Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Už dávno nešlo o  názor

.tomáš Gális .časopis .fenomén

Pred štyrmi rokmi o Love Parade napísal: „Hrubý nemecký hlas skreslený aparatúrou a slová o spoločnej odvahe celého národa raverov spontánne pripomenú reči na masových sprievodoch éry tretej ríše. Všetky zraky sa poslušne upierajú na zlatú sochu anjela a hlavne na obrovské logá reklamných partnerov.“ Michal Hvorecký.

.čo pre teba znamená Love Parade? 
Pre mňa neznamenala nič. Mne aj ľuďom v mojej komunite bola už dávno skôr na smiech a často sme ju častovali ironickými poznámkami. Napriek tomu mi je veľmi smutno, keď počujem, že počet obetí tohto ročníka už stúpol na 21. Organizoval som festival Wilsonic aj mnoho iných podujatí s hudbou a viem, aké to je pracovať s masou ľudí. Toto bolo kolosálne zlyhanie organizátorov a mestských úradov. Elektronická tanečná hudba, akú som mal ja rád, sa na Love Parade nikdy nehrala, alebo len celkom na začiatku, keď na nej – čuduj sa svete – vystupoval aj taký Aphex Twin. Veľmi skoro sa však vyvinula na masové podujatie, podobné športovým štadiónom alebo obrovským folklórnym festivalom. Navštívil som jediný ročník, myslím, že to bolo roku 2006, keď som žil v Berlíne. Šiel som tam skôr na terénny literárny výskum (Smiech.) Necítil som sa tam príjemne, ale bezpečne áno – z Ulice 17. júna, čo je vlastne obrovský park, sa dá odísť, kedy si len človek zmyslí, hociktorým smerom. Je to pekné miesto pre open air a koná sa tam všeličo, od maratónov až po rockové koncerty.
.desať rokov sa akcia konala v Berlíne, neskôr putovala po iných mestách. Zmenilo sa za ten čas jej vnímanie v nemeckých médiách?
Akcia v Berlíne regulárne skrachovala. Uplynulé ročníky na iných miestach boli už len doznievaním zašlej slávy. Celé to fungovalo ďalej hlavne z marketingových a reklamných dôvodov, o hudbu tam vôbec nešlo, bola to skôr kolotočiarska diskotéka. Naozaj vplyvní a inovatívni hudobníci tam už dávno nevystupovali. Aj preto sa mi zdajú absurdné porovnania tragédie z Duisburgu s tragickým festivalom Altamont z roku 1969, ktorý sa považuje za koniec éry hippies. Pri Love Parade už dávno nešlo o nijaký názor či hudobný trend, ale hlavne o gýčovú masovú zábavu s cieľom rýchlo zarobiť. 
.nebola teda Love Parade už tak trochu anachronizmom? 
Určite. Je škoda, že sa teraz v masových médiách v súvislosti s Love Parade hovorí o „konci techna“ a podobné nezmysly. Živá a zmysluplná scéna túto akciu dávno zavrhla a skôr ju rada ironizovala. Koniec koncov, aj v mojej novele Brand Party v knihe Lovci & zberači sa vyskytuje otvorená paródia insitných prejavov, ktoré tam odznievali z megafónov, ako aj celej atmosféry kolektívnej pseudo lásky. Takýto koniec Love Parade však môže paradoxne uškodiť aj iným, oveľa kvalitnejších podujatiam. A poškodí to aj Duisburgu, ktorý trpí provinčnosťou a aj týmto sa z nej chcel vymaniť. Mám to mesto rád, aj celý región, pochádza odtiaľ aj môj nemecký vydavateľ. Tam som jediný raz zažil Bundesligu na štadióne a hoci to bola masovka, o bezpečnosť bolo postarané vzorne, až som žasol, lebo také dačo u nás nie je samozrejmosťou. Celkovo som šťastný, že už dávno nie som promotér.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite