Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Kampaň za dôveru

.tomáš Gális .časopis .týždeň doma

Tri bigbordy s nápisom „Čo je vaše, to je naše. Čo je naše, do toho vás nič!“ a s obrázkom troch zbojníkov Fica, Slotu a Mečiara – taký bol pôvodný plán Martina Šútovca.

Občianske kampane sme v tejto krajine už zažili, najmä pred voľbami v septembri roku 1998, keď sa aj vďaka nasadeniu nestraníckych aktivistov podarilo ukončiť éru Vladimíra Mečiara. Shootyho kampaň je však v čomsi jedinečná. V čase, keď svoju minikampaň 20. mája karikaturista denníka SME vyhlásil, požiadal verejnosť o niečo vyše 4-tisíc eur. Po týždni mal na konte už vyše 60-tisíc eur, za ktoré objednal vyše dvoch stovák veľkoplošných reklám, desiatky reklamných obrazoviek, 200-tisíc letákov či 100-tisíc pohľadníc. 
„Hovoril som si, že by som aj ja mal k týmto voľbám niečo povedať. Mal by som povedať, že sa mi nepáči táto vláda, čo sa mi nepáči. A ja sa tým vôbec netajím,“ vysvetlil Shooty svoju motiváciu pre SME na druhý deň po vyhlásení zbierky. Ukázalo sa, že v tom nebol sám – za týždeň sa s jeho názorom stotožnilo 2 500 ľudí. 
Shootyho kampaň ukázala niekoľko zásadných vecí. Hoci to slovenské politické strany asi ešte nepochopili, aj u nás je možné zapojiť do politickej akcie množstvo ľudí, ochotných venovať časť svojich peňazí na dobrú vec. Predpokladom je však nápad, dôvera ľudí a transparentnosť. To všetko Shooty, na rozdiel od mnohých opozičných politikov, mal, ukázal a dokázal využiť. 
Sledujúc reakcie na Shootyho facebookovej stránke, dá sa povedať, že u niektorých nejde len o dôveru, ale až o prehnané nádeje. Facebookoví priatelia od neho čakajú, že „zadubencom otvorí oči“, hovoria o tom, že niekedy na zmenu nálady v krajine treba desaťročia, ale „niekedy stačí Shooty“, ďakujú mu, že konečne niekto vyjadril ich názor a posielajú ho „na Hrad“.
„Reakcie mám veľmi frenetické. Neviem, či je to taká slovenská vec, ale ľudia vítajú príchod spasiteľa. Ja sa na to necítim,“ povedal pre .týždeň Martin Šútovec. „Neviem si predstaviť, že by Fico alebo Dzurinda vyhlásili zbierku, a ľudia by im vnucovali peniaze. V tejto spoločnosti je niečo choré, keď ľudia neveria svojim voleným zástupcom, ale nevoleným zástupcom.“
Na tento rozdiel minulý týždeň upozornil, paradoxne, kandidát do NR SR za SDKÚ Miroslav Beblavý, keď porovnal Shootyho zbierku so zbierkou na Svätoplukovu sochu. Beblavý napísal, že za tri mesiace sa na sochu síce vyzbieralo 83-tisíc eur, ale viac ako 90 percent tejto sumy vyzbierali politici (prezident, poslanci, ministri, štátni tajomníci či kandidáti za Smer) a štátom dotovaný podnik Hornonitrianske bane. „Podľa môjho odhadu je darov od obyčajných ľudí v jeho zbierke menej ako 5 percent, takže okolo 4 000 eur. Ostatné je čistá kamufláž,“ napísal Beblavý. 
„Mám dosť. A vy?“ bude sa pýtať Fico slovenských voličov na inovovaných Shootyho bilbordoch. „Mám dosť. A vy?“ bude sa prostredníctvom bilbordov pýtať Shooty Fica. Tá otázka sa však nebude týkať peňazí na kampaň...
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite