Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Médiá

.časopis .médiá

Aká silná bola kríza
Je všeobecne známe, že vlaňajšok bol aj pre slovenské médiá kritický, ubudlo inzercie aj čitateľov. Týždenník Trend v špeciálnej prílohe urobil sumár, ako to vyzeralo v číslach. Podľa údajov, ktoré Trendu poskytli vydavatelia, poklesli printovým médiám tržby v medziročnom porovnaní priemerne o 23 percent. Napríklad vydavateľský dom Ringier, ktorý vydáva aj Nový čas, mal v roku 2008 tržby 55 333 000 eur, no vlani to bolo len 43 631 000 eur. Podobne bol na tom Petit Press, ktorý vydáva aj SME. V roku 2008 mal Petit Press tržby na úrovni 34 414 000 eur, vlani to bolo len 29 827 000 eur. Dôvodom nižších tržieb bolo najmä šetrenie firiem, ktoré začali v čase finančnej krízy šetriť v prvom rade na marketingových a reklamných nákladoch. Napríklad najväčší zadávateľ reklamy na Slovensku, ktorým je stále Orange, v roku 2008 investoval do reklamy 94  942 100 eur, no v roku 2009 len 57 764 100 eur.   
Okrem menších príjmov z reklamy sa väčšine printov znížili aj príjmy z predaja. Výrazne klesal ročný predaj pri bulvárnych denníkoch (Nový čas vlani klesol v predaji o 13 percent, Pluska o deväť percent). A klesala aj čítanosť dennej tlače. Kým v roku 2008 čítalo trojicu denníkov Plus jeden deň – Sme – Pravda podľa prieskumu MML-TGI do deväť percent ľudí nad 14 rokov, v roku 2009 to bolo približne sedem percent. 
.eč
L´Osservatore Romano a majstrovstvá sveta
Jednou z ambícií šéfredaktora L´Osservatore Romano Giovanniho Mariu Viana je priblížiť vatikánsky denník bežným čitateľom. Zdá sa, že sa mu to darí. Od zasadnutia do šéfredaktorského kresla v októbri 2007 sa v denníku pravidelne objavujú témy, ktoré by človek od „pápežových novín“ veľmi nečakal. Beatles, Avatar, Quentin Tarantino či doktor House. Populárne námety, spracované náročnejším spôsobom, ponúkajú zaujímavé čítanie. Platí to aj o článkoch z prebiehajúcich majstrovstiev sveta vo futbale. Ešte pred ich začiatkom denník predstavil svojich favoritov: Španielsko, Brazília, Argentína a Anglicko. Pápežovo Nemecko, ale aj Taliansko medzi favoritmi chýba. Odlišný pohľad poskytol bývalý taliansky reprezentant Damiano Tommasi. Triumfovať podľa neho môže Anglicko, Španielsko alebo Holandsko, čiernymi koňmi sú Portugalsko, USA a Kamerun, kým s Brazíliou veľmi nepočíta. Zaujímavý je Tommasiho postreh o „starom otcovi Diegovi“, ktorý v Južnej Afrike priťahuje pozornosť nielen bradou a elegantným oblekom, ale najmä svojimi emóciami. Práve v nutkaní po každom góle niekoho vyobjímať sa najvýraznejšie prejavuje skutočnosť, že Maradona sa stále cíti viac hráčom uprostred poľa ako trénerom. Denník dal prebiehajúcemu šampionátu aj morálny rozmer. Redaktor Gaetano Vallini sa opýtal, či futbalové majstrovstvá sveta môžu byť prostriedkom zmierenia medzi čiernou väčšinou a bielou menšinou tak, ako sa to podarilo v roku 1995 počas majstrovstiev sveta v rugby. Krajina vtedy pod heslom „jeden tím, jeden národ“ na pár dní prekonala zvyšky apartheidu.  
Imrich Gazda         
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite