Peter Katina
Šostakovič: Preludes and fugues op. 87

HEVHETIA
Fúga, pôsobivá demonštrácia intelektu a imaginácie, je niečo ako vzorec, kde každému skladateľovi vyjde po dosadení premenných iný výsledok. Obdivovaný kánon predstavuje Bachov Temperovaný klavír, no forma s prísnymi pravidlami očarila každého: od Mozarta cez Verdiho po Šostakoviča. Prelúdiá a fúgy op. 87 pre klavír napísal Dmitrij Šostakovič v rokoch 1950 a 1951, keď podobným "formalistickým" zábavkám ruže nekvitli. Dielo je považované za intímne vyznanie, vynikajúce nahrávky pochádzajú od Vladimira Ashkenazyho alebo Keitha Jarretta. Do tejto spoločnosti vstúpil výberom z cyklu transkribovaným pre akordeón Peter Katina. Akordeón dáva dielam nový rozmer a skutočne len občas získava vďaka nemu táto sofistikovaná hudba zvláštny "proletársky" charakter. Vynikajúca interpretácia, odvážny výber, zaujímavé počúvanie.
4/5
.andrej ŠUBA

MGMT
Congratulations

Columbia
Brooklynskí neo-psychedelici vďaka debutu spred dvoch rokov pozbierali veľa cien a na koncerty si ich zavolali napríklad Radiohead či Paul McCartney. MGMT sami priznali, že nová platňa bude iná, so súvislým zvukom, bez vecí ako Kids či Time to Pretend. Dokonca z nej preto nechceli vydať žiadny singel, čo sa vďaka internetovým fanúšikom, samozrejme, nepodarilo. Na Congratulations je viac psychedélie a melanchólie (výborným príkladom je dvanásťminútová Siberian Breaks či krásna inštrumentálka Lady Dada's Nightmare), pilotný singel Flash Delirium, zvukovo najbližší k starým MGMT, má síce svoje čaro, ale pútavejšie sú dva "osvetové" songy: jeden o Brianovi Enovi z Roxy Music a druhý - Song for Dan Treacy - venovaný frontmanovi skvelých postpunkových Television Personalities. Má skvelý zvuk a vernú atmosféru. Nápad a vtip v každej skladbe. Gratulujeme!
4/5

Cigánski Diabli
Best of Gypsy Devils

Cigánski Diabli
Čo sa dá povedať o kapele, ktorá už roky nepozná nevypredanú sálu, ktorá žne úspechy od Szigetu až po Vancouver, hrá s Berlínskou filharmóniou, Paulom Guldom alebo Petrom Breinerom, ktorá hrá maďarské čardáše, klezmer či ruskú hudbu s občasnými - a veľmi sympatickými - odskokmi k džezu alebo k "ozajstnej" klasike? Cigánski Diabli sú zjavom vídaným málokedy: školovaní muzikanti s darom od Boha a s obrovským espritom robia hudbu, ktorej rozumie skoro každý a pritom to robia dobre a poctivo. Ich koncerty a albumy sú vždy tak trochu zábavou, a tak trochu výchovou. Pre mnohých je ich hudba prvým vykročením z bezpečia popového gýča k skutočnej hudbe. Taká je aj ich aktuálna "bestofka". Možno by mohli byť menej uhladení, možno by mohli byť džezovejší. Ale to by už asi neboli oni.
3/5

Bobby Mc Ferrin
VOCAbuLarieS

Pre Ferrina predstavoval projekt orchestra vrstvených ľudských hlasov nový spôsob práce. Jeho improvizovaným nápadom dodával pevnú formu aranžér Roger Treece. Výsledok pôsobí priezračne až akademicky usporiadane, no po obsahovej stránke je to zmes vplyvov a foriem z rôznych časových období - od klasickej a duchovnej hudby cez africkú world music až po hladko swingujúci Manhattan Transfer a zvukovo melodickú príbuznosť s Methenyho kompozíciami. Bezchybné frázovanie, strategické akcenty i spôsob, akým je hudba vymyslená, to všetko tvorí jej latentný rytmus. Nehmotnú rytmiku občas podporia aj perkusie Alexa Acuna spolu s basovými figúrami McFerrinovho hlasu. V mixe ojedinele zasvietia aj dychové nástroje či decentné syntetické zvuky. Počúvať VOCAbuLarieS so zatvorenými očami je ako plávať v trojrozmernom svete kopovitej oblačnosti.
4/5

Ella Fitzgerald
The Best of Twelve Nights In Hollywood

Verve Records
Vydavateľstvo Verve vyťahuje z archívu jeden poklad za druhým - minulý rok napríklad štvoralbumový box s dvanástimi koncertmi Elly Fitzgerald v hollywoodskom klube Crescendo z rokov 1961 a 1962. No a teraz z nich vybrali 14 pesničiek, a vznikol tak album pre tých, ktorí majú radi Ellu a zároveň málo miesta na polici. Ella, hoci už dáma v stredných rokoch, odspievala tie koncerty vo vrcholnej forme a zanechala nám tak svedectvo o časoch, keď džez nebol iba záležitosťou pre zadumaných rozumbradov, ktorí s prísne zdvihnutým obočím hľadia na všetkých, čo v ich milovanej hudbe hľadajú, prepytujem, zábavu. Ella Fitzgerald si s tým starosti nerobila a svoje hity spievala s popovou ľahkosťou a s obrovským majstrovstvom. Lover Come Back To Me, A-Tisket, A-Tasket, St. Louis Blues, Mack The Knife, Take The "A" Train... Žiadna zaprášená klasika.  Vzrušujúca, živá hudba to je.
5/5

Smokey Bandits
Debut

Klik Records
Na propagačnej fotografii vyzerajú ako banditi z westernov Sergia Leoneho. Američania? Nie, sú to dvaja Gréci - George Fotiadis ( basa, gitary) a Dimitris Nassios (klavír) a okolo nich je zoskupených ďalších 17 muzikantov. Idea projektu Smokey Bandits si totiž vyžadovala množstvo rozličných hudobných nástrojov - vibrafón, akordeón, trúbku, flautu, husle i grécky strunový nástroj tzoura. Jej štýlové rozpätie obopína nerovnomerne celý svet. Začína sa pri menách Kruder & Dorfmeister, prechádza cez Gotan Project a končí sa pri Shantelovi. Dva roky nahrávania zahŕňajú swing, tango, valčík, soundtracky filmov Quentina Tarantina a Pedra Almodóvara, nu jazz, trip hop, prvky hudby balkánskej, mexickej, brazílskej, surfovej a najmä westernovej. Kone erdžia, kohúty kikiríkajú, dážď padá... Monumentálna, zväčša inštrumentálna  koláž  štýlov poslucháča pohltí ako čierna diera vo vesmíre. Odľahčenie vyvoláva parodickosť. Mimoriadny debut. Tanečný, melodický, zvukomalebný.
5/5