Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Brooklyn v Berlíne

.veronika Mészáros .časopis .hudba

Hlavné mesto Nemecka bolo plné rozličných plagátov, no nikde ani zmienka o americkej kapele The National. Až to bolo podozrivé. Jediné, čo nám naznačovalo, že sme tu správne, bolo pár fialových nálepiek High Violet (čo je názov ich čerstvého albumu) v mestskej časti Kreuzberg.

Brooklynská kapela s čudným názvom a s úžasnou hudbou naplánovala v Berlíne dve vystúpenia po sebe – my sme stihli ten prvý. Miesto konania bolo dosť neobvyklé – Huxley´s Neue Welt je spredu obrovské nonstop kasíno. Zboku sa vchádza do mohutnej koncertnej sály, kde nás okolo deviatej privítala predkapela tiež Buke and Gass (tiež z Brooklynu. Ležérne pôsobiaci párik bol harmonicky zohratý. Arone Dyer spievala étericky, ale aj strelene, hrala na ukulele, a pritom si dupkala ľavou nohou v čižme, na ktorej mala navešané zvončeky. Jej partner, Aron Sanchez si brnkal na basgitare a spieval vokály. Radostné, trochu folkové, trochu experimentálne piesne s minimálnymi efektmi, ktoré však vo mne nijako nezarezonovali. Bolo to asi aj tým, že počas ich vystúpenia som odbehla do bufetu, kde som natrafila na Brycea Dessnera, gitaristu The National, ktorý je veľmi príjemný, skromný, nízky a vie, že Slovensko sa nerovná Slovinsku. 
Bola som pripravená, že počas vystúpenia nám elegantný indie rockový kvintet bude dávkovať melanchóliu zmiešanú s prekrásnymi melódiami, frustráciou, puritánskymi aranžmánmi plnými čarovných nuáns, ale dostali sme oveľa viac. Úvodná Mistaken for Strangers o priateľstve okamžite priviedla skoro tisícový dav do varu a nasledovali piesne z ich najnovšieho, piateho albumu High Violet, ktorý oficiálne vyšiel 11. mája. Hlboký, jasný barytón speváka Matta Berningera, presná rytmická sekcia bratov Devendorfovcov a naliehavé gitary bratov Dessnerovcov spolu s klávesistom a dvojčlennou dychovou sekciou sa postarali o dve hodiny prvotriedneho pesničkárstva bez manierov a póz. 
Repertoár bol postavený na albume High Violet, ktorý je intímnejší ako predchádzajúce dve zásadné platne Alligator a Boxer. Keď som z neho počula prvý singel Afraid of Everyone, nebolo pochýb, že celé nové dielo bude opäť plné piesní s vynikajúcimi textami, ktoré spolu s hudbou majú blízko do dokonalosti. A zažiť ich konečne naživo znamenalo katarziu od začiatku do konca.
Kapela stavila len a len na hudbu, s obecenstvom komunikovala sporadicky. Matt Berninger, spevák a autor väčšiny textov, exceloval vo svojej pódiovej „úlohe”, ktorá spočívala zo sugestívneho spevu so zavretými očami a držania mikrofónu obidvoma rukami, no najviac mu svedčal absolútne nečakaný, ale o to viac ocenený husársky kúsok – počas piesne Mr. November zrazu zliezol medzi ľudí a o pár sekúnd sa už objavil na neďalekom barovom pulte, pričom striedavo spieval a reval. Po tejto piesni bola na rade posledná Terrible Love v podaní momentálne asi najlepšej americkej kapely, ktorá 18. augusta zahrá vo Viedni.
Tha National, Huxley's Neue Welt, Berlin, 8. máj 2010.
Autorka je basgitaristka skupiny Moustache a redaktorka portálu www.parameter.sk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite