Požoň Sentimental: Minimal (Azyl & Slovenský rozhlas, 2010)
Pri počúvaní minimalistickej hudby sa treba maximálne sústrediť, lebo vám uniknú nielen nenápadné zmeny v opakujúcich sa motívoch, ale s niťou stratíte i klbko. Guľko Bombuľko by o tom vedel rozprávať... A nielen on, ale aj členovia kvarteta Požoň Sentimetal, ktorí sa tejto hudbe venujú už minimálne pätnásť rokov. Huslista Ľubo Burgr, akordeonista Boris Lenko, flautista Marek Piaček a klavirista Peter Zagar nahrali svoje štvrté cédečko, tentoraz poskladané z pätnástich skladieb v dvadsiatich štyroch častiach, ktoré zložili oni sami alebo ich esteticky podobne zmýšľajúci kamaráti. Ako hostia na albume spievajú Daniel Matej a Ján Boleslav Kladivo a na klarinete hrá Ronald Šebesta. Napriek množstvu autorov znejú kompozície na prvé počutie, akoby ich napísal ten istý človek - čo môže byť rovnako dobre spôsobené jednotným štýlom, zohratosťou telesa, zákernou dramaturgiou či vesmírnou náhodou. Tento minimal je maximal sentimental, lyrical, stylistical, cynical, critical, radical, theatrical, melancholical, whimsical, almost non-digital, post-apocalyptical historical musical.
4/5

Macy Gray - Sellout
R'n'B diva Macy Gray preskočila princeznovsko-gangsterskú štylizáciu, obvyklú pre tento žáner. Jej piaty album pripomína skôr funky-disco-soul-pop-rock koktail 70. rokov. Ozve sa tu jacksonovský chórus aj glammrocková ponáška.
Macy nie je taká hypnotická a tanečná ako napríklad James Brown, o to viac je poslucháčsky prívetivá. Album obsahuje 2-3 silnejšie melódie, nechýbajú ďalšie chytľavé popevky, ale ani funkčná výplň na uvoľnenie stimulovaných emócií. Jednotlivé skladby s najväčšou pravdepodobnosťou zostanú záležitosťou príjemných chvíľ v rámci jednej sezóny, ale nemožno im uprieť mágiu priameho dosahu na poslucháča. Macy spieva so srdcom na dlani. Hudobný materiál je pripravený tak, aby podporil uvoľnenie chemických procesov. Každým taktom i  zvukom vyvoláva déja-vu, neurčitý odkaz na niečo povedomé, príjemné alebo smutnokrásne.
3/5

Marc Almond - Varieté
Cherry Red Records
Ako stopercentný  heterosexuál by som asi mal mať averziu voči homosexuálovi Marcovi Almondovi. Nemám. Je mi dokonca sympatický. Patrí k najlepším anglickým spevákom. Má jedinečný vokálny prejav a za sebou oceán úctyhodnej tvorby (Soft Cell). Hoci je romantický,  citový, je aj  undergroundový  - kabaretným spôsobom. Varieté je jeho prvý album ( aj 2-CD) pôvodných piesní od motocyklovej nehody v roku 2004 a zodpovedá názvu. Hádam až príliš. Inštrumentálny sprievod totiž "miestami" zavanie estrádnou rutinou. Zvuk evokuje pop 60. rokov. Napríklad klávesy v piesni Swan Song, "ale"... je to piesňový drahokam aj spolu s niekoľkými ďalšími skladbami, napríklad  Bread And Circus s husľami cigánskeho swingu, Nijinsky heart s flamencovým tlieskaním či napínavým tangom Soho So Long.   Varieté je vraj Marcovou labuťou piesňou. Och, dúfam, že nie naozaj!
4/5

Herbie Hancock: The Imagine Project
Herbie Hancock Records
Rozpaky pri počiatočných tónoch dlhoočakávaného albumu klávesového chameleóna sprevádza obava, či sa do obalu omylom nezaplietlo CD z vedľajšej police. Pátos lennonovky Imagine prepiato deklamovaný Pink a Sealom (!) striedajú afropopové groovy s kĺzavými figúrami gitary Jeffa Becka, na poddajný vokál brazílskej divy CéU nadväzuje v nevšedne poňatej dylanovke The Times, They Are A Changin´ nestrojená Lisa Hannigan s írskymi bardami The Chieftans. Hancockov pokus multižánrového a multikultúrneho maratónu ostáva platný, aj keď najvzrušujúcejšie vyznievajú súboje lídrovho akustického klavíra s nádherne ušpinenými vyhrávkami Dereka Trucksa, alebo preskupovanie motívov v dialógu sitaru Anoushky Shankar so sopránsaxofónom Wayna Shortera. Imaginárnych hostí Hancock, našťastie, necháva v štúdiu a v Bratislave sa predstaví ako za starých čias.
3/5