Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Nekúpite Newsweek?

.jaroslav Daniška .časopis .médiá

Americký časopis Newsweek chcel experimentovať a ukázať konkurencii, ako vyzerá budúcnosť týždenníkov. Výsledky sú katastrofálne. Alebo možno ani nie.

Newsweek bol založený v roku 1933, keď začínal vládnuť Franklin D. Roosevelt. Postupne sa stal jedným zo symbolov americkej tlače, dokázal úspešne expandovať aj do zahraničia, má vplyv a najmä prístup do politického salónu. Čo sa stalo?

.vysoké náklady
Newsweek vychádza v 12 edíciách po celom svete. Okrem USA a medzinárodného vydania, ktoré je za 4,50 eura možné kúpiť aj u nás, vydáva Newsweek osem mutácií (vrátane poľskej) a ďalšie časopisy, s ktorými spolupracuje. V roku 2003 predával tento mediálny podnik asi 4 milióny kusov týždenne, z toho dve tretiny v USA.  Zamestnával pritom vyše 400 zamestnancov v 22 redakciách po celom svete.
Dnes už vyzerá situácia inak: časopis opustila štvrtina zamestnancov a predajnosť v roku 2010 dosahuje 1,5 milióna kusov týždenne. Newsweek sa pokúsil o záchranu a pred rokom vyšiel v novom progresívnom dizajne a s novou filozofiou: spravodajstvo v časopise zaniklo a nahradili ho komentáre a rozhovory. Ubudlo textu, fotografií a grafov pribudlo.  Za tou zmenou bol šéfredaktor Jon Meacham a hlavný redaktor Fareed Zakaria. Trend to však nezmenilo, dlh v roku 2009 dosiahol výšku 30 miliónov dolárov (dvojnásobok z predchádzajúceho roku) a majiteľ Washington Post Company začiatkom mája tohto roku oznámil, že časopis je na predaj.
Hovoriť o konci Newsweeku, ako o tom v blogu písal Miloš Čermák, je však nenáležité. Newsweek je na to jednak príliš známy, ale najmä vôbec nie je až taký neúspešný. Viacerí komentátori jeho neúspech porovnávajú s úspechom britského Economistu, akoby išlo o dva odlišné príbehy. Pritom Newsweek má s Economistom viac spoločného, než sa zdá. Nielen zameranie (komentáre na úkor spravodajstva), ale aj predajnosť: úspešný Economist predáva momentálne totiž okolo 1,6 milióna výtlačkov, čo je zhruba úroveň "neúspešného" Newsweeku.  

.skutočný problém
Problémom Newsweeku nie je dizajn, ale ambície. Hlavný problém, prečo posledné mesiace prestal baviť aj autora týchto riadkov, je v niečom inom: v politickom profile a elitárskom písaní. Dokonale to vystihovala obálka z mája roku 2009. Bol na nej usmiaty americký prezident a veľký nápis "Obama o Obamovi". Autorský kolektív okolo Meachama a Zakariu sa stal otvorene obamofilný. Zakaria týždeň čo týždeň polemizuje s neokonzervatívnym komentátorom Charlesom Krauthammerom, editormi Wall Street Journalu či inými kritikmi prezidenta Obamu a bráni jeho politiku. Je úplne jedno, či ide o Irán, zdravotníctvo, Sarah Palin, islam alebo Čínu, Zakaria sa správa ako Obamov apologetik. Dokonca aj keď ho kritizuje, ako nedávno za jeho správanie voči Kongresu, aj vtedy cítiť v jeho prístupe takmer stranícku lojalitu. Nebolo by na tom nič zlé, napokon, Amerika má aj úspešnú tradíciu straníckych časopisov ako National Review či New Republic, problém je len v ambíciách - čím vlastne Newsweek chce byť. A tiež v posune: ešte pred dvoma rokmi bol Newsweek centristický a o náboženstve na jeho stránkach často písal vplyvný kanadský katolík George Weigel, dnes ho nahradil ateista Christopher Hitchens a články o tom, ako porozumieť Benediktovi XVI. nahradili pamflety, prečo ho treba zatknúť. Newsweek preto platí cenu nielen za zmenu filozofie ako robiť týždenník, ale najmä za zmenu orientácie, keď sa stredový magazín posunul doľava. V Amerike, ktorá vidí svojho prezidenta čoraz kritickejšie, to musí mať svoje konzekvencie.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite