Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mediár Eleny Akácsovej

.elena Akácsová .časopis .médiá

Sociálne experimenty založené na predpoklade, že všetci v komunite sú poctiví a nezištní, dávajú do spoločného podľa svojich možností a berú len podľa svojich potrieb, jednoducho nefungujú. Keď nejaký taký model predsa len funguje, znamená to, že sme si niečo podstatné nevšimli, alebo že tomu, kto na to celé dopláca, ešte nedošla trpezlivosť. Alebo peniaze.

Českými médiami sa začiatkom júla prehnala informácia, že istý naivný nadšenec prišiel na spôsob, ako cez Twitter viacnásobne využiť lístky na mestskú hromadnú dopravu kupované cez SMS. Dalo by sa to s dvoma privretými očami prirovnať k situácii, keď niekto vychádzajúc z autobusu dá svoj ešte stále platný lístok inému cestujúcemu. Princíp je jednoduchý. Ak si niekto kúpi cez SMS cestovný lístok, ktorý platí 90 minút, a zvezie sa len krátko, cez Twitter môže poslať kód, ktorý mu na mobil poslal dopravný podnik.  Pokiaľ do vypršania platnosti zostáva viac ako desať minút, kratšie platnosti sa automaticky mažú, môže si ho niekto iný cez Twitter vyžiadať a okamžite ho použiť. 
Nadšenec dumal aj ďalej, ako by jeden zaplatený kód mohlo využiť hneď viacero cestujúcich naraz. Asi netušil, že horlivý revízor, ktorý nekontroluje len kód, ľahko zistí jednorazové aj viacnásobné pirátske použitie cez číslo odosielateľa. Preposlaná SMS je prosto vždy neplatná.  
Dalo sa čakať, že dopravný podnik Prahy sa bude proti okrádaniu brániť aj účinnejšie ako len horlivými revízormi, takže vo chvíli, keď to začali popularizovať médiá, už bola služba zablokovaná. Na M-journal.cz však škodoradostne podotkli, že prevádzkovateľ Twitteru konal veľmi promptne ani nie tak na základe sťažnosti podniku, ako preto, že program bol zle napísaný a zahlcoval rozhranie Twitteru veľkým množstvom požiadaviek.  
Dopravný podnik mesta Prahy zvažuje aj ďalšie právne kroky voči autorovi, i keď v podstate jeho naivitu už potrestala samotná realita. Ešte pred zablokovaním na svojej stránke trpko skonštatoval, že za viac ako týždeň fungovania poslali cestujúci do systému len tri použiteľné lístky, zato denne chceli na jeho službu bezplatne cestovať desiatky ľudí. 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite