slovenska.
Je nám jasné, že tie štyri situácie sa v čomsi podobajú, ale v čomsi sú celkom odlišné. Všetky inscenujú veľké historické udalosti, pracujú s pátosom, a predsa je ten pátos iný. V prvom prípade je výrazom monolitnosti kolektívneho tela, pohybujúceho sa v jednom rytme, duchu, ideológii, ktoré má vzbudzovať pocit kolektívnej identity a nepremožiteľnej sily, lebo práve sa deje niečo, čo môže dav velebiť a oslavovať. V druhom prípade je prejavom spoločného konania individuálnych jednotlivcov, ktorí sa pohybujú v rovnakom rytme, ale každý svojím jedinečným spôsobom. To rozlišovalo v dvadsiatom storočí prejavy pátosu v totalitných a slobodných spoločnostiach.
Pátos je vypätý cit extázy, v ktorej sa ľahko menia emócie na exces a násilie. Práve preto je dobré rozlíšiť civilný pátos od militantného, vyvolávajúceho z podzemia nevedomia ničivý pud. Niekedy oba druhy pátosu splývajú, lebo mávajú zhodné alebo veľmi podobné formy, aj keď majú celkom odlišné funkcie. O to viac si treba dať na pátos pozor.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite