Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

V hlavnej úlohe: ŽENA

.peter Scherhaufer .časopis .divadlo

V polovici mája prebehol v Bratislave šiesty ročník divadelného Festivalu Nová dráma. Súťažné inscenácie čerpali podnety predovšetkým zo slovenskej histórie, literatúry či folklóru.

Okrem nich však mali spoločný ešte iný, na prvý pohľad možno menej zrejmý element. Z deviatich inscenácií boli v siedmich hlavnými a v štyroch jedinými hrdinkami ženy. Ak možno festivalový výber považovať za reprezentatívny, potom stredobodom záujmu slovenského divadla bola v uplynulých mesiacoch žena, a to aj v kontexte rodových stereotypov a rovnosti príležitostí. Napriek tomu, že viaceré z inscenácií čerpali z obrazu ženy z predminulého či minulého storočia, na aktuálnosti to téme rozhodne neubralo. Stačí spomenúť nízke zastúpenie žien v politike, v rozhodovaní, nižšie mzdy, nezaplatenú rodičovskú dovolenku znižujúcu dôchodok (nedajbože sa dovtedy aj rozviesť), či násilie páchané na ženách...

.hrdinky a režisérky

Vzory hrdiniek, ktoré vo svojej dobe dokázali, že tzv. mužskú prácu vedia robiť aj ony, ponúkla martinská inscenácia A budeme ši šepkať o štyroch slovenských spisovateľkách konca 19. a začiatku 20. storočia (E. Maróthy-Šoltésová, H. Gregorová, Ľ. Podjavorinská, T. Vansová), ale aj bratislavská polodokumentárna monodráma M.H.L. o prvej slovenskej divadelnej režisérke, exmanželke neskoršieho prezidenta Magdaléne Husákovej-Lokvencovej. Obe inscenácie, komponované ako koláž autobiografických textov a činohry, charakterizovala výrazná výtvarná štylizácia. A budeme si šepkať (réžia: Kamil Žiška) bola poetická, krehká, priam éterická. Naproti tomu M.H.L. režisérky a herečky Slávy Daubnerovej, ktorá vznikla v alternatívnom Štúdiu 12, plnokrvne kombinovala dokumentárny odstup a činoherné emócie.
Nasledovníčky našla Husáková-Lokvencová aj na tohtoročnej Novej dráme. Štyri z deviatich inscenácií totiž režírovali ženy. Mohlo by sa zdať, že režisérky majú v slovenskom divadle porovnateľné postavenie ako režiséri. Opak je pravda. Napriek tomu, že divadelnú réžiu na VŠMU vyštudovali viaceré, mnohé z nich sa jej už nevenujú. Aktívne režisérky pritom dnes možno stretnúť predovšetkým v autorských projektoch na alternatívnych scénach. V kamenných divadlách je ich výskyt sporadický. Stále angažmán tam nemá ani jedna. Prečo?

.ženské problémy

Naspäť k festivalu! V štúrovskej histórii a literatúre čerpali podnety tvorkyne alternatívneho divadla Non.garde z Bratislavy. Experiment Od Maríny (réžia: Zuzana Šimová) vznikol na motívy básne Marína Andreja Sládkoviča. V nej sa autor vyznal z lásky k žene, ktorú rodičia vydali proti jej vôli za iného muža. Tri herečky predstavili rôzne pohľady na stereotypný život Maríny na vidieku. Výrazným prvkom scénografie boli kocky - symbol náhody a nemožnosti zobrať život do vlastných rúk. To totiž v 19. storočí slovenské ženy rozhodne urobiť nemohli.
Emotívnym príkladom zápasu o vnútornú, ale aj vonkajšiu slobodu bola inscenácia Mikve Izraelčanky Hadar Galron, v ktorej sa osem žien spojilo proti domácemu násiliu a spoločenskej pretvárke. V inscenácii bratislavského divadla Aréna (réžia: Michal Dočekal) však nebol stereotypný pohľad na ženu a jej úlohu v spoločnosti vymedzený len nepriestrelnou náukou židovskej viery. Násilie páchané na ženách je totiž primárne otázkou jednotlivcov, ktorí zlyhávajú pod tlakom okolia, a následne aj problémom celej spoločnosti, ktorá by ho mala razantne odmietnuť a odstrániť. Hoci záverečná revolta hrdiniek pôsobila zidealizovane, bez nej by sa životy týchto žien nikdy nezmenili.
Znásilnenie ženy manželom alkoholikom bolo jedným z motívov, ktoré formou tanca vyjadrila aj inscenácia projekt.svadba (réžia: Mariana Ďurčeková, Ján Luterán) divadla Stanica Žilina-Záriečie. Tá hravým spôsobom prezentovala vidiecke svadobné zvyky, ale aj niekedy prostoduché zmýšľanie budúcich manželov, ktoré stálo v kontraste k strastiam života po svadbe. Škoda, že táto inscenácia, plná živelnej energie, bola len akousi mládežníckou hrou bez invenčnejšieho názoru na fenomén svadby. Špecifický pohľad na rodové stereotypy, spojené nielen s ňou, si totiž zvolená téma priam vyžadovala.
Identitu ženy skúmali na festivale aj Iveta Horváthová a Jana Juráňová, ktorých krátke hry tvorili súčasť vizuálne pútavej inscenácie banskobystrického Bábkového divadla na Rázcestí Sarkofágy a bankomaty (réžia: Marián Pecko). V pozadí tohto originálneho projektu stála ďalšia žena - dramatička a dramaturgička Anna Grusková, ktorá iniciovala vznik generačných výpovedí súčasných slovenských autorov a autoriek pri príležitosti 20. výročia Nežnej revolúcie.

.a Hollyroth
Mužský prvok reprezentovali na tohtoročnej Novej dráme napríklad spomínaní banskobystrickí herci, ale primárne Robert Roth. Heroický výkon podal v inscenácii SND HOLLYROTH (réžia: Rastislav Ballek), v ktorej sa ako národný buditeľ Ján Hollý musel popasovať nielen s hexametrom eposu Svätopluk, ale aj s bernolákovčinou.
Hoci organizátorom Novej drámy - Divadelnému ústavu a bratislavskému divadlu Aréna išlo primárne o prezentáciu najlepších inscenácií súčasnej drámy a umeleckú konfrontáciu divadiel, nevyvrátiteľným ostáva fakt, že počas festivalu schválila vláda Národný akčný plán rodovej rovnosti na roky 2010 - 2013 a súbežne s ním bežala aj kampaň Európskej komisie poukazujúca na rodový mzdový rozdiel. Náhoda? Hádam nie, veď vyspelá Európa žije otázkou rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí už niekoľko rokov. Žeby to tvorivá časť slovenskej divadelnej obce cítila rovnako?


Grand Prix:
* projekt.svadba (Stanica Žilina-Záriečie)
Zvláštna cena poroty:
* Sarkofágy a bankomaty (Bábkové divadlo na Rázcestí, Banská Bystrica)
* HOLLYROTH (Slovenské národné divadlo, Bratislava)
Cena študentskej poroty
* HOLLYROTH (Slovenské národné divadlo, Bratislava)
Cena bratislavského diváka
* A budeme si šepkať (Slovenské komorné divadlo, Martin)

Súťaž Dráma 2009
1. miesto: Lukáš Brutovský (Na obed) a Gabriela Alexová (Drobný popkorn v noci)
2. neudelené
3. miesto: Iveta Horváthová (Omrvinky)
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite