Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

New York Márie Modrovichovej

.mária Modrovichová .časopis .osobnosti

Exit Through The Gift Shop je film z viacerých dôvodov kuriózny. Pôvodne mal byť o Banksym a ďalších, medzičasom už etablovaných street umelcoch a nakoniec je Banksyho filmom („A Banksy movie“ stojí v podtitulku) o bláznovi, ktorý napriek tomu, že má videokameru, nie je kameraman, a napriek tomu, že predáva umelecké diela za desaťtisíce dolárov, nie je umelec.

Reč je o Francúzovi Thierrym Guettovi, ktorý žije v L.A., hovorí si Terry a vlastní obchod s „vintage“ handrami, ktoré predáva za x-násobnú maržu. Terry zarába na Američanoch, ktorí sú za tričko adidas z 80. rokov ochotní zaplatiť horibilné sumy, a po nociach sa venuje svojej vášni: chodí nakrúcať chlapcov, ako po stenách svetových metropol zanechávajú svoje diela.
Od svojho parížskeho bratranca Space Invadera sa dostane k Shepardovi Fareymu, chlapíkovi, čo nakreslil ten slávny červeno-modrý Obama portrét (a ktorého súdia za nepovolené použitie cudzej fotografie), a od Fareyho nakoniec aj k Banksymu. 
Diváci idú zväčša do kina, aby videli Banksyho, ale ten ostáva rovnako prízračný, ako doteraz. Na kamere sa objavuje v nič-neukazujúcej kapucni a so skresleným audiozáznamom hlasu. Únik cez obchod s darčekovými predmetmi (neviem sa dočkať ako si s názvom poradia chlapci a dievčatá zo slovenskej asociácie filmových prekladateľov) však aj napriek efemérnosti hlavnej star street artu stojí za videnie. Vyznieva totiž ako ďalší z radu Banksyho partizánskych diel: pozeráte sa na niečo, čo sa v skutočnosti pozerá na vás. Street art ustúpi do úzadia a hlavným bodom programu sa stane enfant terrible Terry, ktorý sa s Banksyho frankensteinovskou pomocou (nie je jasné, nakoľko vedomou) z asistenta a samozvaného kameramana sám stane „umelcom“. Jeho výstava je znôškou okopírovaného a zrecyklovaného pop-artu, to však laickú aj umeleckú verejnosť (nás?) neodradí od toho, aby v deň vernisáže nestáli hodiny v rade. Terry za pár dní predá toľko diel, že sa z neho stane milionár. Jeho asistenti si myslia, že je blázon. Street umelci majú na tvárach veľmi kyslé a zmätené výrazy. Terry je nadšený, najmä sám sebou. 
Od začiatku sa vlastne až tak veľa nezmenilo: Terry len dotiahol to, čo robil aj predtým, do dokonalosti. Za bezcenné braky zapýtal hrozné peniaze. A ľudia sa chytili. 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite